יורש אחד נחלה ויורש שני מגרש מפוצל / אביגדור ליבוביץ, עו״ד

אביגדור ליבוביץ, עו״ד אביגדור ליבוביץ, עו״ד

מבוא:

ההחלטות ההיסטוריות של רמ"י שחלות על "הנחלה המשפחתית", הקנו לבעלי הנחלות את האפשרות לבנות בית מגורים ראשי ובית שני עבור "דור ההמשך". כיום לאחר אישור תוכניות חדשות קיימים מושבים בהם ניתן לבנות בית שלישי ואף במקרים מסוימים בית רביעי.  את המגרש עליו בנויות כל אחת מהיחידות ניתן לפצל ולמכור או לרשום ע"ש אחד הילדים או ע"ש בעלי הנחלה ובלבד שבנחלה יוותר בית מגורים ראשי אליו יוצמדו זכויות בניה בסך מינימאלי של 160 מ"ר.

למרבה הצער, הזכות שניתנה לבעלי הנחלות לבנות בית שני עבור אחד הילדים הופכת פעמים רבות לאירוע טראגי שמייצר מחלוקות בין הילדים עוד בחיי ההורים וכתוצאה מכך למחלוקת בין   הילדים להורים וכן אחרי ההורים נגרמים מאבקים בין היורשים.
הבעיה נובעת מכך שבעבר לא היה נהוג לערוך "הסכמים משפחתיים", הסכמי ממון וצוואות שמסדירים את הזכויות בחיי ההורים ואחריהם. בתי המשפט נתנו את דעתם בעניין זה והבהירו כי יש לערוך הסכם שמסדיר את הזכויות בין ההורים לילדים בעת בניית בית בנחלה וכן כאשר ממנים "בן ממשיך" (במושב סוכנותי) שבונה בית בנחלה בכדי להבהיר את רצון ההורים.    

נוכח העדר הסכמים, אנו חווים תופעה הולכת ומתרחבת במגזר הכפרי של תביעות בין הורים וילדים ובין יורשים, ביחס לחלוקת הזכויות בנחלה, כאשר פעמים רבות הפער נפער עוד בחיי ההורים שנאלצים לחזות במחזות קשים ביותר בהתמודדות מול ילדים חתנים וכלות שמתגוררים בנחלה.

המשפט שמביא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר את המצב אליו יכול להיקלע בעל בנחלה נאמר על ידי שלמה המלך החכם באדם "עושר שמור לבעליו לרעתו" (קהלת).

תיקון 5 לתמ"א 35 שיאושר בזמן הקרוב, יאפשר בניית יחידות דיור נוספות, דבר שמצד אחד יקנה זכויות נוספות שניתן יהיה לחלק בין הילדים אך מצד שני, מהווה "כר פורה" למחלוקות משפחתיות, ככל וההורים לא יבצעו בחינה מקדימה של "הפרוייקט המשפחתי", בטרם יאפשרו לילדים לבנות בתים בנחלה ובהתאם לכך יערכו הסכמים וצוואות שיסדירו את תיאום הציפיות המשפחתי.

ברשימה זו אני מבקש להתייחס לאחת הסוגיות המרכזיות שעולה במסגרת הדיונים שאנו עורכים עם הורים בטרם עריכת צוואה והיא - רישום ההנחלה ע"ש אחד היורשים וביצוע פיצול של מגרש אחד או יותר מהנחלה ורישום ע"ש היורשים. לצערי, ההתייחסות לתהליך העברת הזכויות וביצוע הליך הפיצול ורישום הזכויות, אינו מקבל ביטוי נכון בצוואות רבות שמגיעות אלינו להליכי גישור, לאחר שהיורשים מצאו עצמם בפתחם של בתי המשפט לענייני משפחה, בכדי לקבל סעד שיאפשר להוציא לפעול צוואות שנערכו באופן שאינו מתיישב עם החלטות רמ"י, החלטות תכנוניות, שיקולי מס ושיקולים כלכליים.

צוואה מאגדת בתוכה את כל ארבעת השלבים בשיטת "ארבעת השלבים לעריכת צוואה": משפטי, כלכלי, מיסוי ותכנוני. כך שבטרם נערוך צוואה לבעלי נחלה, אנו חייבים לשתף אותם בהחלטות קיימות ועתידיות של רמ"י ורשויות התכנון, לבצע איתם תיאום צרכים וציפיות, לבחון את הבנוי בנחלה, חריגות בניה ושימושים חורגים, לבחון את הצרכים לבנייה בחיי ההורים בטווח המיידי והרחוק, החלוקה הכלכלית בין הילדים, חבויות המס במסגרת החלוקה, להציע חלופות חלוקה בין היורשים וביחד עם ההורים לאחר שנערך ניתוח מקיף של כל ארבעת השלבים, לערוך את הצוואה.

פעמים רבות אני מקבל מקרים להליכי גישור בהם נותרה צוואה שלא נערכה כראוי ובייחוד לא בוצעו הבדיקות הנדרשות בטרם עריכת הצוואה, שהביאו לכך שלא ניתן להוציא את הוראות הצוואה לפועל. המקרים הקשים ביותר מתרחשים כאשר ילד או יותר בנו בית בנחלה ויש צורך לבצע חלוקת עיזבון ולמכור את הנחלה או לבצע מכירה ולפצל מגרש או מגרשים עבור ילדים שבנו בחיי ההורים, כאשר הצוואה לא מתווה את הדרך לביצוע התהליך ומכאן מתחילות מחלקות לשנים רבות שמפרקות את המשפחות.
צוואה חייבת להיות מפורטת כמו הסכם מכר, צוואה צריכה לתאר את החלוקה ובייחוד את תהליכי העבודה כיצד להוציא את הצוואה לפועל. עו"ד שעורך צוואה ולא מכיר כיצד מוציאים לפועל הליך העברת זכויות או פיצול מגרשים או יישום החלטות רמ"י או הסדרת מבנים או את תכנון המס בצוואה או חלוקה כלכלית וכן לא מכיר את החלטות רמ"י וכיצד יש להכין את הנחלה על מנת שתעמוד בתנאי הסף לצורך העברת הזכויות - גורם נזק אדיר ללקוחות ועשוי בהחלט להביא את היורשים למבוי סתום ומכאן הדרך לתהום קצרה וכואבת.

כדרכנו נסביר את "התקלות" ואת "הפתרונות" באמצעות מקרים מהחיים שמתנהלים בימים אלה בהליכי גישור והליכים משפטיים ואני סמוך ובטוח שהקוראים יפנימו את המידע ויבצעו את הנדרש על מנת לשמור על הנחלה והמשפחה לדורות.

סיפור מהחיים - יורש אחד מקבל נחלה ושני פיצול מגרש:

יואב הבן הבכור בנה בית מגורים בנחלה לפני שלושים שנה ומתגורר בבית עם משפחתו. במהלך השנים יואב סגר את קומת העמודים ובנה יחידת דיור עבור ביתו שהתחתנה. אחיו דני מתגורר בבית בהרחבה במושב.

ההורים קבעו בצוואה כי דני יקבל את הנחלה כי יש לו את היכולת לפצות את אחיו יואב, כך שדני ישלם את עלויות הפיצול עבור המגרש של יואב. לאחר פטירת ההורים ביקש דני לקיים את צוואת ההורים ולבצע פיצול של המגרש עבור יואב, אך חריגת הבנייה בבית של יואב לא אפשרה לבצע את התהליך.

לאחר דין ודברים בין האחים שהגיע למחלוקת עמוקה, הם הגיעו לבית המשפט לענייני משפחה. הדיונים התנהלו במהלך שלוש שנים כאשר יואב טוען כי על דני לאשר את תוספת הבניה שנבנתה על ידו ללא היתר ושטחה 80 מ"ר. לאחר בדיקה של שמאי מטעם בית המשפט עלה, כי מ"ר עיקרי עומד ע"ס של 10,000 ₪ לפיכך התשלום לרמ"י נאמד בכ- 800,000 ₪ עבור הסדרת השטח בהיתר ובנוסף מס רכישה 6% בסך 48,000 ₪ ובנוסף תשלום "דמי שימוש" עבור 7 שנים אחורה לפי 5% לשנה בסך של 280,000 ₪ ובסה"כ ביחד עם אגרות והיטלים ובעלי מקצוע כ- 1,300,000 ₪.

יואב טען כי דני נדרש לשלם את "כל העלויות" עבור הפיצול כולל עלויות ההסדרה שכן ההורים כתבו בצוואה כך: "דני יישא בכל התשלומים שיידרשו לצורך פיצול המגרש עליו בנוי הבית של יואב ורישום הזכויות ע"ש יואב".
לעומת זאת דני טען, כי עלויות ההסדרה לא חלות עליו ואין לפרש את ההוראה בצוואה כי הוא יישא בכל עלויות הפיצול כמטילה עליו את החבות להסדרת תוספת הבניה שנבנתה ללא היתר ועל יואב להסדיר זאת על חשבונו או להשיב את הבית למצב ההיתר המקורי, כלומר לפרק את תוספת הבניה.

לאחר דיונים ארוכים, ניסיונות גישור וחקירות עדים, ניתן פסק דין על ידי בית המשפט לענייני משפחה שקבע, כי על דני לשלם את עלויות הפיצול בהתאם להוראות הצוואה וכי תוספת הבנייה שנבנתה ללא היתר תוסדר על ידי יואב באמצעות הוצאת היתר או הריסה.

לאחר שהתקבל פסק הדין יואב הרס את תוספת הבניה והשיב את הבית בהתאם למצבו המקורי לפי ההיתר ולאחר מכן ניתן היה להתחיל בהליך ההוצאה לפועל של הצוואה.

נביא להלן את תהליך העבודה להוצאה לפועל של הצוואה, בשיטת "ארבעת השלבים" (משפטי, מיסוי, כלכלי, תכנוני), במסגרתה קבעו ההורים, כי דני יקבל את הזכויות בנחלה ויואב יקבל את הזכויות במגרש המפוצל.

תהליך עבודה חלוקת עיזבון:

  1. בטרם ביצוע כל פעולה מול הרשויות ובייחוד מול רמ"י יש לערוך מדידה ולבצע השוואה בין הבנוי בפועל לבין היתר הבניה.
  2. יש לבצע הריסה של חריגות בניה ולהשיב את המצב של המבנים בנחלה בהתאם להיתרי הבנייה המקוריים, על מנת שלא לשלם דמי שימוש לרמ"י בגין עד 7 שנים אחורה שנאמדים בסך של מאות אלפי ₪!
  3. אין להגיש כל מסמך לרמ"י או לבקש אישור זכויות או לבצע כל פעולה, אלא לאחר השבת המצב לקדמותו בהתאם להיתר המקורי.
  4. בדיקות מקדמיות:
    1. משפטית - בחינה של תנאי הסף ליישום ההחלטה בפרק משנה 8.3 סימן ז' ולצורך ביצוע הליך הפיצול, לרבות חריגות בניה ושימושים חורגים והסדרה של חריגות בטרם פנייה לרמ"י.
    2. כלכלית - עריכת שומה בכדי לבחון את עלויות פיצול המגרש: דמי היוון מס רכישה, היטל השבחה. בסיפור שלנו עלויות הפיצול נאמדות בסך כולל של כ- 2 מיליון ₪ שישולמו על ידי דני. 
    3. מיסוי - לאחר קבלת חוו"ד השמאי לבחון את חבויות המס ככל ומבוצע איזון פנימי או חיצוני - כלומר המקור לתשלום עלויות הפיצול ובהתאם לכך לקבוע את החבות במס שבח ומס רכישה. בחלוקת עיזבון דמי רכישה לרמ"י והיטל השבחה נדחים.          
             
      בסיפור שלנו - לאור כך שדני ישלם את עלויות הפיצול מהון עצמי ולא ממקורות העיזבון, יחול על דני מס שבח ומס רכישה בסך של כ- 500,000 ₪.  ככל ומבוצע "איזון פנימי" בנכסי העיזבון לא יחולו מיסים בגין החלוקה.
    4. מודד - הכנת מפה מצבית לכניסה להחלטה בפרק משנה 8.3 סימן ז' לצורך תשלום 3.75% + מע"מ וכן לצורך בחינה של הבנוי בפועל מול היתרי הבניה על מנת לקבל תמונה תכנונית לצורך הסדרה של מבנים ככל ונדרש. ההסדרה תהיה באמצעות הריסה של כל חריגות הבניה והשבה למצב ההתרים המקורי בטרם פניה לרמ"י או לכל רשות אחרת.

      בסיפור שלנו - המפה המצבית תיערך לאחר שיואב יהרוס את חריגת הבניה על מנת שלא תופיע במפה המצבית. במקרים בהם הוחלט שלא להרוס אלא להוציא היתר בניה יש לבצע העברת זכויות בהתאם לנוהל "העברה ליורשים" ולהסדיר את החריגה לאחר העברת הנחלה ע"ש יורש הנחלה וכן תשלום דמי שימוש ודמי היתר בגין התוספת ורק לאחר מכן ניתן להתחיל בהליך יישום ההחלטה במסלול "דמי חכירה" או "דמי רכישה".
    5. תכנונית - בדיקה על ידי אדריכל ביחס לאפשרות ביצוע הפיצול, שטח המגרש וכו' - אדריכל יכין תשריט חלוקה של תוכנית הפיצול לפיה יבוצע הליך הפיצול ויבצע בדיקות היתכנות מול הועדה המקומית ורמ"י. התוכנית לפיצול תצורף להסכם חלוקת העיזבון והסכם הנאמנות.
  5. הסכם חלוקת עיזבון:
    1. היורשים יחתמו ביניהם על הסכם חלוקת עיזבון במסגרתו יקבעו הוראות ביחס לחלוקה של הזכויות בנחלה בהתאם להוראות הצוואה - דני יקבל את הנחלה ויואב את המגרש המפוצל. בהסכם ייקבעו הוראות ביחס לתשלום עלויות הפיצול על ידי דני.
    2. הסכם חלוקת העיזבון ידווח לרשות המיסים בתוך 30 ימים מהחתימה, שומות עצמיות למס שבח ורכישה  ישולמו על ידי דני בתוך 60 יום מחתימה על ההסכם.
    3. הסכם חלוקת העיזבון ידווח לרשות מקרקעי ישראל ובמסגרתו יועברו הזכויות בנחלה המלאה ע"ש דני ולאחר אישור התוכנית לפיצול והתצ"ר תבוצע העברה של הזכויות במגרש המפוצל ע"ש יואב.
    4. בהסכם חלוקת העיזבון ייקבע כי דני נדרש להתקבל כחבר אגודה ולאחר שיתקבל כחבר, האגודה תחתום על בקשה להעברת זכויות במגזר החקלאי שתוגש לרמ"י. בנוסף יואב יחתום על "תצהיר ויתור" בנוסח של רמ"י על מנת בהתאם לנוהל העבודה של רמ"י על מנת להעביר את הזכויות בנחלה ע"ש דני.
    5. לאור כך שבהתאם להוראות רמ"י לא ניתן לבצע העברת זכויות ביחס לחלק מנחלה, ראשית יש לרשום את הזכויות בנחלה המלאה ע"ש דני ולאחר מכן לבצע את תהליך הכניסה להחלטה במסלול "דמי חכירה" ולשלם 3.75% + מע"מ או "דמי רכישה" ולשלם 33% + מע"מ משווי חלקת המגורים כולל פוטנציאל תכנוני ולאחר אישור תוכנית הפיצול והתצ"ר לבקש לבצע עסקה על המגרש המפוצל בין רמ"י ליואב ולשלם את ההשלמה לסך של 33% + מע"מ בגין המגרש (ככל וישולמו "דמי רכישה" לא תשולם תוספת דמי היוון לרמ"י בגין פיצול המגרש).
    6. עלויות הפיצול הכוללות דמי היוון, מס רכישה, היטל השבחה, בעלי תפקידים, אגרות, עד לרישום המגרש והנחלה בנפרד, ישולמו בהתאם להוראות הצוואה.     

      הבהרה - במקרים בהם אנו קובעים בצוואה כי יורש יקבל נחלה ויורש אחד או יותר יקבלו מגרשים מפוצלים - חלוקת העלויות בגין הליכי הפיצול משתנה ממקרה למקרה בהתאם למצבת העיזבון, רצון ההורים, תיאום ציפיות משפחתי וכו'.
      כאשר הורים מבקשים לבצע חלוקה שווה בין הילדים, נערוך שומה ונבחן את השווי נטו של כל אחד מהחלקים ובהתאם לכך נקבע את קרן האיזון בצוואה.
    7. בהסכם חלוקת עיזבון ייקבעו הוראות ביחס להפרדת תשתיות, דרכי גישה וכיוצ"ב, בהתאם להנחיות האדריכל שיכין את התוכנית לפיצול. 
       
  6. הסכם נאמנות:       
    1. היורשים יחתמו על הסכם נאמנות במסגרתו ימנה יואב את דני כנאמן עבורו לקבלת הזכויות במגרש המפוצל כך שלאחר שיושלם הליך רישום הזכויות בנחלה המלאה ע"ש דני ולאחר שיאושרו התוכנית לפיצול והתצ"ר ותבוצע כניסה להחלטה ברמ"י במסלול "דמי חכירה" או "דמי רכישה", יבקש דני מרמ"י להקצות את הזכויות במגרש המפוצל ע"ש יואב ולאחר שישולמו דמי ההיוון לרמ"י בהתאם להחלטה בגין המגרש המפוצל, הזכויות במגרש המפוצל יירשמו ע"ש יואב, בהתאם להסכם חכירה מהוון שייחתם בינו לבין רמ"י.              
    2. הסכם הנאמנות ידווח לרשות המיסים בתוך 30 ימים ממועד החתימה על ההסכם.
  7. יישום ההחלטה בפרק משנה 8.3 סימן ז':     
    1. לאחר שהנחלה תירשם ע"ש דני נתחיל ביצוע תהליך יישום ההחלטה בפרק משנה 8.3 סימן ז' לקובץ החלטות מועצת מקרקעי ישראל על מנת לקבל שומה ל"דמי חכירה" בסך 3.75% + מע"מ ושומה ל"דמי רכישה" 33% + מע"מ. לאחר שיתקבלו שתי השומות דני יבחר במסלול המתאים עבורו.
    2. במסגרת יישום ההחלטה ובטרם פניה לרמ"י, יש לבחון כי מתקיימים ארבעה תנאי סף ליישום ההחלטה:
      א. הסדרה של כל השימושים החורגים וחריגות הבניה של המבנים בנחלה בדרך של הריסה והשבה להיתר מקורי או הוצאת היתר ותשלום דמי שימוש ודמי היתר עבור תוספת הבניה.
      ב. רישום הזכויות בחלקה א' בשלמות בטאבו או אישור כי מתקיים הליך תצ"ר במושב.
      ג. תשלום חובות עבר.
    3. בחינת תנאי הסף לכניסה להחלטה - יש לקבל את כל היתרי הבניה של המבנים בנחלה ולבצע השוואה בין הבנוי בפועל לבין היתרי ולהסדיר את המבנים בהתאם להיתר המקורי.
    4. מודד - יש לבצע מדידה של חלקה א' של הנחלה והכנת מפה מצבית בהתאם להנחיות של ההחלטה. במפה המצבית כל המבנים הבנויים בנחלה חייבים להתאים במדויק להיתרי הבניה וככל וימצאו אי התאמות בשטח המבנים או בשימוש במבנים בין המפה המצבית להיתרי הבניה, רמ"י לא תאפשר כניסה להחלטה ותחייב דמי שימוש ולכן קיימת חובה להסדיר את כל חריגות הבניה במבנים בנחלה בטרם פניה לרמ"י.
    5. מסמכי ההחלטה - יש להכין את כל המסמכים הנדרשים ליישום ההחלטה (מפה מצבית, טופס בקשה, יפוי כח, מידע תכנוני מהועדה, אישור מהאגודה על העדר חוב בגין דמי חכירה שנתיים).     
      לאחר הכנת המסמכים ליישום ההחלטה, הם יוגשו לרמ"י לבדיקה ובייחוד תיבדק ההתאמה של המבנים המפורטים במפה המצבית להיתרי הבניה מבחינת השטח והשימוש.
      בתהליך אישור מסמכי יישום ההחלטה
      - רמ"י תשלח פקח לבחינת המבנים בנחלה מול היתרי הבניה כפי שמופיעים במפה המצבית. ככל ואין חריגות בניה/שימושים חורגים/שוכרים, ניתן יהיה להתקדם בתהליך יישום ההחלטה ותתקבל שומה לדמי חכירה ודמי רכישה לבחירה על ידי דני.
    6. בגין השומה לדמי רכישה תבחן אפשרות להגיש השגה. שומה לדמי חכירה מתקבלת מטבלאות שווי ולא מוגשות בגינה השגות. לאחר אישור המפרט הכספי יתקבל מכתב אישור עסקה ושובר לתשלום דמי חכירה או דמי רכישה שישולם על ידי דני.
    7. לאחר קבלת מכתב אישור עסקה יבוצע דיווח בתוך 30 יום לרשות המיסים וישולם מס רכישה בסך 6% בגין גובה דמי החכירה/דמי רכישה על ידי דני.
    8. לאחר שיושב השובר המשולם לרמ"י ביחד עם אישור לטאבו שיתקבל מהועדה המקומית לתכנון ובניה וכן אישור מס רכישה, רמ"י תשלח הסכמי חכירה ונספח במסלול
      "דמי חכירה"/"דמי רכישה" לחתימה.
    9. ייערכו שטרות רישום חכירה שייחתמו על ידי דני, ביחד עם הסכם החכירה + נספח במסלול דמי חכירה/דמי רכישה, שיועברו לחתימה של רמ"י.
    10. לאחר שרמ"י תשיב את השטרות + הסכמי חכירה + נספח חתומים + יתקבלו אישורים מוניציפאליים, הם יוגשו לרישום בטאבו.
    11. סיום תהליך - זכויות החכירה לדורות יירשמו בטאבו על שם דני.   
  8. תהליך תכנוני - תשריט חלוקה ותצ"ר
    1. במקביל לשלב יישום ההחלטה ולאחר החתימה על הסכם חלוקת עיזבון והסכם נאמנות, יש להתחיל תהליך תכנוני באמצעות אדריכל לאישור תוכנית שתפצל את המגרש מהנחלה - התוכנית תצורף להסכם בין הצדדים. שכ"ט אדריכל ישולם על ידי דני.
    2. בתוכנית לפיצול שתצורף להסכם בין הצדדים, ייקבעו הוראות ביחס לזכויות בניה שיוצמדו למגרש המפוצל ולנחלה המפוצלת וכן הוראות נוספות הקשורות לשימוש בכל אחד מהחלקים כולל הפרדת תשתיות (נחלה מפוצלת ומגרש מפוצל).
    3. התוכנית לפיצול תחתם על ידי אגודת המושב ותועבר לועדה המקומית, לרשות מקרקעי ישראל ותקבל תוקף. פיצול מגרש ראשון עליו בנוי הבית השני מבוצע בסמכות ועדה מקומית לתכנון ובניה.
    4. לאחר שהתוכנית תאושר, מודד יבוצע תצ"ר (תכנית לצרכי רישום), שתחלק את חלקת המגורים של הנחלה למגרש מפוצל ונחלה מפוצלת, בהתאם להוראות התוכנית לפיצול. שכ"ט מודד ישולם על ידי דני.
    5. התצ"ר יירשם בטאבו כך שכל אחד מהחלקים יירשם כיחידת רישום נפרדת.
  9. שלב ביצוע עסקת הפיצול ברמ"י -    
    1. לאחר שיסתיים שלב יישום ההחלטה במסלול דמי חכירה/דמי רכישה ולאחר שהתוכנית לפיצול תקבל תוקף ויירשם תצ"ר שיחלק את חלקת המגורים לשני חלקים (מגרש ונחלה), שיירשמו בשלמות בטאבו - מגרש מפוצל ונחלה מפוצלת - יש לבקש לבצע עסקה ברמ"י ולרכוש את הזכויות ביחס למגרש המפוצל.
    2. תוגש לרמ"י בקשה ע"י דני, ביחד עם מסמכי הפיצול והתצ"ר, לבצע עסקה ולרשום את הזכויות במגרש המפוצל ע"ש יואב. כמו כן לאחר קבלת אישורי מיסים בגין ביצוע הליך העברה מנאמן לנהנה הם יועברו לרמ"י.
    3. רמ"י תבחן את הבקשה ותעביר את הטיפול לשמאי שימציא שומה לרכישת הזכויות במגרש המפוצל. ככל ושולמו דמי רכישה לא יחול תשלום נוסף לרמ"י בגין הליך הפיצול.
    4. במסלול "דמי חכירה" - השומה תעמוד על סך של 29.25% + מע"מ משווי המגרש המפוצל, ללא פיתוח ומע"מ, בגין קיבולת בניה עד 160 מ"ר ובגין יתרת זכויות הבניה בתב"ע ומלוא הפוטנציאל התכנוני במגרש, ייגבו דמי היוון בסך 33% + מע"מ.
    5. לאחר שתתקבל שומה לדמי היוון בגין רכישת הזכויות במגרש, היא תועבר לבחינה של שמאי וככל ויידרש יוגשו הליכי "עיון חוזר".
    6. בסיום שלב הליכי "עיון חוזר", יתקבל מפרט כספי שייחתם על ידי יואב ודני יבחר באפשרות של הגשת עיון חוזר בטרם או במקביל לביצוע העברה או אישור המפרט (בהתאם לייעוץ של השמאי שיבחן את השומה) והוא יועבר לרמ"י ולאחר מכן יתקבל מכתב אישור עסקה ושובר לתשלום דמי היוון בגין רכישת הזכויות במגרש המפוצל - התשלום יבוצע על ידי דני.
    7. יוגש דיווח לרשות המיסים בתוך 30 יום ממועד מכתב אישור עסקה וישולם 6% מס רכישה -  התשלום יבוצע על ידי דני.
    8. תוגש בקשה לועדה המקומית לקבל שומה לתשלום היטל השבחה בגין הליך הפיצול. לאחר שתתקבל שומה תיבחן האפשרות להגיש השגה ובהתאם לכך תשולם השומה ויתקבל אישור להעברת זכויות בטאבו. התשלום יבוצע על ידי דני.
    9. לאחר שיושב השובר המשולם בגין דמי היוון לרמ"י, יומצאו הסכמי חכירה ביחס למגרש המפוצל והסכם חכירה מתוקן ביחס לנחלה המפוצלת, שייחתמו על ידי הצדדים, כ"א על ההסכם המשויך אליו.
    10. יוכנו שטרות לרישום של הסכמי החכירה שייחתמו על ידי הצדדים ויושבו לרמ"י ביחד עם הסכמי החכירה החתומים.
    11. רמ"י תשיב את השטרות + הסכמי החכירה החתומים והם יועברו לטאבו ביחד עם האישור מהועדה לטאבו לרישום הזכויות.

סוף תהליך - יומצא נסח טאבו בגין המגרש המפוצל ע"ש יואב ונסח טאבו בגין הנחלה
המפוצלת ע"ש דני
.

 

נאחל שבת שלום לכל בית ישראל ובשורות טובות.

 

מידע נוסף

  • הערת מערכת:

    מאמרים המפורסמים באתר האיחוד החקלאי על ידי אנשי מקצוע מייצגים את דעתם בלבד, אינם מהווים חוות דעת משפטית (אלא אם נאמר במפורש) ואינם מייצגים את עמדת תנועת האיחוד החקלאי .
    לפרטים נוספים ותגובות ניתן לפנות לכותב המאמר בהתאם לפרטיו המפורטים לעיל.

אביגדור לייבוביץ, עו״ד

משרד עורכי דין ליבוביץ מתמחה באגודות שיתופיות ומיסים.

דוא״ל: avigdor@lieblaw.co.il

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

למאמרים בנושאים:

אגודות שיתופיות אזורי עדיפות לאומית אנרגיות מתחדשות בית שלישי בן ממשיך בר רשות גישור דהקואופרטיביזציה דיני עבודה דמי הסכמה דמי רכישה דמי שימוש הורשת זכויות החלטה 979 החלטה 1222 החלטה 1301 החלטה 1311 החלטה 1316 החלטה 1370 החלטה 1426 החלטה 1445 החלטה 1455 החלטה 1458 החלטה 1464 החלטה 1464 החלטה 1470 החלטה 1478 החלטה 1481 החלטה 1490 החלטה 1505 החלטה 1513 החלטה 1521 החלטה 1523 החלטה 1527 החלטה 1553 החלטה 1591 החלטה 4134 החלטה 4302 החלטות מועצת מקרקעי ישראל היוון היטל השבחה הסדרה העברת זכויות הפקעות הקצאות מגרשים באזורי עדיפות לאומית הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרפורמה בחקלאות הרפורמה במקרקעי ישראל השכרת בתי מגורים השכרת קרקע חקלאית התחשבנות מחדש התיישבות ועדות קבלה ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות חוק ההתיישבות חכירה חכירה לדורות חקלאות יחידה שלישית יחידה שניה ייפוי כח מתמשך ירושת משק חקלאי מועצות אזוריות מים מים והשקיה מיסוי מיסוי דירה שלישית מיסוי מקרקעין מכירת נחלה משבצת משקי עזר משק עזר משרד החקלאות נחלה ניהול אגודה שיתופית עדיפות לאומית עובדים זרים עובדים זריםֿ פיצויי פיטורין פיצול נחלה פעילות לא חקלאית (פל״ח) קאופרטיבים קורונה קיבוצים קליטה קרקע רשות מקרקעי ישראל שיוך דירות בקיבוצים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות עבודה תיירות כפרית תיקון 116 לחוק התכנון והבניה תכנון ובניה תמ״א 35 תעסוקה לא חקלאית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.