מגדלי הדגים: שר החקלאות צריך לבקש סליחה ביום כיפור- על השקרים לציבור והמגמה ההרסנית לחיסול החקלאות בישראל

03 אוק 2022 המחברת/ת:
 כנס החקלאות הימית הבינלאומי של משרד החקלאות באילת כנס החקלאות הימית הבינלאומי של משרד החקלאות באילת

מגדלי הדגים יחרימו את כנס החקלאות הימית הבינלאומי של משרד החקלאות באילת: "אירוע ציני ומזויף"

בעקבות חתימת משרד האוצר על הצו לביטול המכס על יבוא דגים, מגדלי הדגים מכל הארץ יחרימו את כנס החקלאות הימית הבינלאומי של משרד החקלאות באילת. המגדלים: "הורדת המכס שנעשתה באופן חד צדדי וללא הסכמות עם המגדלים, תביא לחיסול מוחלט של ענף גידול הדגים המקומי, מדן ועד אילת. ביד אחת משרדי החקלאות והאוצר מייבשים אותנו וביד השנייה מבקשים להתגאות בעולם בחקלאות המים הישראלית המתקדמת. לא נהיה תפאורה דוממת לאירוע הציני והמזויף של השר פורר".

בשנים האחרונות, מאז הורדת המכס על יבוא דגי אמנון בורי וקרפיון, נפגע הייצור המקומי פגיעה קשה: חלה  ירידה של 21% בהכנסות המגדלים וכתוצאה מכך ירידה של 20% במספר המשקים הפעילים בענף, נטישה וייבוש שטחי בריכות, רובם פרושים בסמוך לגבולות המדינה, על ההשלכות האקולוגיות והביטחוניות הנובעות מכך ופועל יוצא מאלה - ירידה של כ- 26% בהיקף ייצור דגי הבריכות המקומי.

התוצאה - צמצום התחרות, השארת שרשרת האספקה בידי מספר קטן של חברות פרטיות, תלות גדולה עוד יותר ביבוא  וכתוצאה -  המחירים מזנקים עכשיו וימשיכו לעלות בעתיד. בהינתן תלות מוגברת ביבוא ועלויות יבוא במגמת עלייה, לצד צמצום הייצור המקומי, ומניסיון העבר (כפי שמשתקף ממחירי האמנון הקפוא המיובא), הורדת מכסים לא תביא לירידה במחיר לצרכן.

באחרונה החליטו משרדי האוצר והחקלאות להרחיב את המהלך באמצעות צו גורף להורדת המכס על כלל יבוא הדגים לישראל, באופן חד צדדי וללא הסכמות עם המגדלים על מתווה חליפי וברור של תמיכה ישירה הוגנת וארוכת טווח שתבטיח את עתיד ענף גידול הדגים הישראלי ואת היכולת לספק דג ישראלי טרי ואיכותי ואזרחי ישראל.

בתגובה הודיעו נציגי המגדלים – מגדלי דגי הבריכות, מגדלי הדניס בים, מגדלי הפורל בגליל העליון  ומגדלי הברמונדי בנגב כי בכוונתם להחרים את כנס "Sea the Future" – כנס החקלאות הימית הבינ"ל הראשון שמקיים משרד החקלאות ב- 18-20 באוקטובר, באילת. 

אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים בישראל: "משרדי האוצר והחקלאות מנהלים מגעים והסכמים בינם לבין עצמם, מבלי לדבר איתנו וזאת בניגוד להבטחות המפורשות שניתנו לנו, לפיהן ההסכמים יתקבלו תוך הסכמות ושמירה על עתיד הענף. הורדת המכס היא צעד פופוליסטי שכולו תעמולת בחירות. מאחר ובין כך 85% מהדגים הטריים הנצרכים היום בארץ הם ללא מכס, המהלך זה לא ישפיע על המחירים אלא רק יפגע בשארית הייצור המקומי הקיים כיום בישראל ויחסל באופן מוחלט את  ענף גידול הדגים בישראל, מדן ועד אילת. ביד אחת משרדי החקלאות והאוצר מייבשים אותנו וביד השנייה מבקשים להתגאות בעולם בחקלאות המים הישראלית המתקדמת. לא נהיה תפאורה דוממת לאירוע הציני והמזויף של השר פורר".

אילון בדיל יו"ר חברת 'דג ישראלי': "אנו קוראים לכל העוסקים בחקלאות ימית בישראל, וכן עמיתנו מענפי חקלאות המים הפנימיים: חוקרים, ומפתחי טכנולוגיה, שהמשך הפיתוח והשגשוג של חקלאות בישראל בכלל והחקלאות הימית בפרט, חשובה להם- לא לקחת חלק בכנס הפומפוזי והשקרי שהמשרד מקיים וזאת עקב הרפורמה השערורייתית של משרד החקלאות בהובלת שר החקלאות, בהסרת מכסי המגן על ענף גידול הדגים הישראלי, באופן חד צדדי ובלי מתן אפשרות למגדלים הישראלים לתחרות הוגנת. המשרד והשר רוצים להתגאות מול האורחים שלהם מחו"ל (ואכן יש במה להתגאות!) בהישגי החקלאות הימית הישראלית אך בה בעת מובילים רפורמה מזלזלת והרסנית שתוביל בהכרח להרס אותה חקלאות עצמה. עקב מצב עגום זה- בכנס הקרוב באילת נשאיר את משרד החקלאות והשר עם אורחיהם מחו"ל לבד וללא נוכחות של העוסקים בחקלאות ימית ישראלית!".

מורדי ללוש, מנכ"ל חברת 'אקוואטק פישריז': " חתימה על הצו לביטול מכסי יבוא כאשר משרדי האוצר והחקלאות מציגים מצג של הידברות עם מגדלי הדגים, הצפויים לספוג פגיעה אנושה בעקבות המהלך, מגלמת דוגמה קיצונית להתנהלות שלטונית חסרת תום לב. הצו עתיד לפגוע פגיעה אנושה במגדלי הדגים המקומיים ובהם אקוואטק פישריז ובגידול דגי הברמונדי בנגב. בשלב זה, משנחתם הצו ומגדלי הדגים הועמדו מול שוקת שבורה, עומדת אקוואטק פישריז על עיגונו המיידי של מתווה מוסכם לתמיכות ישירות, שיאפשר לה להמשיך בגידול דגים מקומי חרף הנזקים הכבדים שצפוי הצו לגרום לכושר התחרות שלה".

המגדלים הודיעו כי הם נערכים לסדרת צעדי מחאה משותפים נוספים, בתגובה להורדת המכס.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.