השתתפותה של מדינת ישראל בתכניות המחקר והפיתוח 'הורייזן אירופה' מסייעת בפיתוח הכלכלי-חברתי–מדעי של אזור הגליל

03 ינו 2022 המחברת/ת:
השתתפותה של מדינת ישראל בתכניות המחקר והפיתוח 'הורייזן אירופה' מסייעת בפיתוח הכלכלי-חברתי–מדעי של אזור הגליל ISERD- נקודת הקישור הישראלית לאיחוד האירופי

מספר הצעות מחקר משותפות, הוגשו על ידי חוקרי מיגל מכון למחקר מדעי בגליל לתוכנית המחקר והפיתוח החדשה "הורייזון אירופה", (Horizon Europe) בתחומים המהווים את חוד החנית במדע, להתמודדות עם משבר האקלים וההתחממות הגלובלית, תוך התייעלות לחקלאים, באמצעות; פנלים אגרו-וולטאיים, חקלאות מדייקת, בינה מלאכותית ובאמצעי חישה מרחוק, המחוברים לרחפנים ולוויינים לטובת איסוף נתונים ודיוקם, וכן, בפיתוח אמצעים יותר ידידותיים לסביבה, תוך הפחתת גזי חממה והפחתת השימוש בחומרי הדברה וזבלים כימיים. הצעות מחקר נוספות מוגשות בתחום הבריאות, התזונה, פיתוח חיסונים ועוד.

עם סיומה של תכנית המחקר והפיתוח של האיחוד האירופי  "Horizon 2020" ((FP8 התחדש המו"מ שבין ישראל והאיחוד האירופי לקראת פתיחת תכנית הורייזון אירופה  (FP9) שהינה תכנית המחקר הגדולה בעולם עם תקציב כולל של כ 95.5 מיליארד יורו לשנים 2021-2027.

מדינת ישראל משתתפת בתכניות המחקר והפיתוח של אירופה מאז 1994, מזה 28 שנה, תחת קטגורית מדינות נלוות לאירופה,. מכון המחקר מיגל, משתתף בתכניות המו"פ של האיחוד האירופי מאז התכנית החמישית (FP5), בשנת 1998. כל תכנית מתמקדת בתחומים בולטים ומזמנת תועלות מדיניות וכלכליות לישראל ולאירופה .

תכלית קיום האיחוד האירופי מסתכמת ברעיון, שיבשת אירופה תהיה חזקה ושלווה יותר, כאשר תושביה סוחרים ועובדים יחדיו. בארבעת העשורים האחרונים הפנה האיחוד האירופי את הרעיון לתחום מימון המחקר והפיתוח, ויצר את "תוכניות המסגרת למחקר וחדשנות", המסייעות לגופי מחקר ולמעבדות בעשרות אלפי אוניברסיטאות, ככלי מימון עתירי-כספים, וככלי להעברת ידע ויצירת מחקרים משותפים, ברחבי אירופה, והמדינות השכנות והנלוות לה, כולל ישראל. 

עם חתימת ההסכם בין ישראל לאיחוד האירופי, בדצמבר 2021, ובפתחה של שנה אזרחית חדשה, פרופ' אורי מר-חייםמנהל אגף אירופה ברשות המחקר, במכון המחקר מיגל, מתאר את התרומה ההדדית של התכנית האירופית ושל ישראל למחקר ולפיתוח המדעי. לדבריו, "למחקרים במסגרת תכנית המו"פ של האיחוד האירופי, השפעה רבה על ההתפתחות המדעית והטכנולוגית בגליל, מאחר והתוכניות מכוונות למחקרים יישומיים. רוב הפרויקטים מחייבים יצירת מאגד ובו נציגים ממדינות שונות, חוקרים מתחומים שונים, השתתפות של קובעי מדיניות מהמגזר הציבורי, מהמגזר העסקי, מהתעשייה, מהמגזר הפרטי, מוסדות אקדמיים, מכוני מחקר וארגוני מגזר שלישי. בעקבות כך יש כיום למיגל רשת רחבה של קשרים מדעיים עם אוניברסיטאות ומוסדות מחקר באירופה, וגם עם חברות בתחום ה – ICT בחקלאות.

פרופ' מר-חיים מוסיף ואומר: "באירופה מבינים את תרומתם של מדעני ישראל, לפיתוח המדעי ואת החשיבות הרבה בהשתתפות ישראל בתוכנית, כך שישראל משתתפת בזכות ולא בחסד. מדינת ישראל מפקידה כספים באיחוד האירופי, על מנת שמדעני ישראל יוכלו להשתתף בתוכנית – זהו מימון החוזר לישראל לטובת קיומם של פרויקטים מחקריים, בעקבות ההשתתפות הפעילה של מדעני ישראל, וברוב השנים אף מעבר להפקדות של ישראל".

עוד מוסיף פרופ' מר חיים כי למעורבות מכון המחקר מיגל בתכניות המו"פ האירופאיות, ב 24 השנים האחרונות, חשיבות רבה בפיתוח הכלכלי-חברתי–מדעי של אזור הגליל, תוך השפעה משמעותית על מיצובו כמכון מחקר בינלאומי; נזקפות לו הצלחות רבות בהשתתפות במאגדים רבים, שתרמו לחוקרי מיגל בקידום פרויקטים פורצי דרך, בארץ ובעולם ביניהם;מענק בסך 7.5 מיליון יורו, שהוענק לד"ר דורית אבני, חוקרת בכירה במכון המחקר מיגל, ולשותפיה לפרויקט המחקר, למיצוי חומרי טבע מאצות והשימוש בהן לריפוי מחלות מעי דלקתיות כרוניות (קוליטיס וקרוהן). מענק מחקר נוסף על סך 4.5 מיליון יורו, הוענק למיגל לרכישת ציוד מדעי מתקדם ולקליטת עשרה חוקרים צעירים במיגל ,לאחר פוסט-דוקטורט, שחזרו מארה"ב. 

חוקר מיגל נוסף זכה במענק מחקר בתוכנית יוקרתית על סך 2 מיליון יורו, וקיימים פרויקטים נוספים המתנהלים במקביל, על ידי חוקרים שונים במכון המחקר בתקציבים נמוכים יותר. סכום הזכיות של מכון המחקר מיגל לאורך השנים, נאמד בכ- 22,500,000 אירו

בנוסף לפרויקטים במימון ה"רשות לחדשנות", משרד החקלאות ומשרד המדע, ההשתתפות בפרויקטים האירופאיים חשובה ומשמעותית גם בהיבט של החלפת ידע,  ומההיבט של תרומת מחקר עכשווי להוראת החוקרים במכללה האקדמית תל-חי, ובעתיד הקרוב תיתכן הקמת אוניברסיטת בגליל. בנוסף, במסגרת הפרויקטים עם האיחוד האירופי,  מגיעים חוקרים בעלי-שם מאירופה לכנסים בגליל שמארגן מכון המחקר מיגל, וחוקרים צעירים מהאוניברסיטאות באירופה מגיעים להשתלמויות במכון המחקר מיגל. תרומה נוספת של הפרויקטים בתוכניות המו"פ האירופאיות היא שיתופי פעולה פנים-ארציים, בין מוסדות מחקר בתחומים שונים, וביניהם הפרויקט המוכר יותר לציבור הרחב; "ליל המדענים", המתקיים כבר 15 שנה בהצלחה רבה במטרה לגשר בין מדע לקהילה.

המנהלת הישראלית למו"פ האירופי ב"רשות לחדשנות – ISERD הינה משמעותית מאוד, הן למציאת קולות קוראים המתאימים לחוקרי מיגל והן למציאת שותפים לבניית המאגדים, המורכבים מנציגי מדינות שונות באירופה ובעולם השלישי, ולעיתים אף עם העולם הערבי (למיגל כיום יש שותפים לפרויקטים מירדן).  הזמינות של העובדים ב ISERD והנכונות לסייע עד להצלחה, מעניקות רוח גבית לרשויות המחקר במוסדות המחקר השונים, לחברות ולארגונים השונים להשתתפות פעילה במחקרים פורצי-דרך.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.