שמונה מיליון פרחים וענפי קישוט יוצאו מישראל לאירופה בטיסות נוסעים וקרגו

28 דצמ 2021 המחברת/ת:
כלנית אדומה כלנית אדומה צילום רויאל פלורהולנד

כ-8 מיליון פרחים וענפי קישוט יוצאו מישראל לבורסות הפרחים במדינות מערב אירופה לעומת 10 מיליון בשנה שעברה וזאת על רקע התמודדות עם עלייה של כ-25% במחירי התובלה ביחס לאשתקד ומחסור עולמי בטיסות קרגו ייעודיות לחקלאות.

יצואני הפרחים כמו כלל ענף החקלאות, ניסו למתן את ההוצאות בשימוש גם בטיסות נוסעים להגדלת נפח ההובלה, כאשר יש לציין כי חברות התעופה כולן עשו רבות בכדי לסייע ליצואנים במיוחד לפני חג המולד בכדי לא לעכב טיסות ושווקי מכירות.

ירון כוכבי, נציג בורסת הפרחים של הולנד 'רויאל פלורהולנד' בישראל אמר כי בורסת הפרחים בהולנד הקולטת שני שליש מכלל הפרחים לייצוא מישראל, נערכה לקראת אירועי חג המולד והסילבסטר. עוד אמר כי בכירים בהנהלת הבורסה בהולנד, דיימן ג'ון ווחרת', ויאן ואן-דר קווי, יגיעו לתערוכה החקלאית הגדולה בישראל שתתקיים ב- 19-20 בינואר 2022, בחצבה, בערבה התיכונה, במטרה להיפגש עם חקלאים מכל רחבי הארץ, להרחבת שטחי חממות הגידול לפרחים לייצוא.

הנטייה למסורתיות בחג המולד בעולם הנוצרי הביאה לביקוש גבוה יותר לפרחים קלאסיים בגווני החג, אדום, לבן וירוק, שגרפו מחיר כפול לקראת החג וביום החג עצמו, לדוגמה: מחיר פרח כלנית אדומה, עם גבעול באורך של 40 ס"מ, עומד בשווקי אירופה על ממוצע של 15 סנט לגבעול, כאשר בחג המולד עלותו 30-35 סנט ואף 50 סנט לגבעול, בערב החג.

אבנר שיר, משווק פרחים מהערבה התיכונה, אומר: "בשנתיים האחרונות, במהלך תקופת הקורונה היינו עדים דווקא לעלייה ברווחים בשוק הפרחים וענפי הקישוט, עם מחירים גבוהים לאורך ימי השנה וכמובן בחג המולד אשתקד, בו עלו המחירים בכ-15 עד 20 אחוזים. הסיבה לעלייה טמונה בשינוי דפוסי ההתנהגות במשקי הבית. עקב הסגרים והמגבלות שהוטלו בעיקר באירופה החליפה האוכלוסייה את חגיגות ימי ההולדת, הבילוי במסעדות, מועדונים וציון החגים, עם המשפחה המורחבת וחברים, האופייניים לימי שגרה, בהזמנת יותר זרי פרחים ליקיריהם. כעת, נראה שהשוק חוזר למצבו טרום עידן הקורנה, המחירים שהיו גבוהים עד שלהי חודש נובמבר נמצאים במגמת ירידה ונראה כי עד סוף חג המולד לא צפויים מחירים טובים למעט בחלק מהפרחים, בעיקר בצבעי החג, כמו הפרח המוביל 'שעווה' waxflower בעל צבע הלבן, התופס מעל 35% מכלל היצוא מישראל לאירופה. בימים אלו, לקראת השנה האזרחית החדשה, ישנה התחלפות במגמות ירידה בביקוש לפרחים אדומים ולבנים ועלייה בביקוש לפרחים צבעוניים, ורודים, צהובים ועוד, אולם השוק צפוי להיחלש שוב עד אמצע ינואר, כמו שהיה בעבר" אומר שיר.

הירידה בייצוא הפרחים השנה, הינה בשל הקשיים בענף, המהווה המשך למצב שוק הייצוא, כבר משנת 2019, בו היה ייסוף לשקל, שצמצם את ההכנסות למגדלי הפרחים לייצוא, למרות שבמקביל התקיימה עלייה במחירי הפרחים לייצוא בכ- 10%, אך מחיר זה לא כיסה את עלויות הגידול והשיווק. מעבר לכך, שוק מגדלי הפרחים הצטמצם עקב חוסר בדור שני בכלל ענף החקלאות ובעיית כוח האדם ולכן פחתה גם עוצמת הגידול והיקף היצוא ממשיך להתכווץ.

חביב הזה, מומחה ויועץ בתחום ענף הפרחים אומר: "האירופאים למדו לחיות בצל הקורונה וכעת עם יהיה מצב זהה עם האומיקרון והביקוש בשוק הפרחים וענפי הקישוט גדל בתקופה זו, למרות שבעולם קיימת בעיית שינוע קשה, סדירות הטיסות ונפחי התובלה האווירית והימית שהצטמצמו בעקבות הקורונה ומשפיעים על השוק התחרותי של ישראל, בעיקר מול פרחים המיוצאים לאירופה, ממזרח אפריקה ומרכז אמריקה, שנמכרים בעלות גבוהה יותר מהפרחים מישראל. לעומת זאת, מאחר ובשוק בישראל אין בעיית תובלה ואף השתכלל תחום המשלוחים, גדל הביקוש לפרחים בתוך ישראל. מאידך, קיים צמצום בישראל בענף הפרחים כולו וכך פחות גם פרחים לייצוא" אומר הזה ומוסיף:"הירידה בהיקף ענף הפרחים בארץ נמשכת כבר מספר שנים ומשבר הקורונה רק החריף את המצב. שנת 2021 מאופיינת בירידה במספר המגדלים ומחסור קשה בידיים עובדות לענף החקלאות ובעיקר לענף הפרחים ופיחות בהיקף השטחים לגידול".

חוקרי המו"פ החקלאי בישראל הצליחו לפתח ענפי קישוט בעלי חיי מדף ארוכים שפרוטוקול גידולם הועבר לחקלאים והם נסחרים היטב בבורסות הפרחים ובשווקים לעומת המתחרים. 

ישראל מייצרת בשנה כמיליארד פרחי קטיף וענפי קישוט, מחציתם מיועדים לשוק המקומי ומחצית לייצוא, הצפוי להגיע השנה למחזור של 100 מיליון יורו, כולל חגי דצמבר. 65% מייצוא הפרחים מועבר לבורסות הפרחים באירופה, בעיקר הולנד, גרמניה ובלגיה והשאר נסחר עצמאית על ידי יצואנים פרטיים, בעיקר לאנגליה ומדינות סקנדינביה, צרפת, גרמניה וכיום גם יפן וסין.

כיום בארץ כ- 250 מגדלי פרחים והענף נחשב ליציב. אך רק בסוף שנת 2021 ניתן יהיה לדעת עד כמה עמוקה הפגיעה בענף הפרחים עקב אתגרים מתמשכים של משבר הקורונה בארץ ובעולם.

 יובל בן שלום ממושב עזריאל וירון כוכבי נציג בישראל של בורסת הפרחים בהולנד רויאל פלורהולנד צילום משפחת בן שלום

מימין-יובל בן שלום ממושב עזריאל וירון כוכבי נציג בישראל של בורסת הפרחים בהולנד רויאל פלורהולנד- צילום משפחת בן שלום

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.