הנזק לחקלאים מפשיעה חקלאית ב2017 – מעל 1.2 מיליארד ש"ח

02 מאי 2018 המחברת/ת:

הנזק שנגרם לחקלאים ב2017 מפשיעה חקלאית מגיע למיליארד מאתיים עד מיליארד ו-400 מיליון ₪, כך דיווח היום מפקד מג"ב, ניצב יעקב שבתאי, לוועדת הפנים בראשות ח"כ יואב קיש שדנה בטיפול המשטרה בפשיעה החקלאית. ניצב שבתאי אמר שבשנתיים האחרונות נרשמה ירידה של 54% בגניבות החקלאיות. לדבריו, מתוך 430 ראשי בקר שנגנבו מתחילת השנה, 80% נגנבו מהמגזר הערבי.

ניצב יעקב שבתאי: "אנו יודעים להפעיל מודיעין ולכן יש עליה במספר כתבי האישום, במעצרים ובתום הליכים. היום יש פי 3 מעצרי תום הליכים לעומת לפני שנתיים. זו תוצאה של התייעלות, רה- ארגון בתוך מג"ב וקיצוצים בתחומים פחות אפקטיביים. לא זכינו לתגבור כוחות.

יו"ר הוועדה, ח"כ יואב קיש: "האם תוכנית העבודה החדשה, שהעבירה יחידות מג"ב מהמרחב הכפרי לתחנות פגעה במרחב הכפרי?" ניצב שבתאי: "בחלק גדול השינוי הוכח כאפקטיבי. באזורים מועצתיים, כשהמועצה מתחלקת בין 4-6 תחנות, המרקם קצת נפגע. שיוך המתנדבים כשיש הפרדה בין תחנות מקשה".

יו"ר הוועדה יואב קיש: "הוועדה קוראת לממשלה להעביר החלטה לטיפול בפשיעה ובטרור החקלאי שהפכו למכת מדינה. הוועדה מבקשת מהמשרד לביטחון פנים למקד את משמר הגבול בפשיעה החקלאית ולהקים יחידה ייעודית שתפעל למיגור פשיעה זו, ולא תהיה כפופה לתחנות. הוועדה פונה למשרד האוצר למצוא פתרון כלכלי – קרן נפגעי עבירה ו/או פתרון ביטוחי בחסות ממשלתית. הוועדה קוראת לפרקליטות ולשופטים להבין שזו מכת מדינה  ולהחמיר בעונשים".

ח"כ רוברט אילטוב: "רואים פגיעה חמורה באמון הציבור. הגשתי שתי הצעות חוק – החמרת ענישה, וחוק שיסדיר פיצויים כשנגרם נזק. לצערי ההצעות תקועות בוועדת שרים לחקיקה, והאוצר לא רוצה לקדם אותן".

ח"כ חיים ילין: "רק ב4-5% מהתיקים שנפתחים מוגשים כתבי אישום. אין אכיפה. אם הממשלה הייתה אומרת – אין יותר טרור חקלאי, אז לא היה. אם היה מדובר במשרד אחד, היינו נותנים לו בראש, אבל כש-4 משרדים אחראים, כבר יש כשל ניהולי. זה תפקיד מנכ"ל משרד רוה"מ לתכלל את המשרדים".

דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים: "אני חולק על מפקד מג"ב בעניין המניע הכלכלי. מרבית העבירות מבוצעות על ידי קבוצות מאורגנות מהרש"פ. זהו ניסיון להשתלט על אדמות המדינה בפעולות לאומניות בתחפושת פלילית".

אורי ספיר, השומר החדש: "המדינה מאבדת ריבונות בחלק עצום מהשטח. זה אובדן משילות. הכנסת צריכה לחוקק חוק שמחמיר ענישה ושהרשות המבצעת תדאג לאכוף. גם במשרד המשפטים אני מצפה ממקבלי ההחלטות להיות פחות רחמנים ולהוריד את רף הראיות הנדרש. לשפוט לא לפי רמת הפשיעה שבוצעה אלא לפי מה זה גורם למדינה – אובדן ריבונות".

רן שחר, מנהל בית קירור שהוצת פעמיים: "חטאנו לעצמנו שכיבינו את השריפות. היינו צריכים לתת לזה להתפשט למיכל האמוניה. איך מגרשים חקלאים מאדמתם? יש פה בעיית טרור שמנסה לגרש אותנו מהאדמה. חברות הביטוח מתנכלות לנו, כי אין שום סיי של הממשלה".

ח"כ תמר זנדברג: "אין ספק שהבעיה הפכה ללאומית. החקלאות היא נכס לאומי. זה ביטחון תזונתי וערך שחשוב לשמור עליו. צריך פתרון ממשלתי – אם המשטרה אומרת לחקלאי למה לא דאגת לעצמך, זו לא תשובה".

ישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה על טיפול המשטרה בפשיעה החקלאית 02/5/18

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.