מפגש הסיום של בית הספר למנכ"ליות העתיד בתעשייה ובקיבוצים

11 אפר 2021 המחברת/ת:
מנכ"ליות העתיד בתעשייה ובקיבוצים מנכ"ליות העתיד בתעשייה ובקיבוצים צילום: ענבל לויתן קראוס

המחזור השני של בית הספר למנכ"ליות העתיד שהוקם ומופעל על-ידי התנועה הקיבוצית, איגוד התעשייה הקיבוצית וסופרסונס, הסתיים במפגש של המשתתפות ויזמיות התוכנית. 

בי"ס למנכ"ליות העתיד עוסק בפיתוח וגיוון השדרה הניהולית תוך קידום שיוויון מגדרי בנקודות השפעה והכרעה וקידום נשים לכהונה כמנהלות בכירות בתעשייה ובקיבוצים.  התוכנית הורכבה מסדרת מפגשים במהלכם חיזקו המשתתפות את תחושת המסוגלות האישית שלהן לצד רכישת כלים ניהוליים ייחודים. הן יצרו יחד קהילת עמיתות ומערכת קשרים אשר יאפשרו להן לסלול את הדרך מעלה ולעשות את הקפיצה לשלב הבא באופן מיטבי. כל מפגש כלל נטוורקינג מובנה, הרצאת תוכן ומעגל שיתוף באתגר שהעלתה אחת המשתתפות כשהמשתתפות האחרות מייעצות ומעלות נקודות לחשיבה. מעגל האתגר היווה במה והזדמנות לקבל מגוון דעות ונקודות מבט על הסיטואציה בה הן נמצאות ועמה הן מתמודדות. רשימת המשתתפות כללה מבקרת פנים, מנכ"לית וסמנכ”לית פיתוח עסקי, מנהלת הוסטל,מנהלת ייצור, יו"ר אגודה שיתופית, עובדת סוציאלית, סמנכ"לית משאבי אנוש במפעל, סמנכ"לית כספים, מנהלות קהילה ועוד.

רשמת האגודות השיתופיות  שלומית שיחור-רייכמן היתה הראשונה לברך את מסיימות המחזור השני של בית הספר: "קורה כאן משהו מקסים בחדר, יש 'וויב' ואנרגיה אני בטוחה שאתן רואות ומרגישות. שירתתי שנים רבות בצה"ל, מתוך כך אני רגילה מאוד לסביבה גברית אך קיימת חשיבות רבה לרוח נשית במקומות מפתח.  אני לא גבר והשיח שלי מאוד לא גברי - אני לא בשיח ה"קילרים", ולא ממש מתחברת לזה. הדבר הכי חשוב שאני רוצה להגיד-  תהיו אתן ותצליחו. אין קסמים – בהמון עבודה קשה והמון נחישות אפשר וצריך להגיע לתפקידי השפעה ושינוי. זה טוב לנשים וטוב לחברה".

מנכ"לית התנועה ואחת מיוזמות בית הספר למנכ"ליות, הדס דניאלי-ילין: "התוכנית הזאת יקרה ללבי, אני נמצאת בתחום הניהול בקיבוצים כעשרים שנה, וכשהתחלתי זאת היתה תנועה מאוד גברית, השינוי קרה וקורה לאט, וחשוב לכולנו להמשיך בדרך הזאת. זה יקרה בעזרתכן, בעזרת מי שהיתה בבית הספר ובעזרת כל מי שתהיה כמו ביחד עם כל אישה ש"לוקחת את המושכות לידיים". ההנהגה הנשית משנה את האופי שלנו ואת השיח שלנו הן בקיבוצים והן במפעלים ובכל מקום שבה אנחנו נמצאות. אני מאושרת להיות חלק מזה".

מנכ"לית איגוד התעשיה הקיבוצית, מרים דרוק: "אני רואה בבית ספר למנכ"ליות שיזמנו שליחות כפולה. הראשונה להגביר את מספר המנהלות והנשים הבכירות שפונות למשרות של מנכ"ליות בתעשייה ובקיבוצים כמו גם להשתלב בדירקטוריונים. השליחות השנייה היא לחבר וליצור קהילת נשים מובילות ומשפיעות שמפרות זו את זו בהזדמנויות עסקיות, בלמידה, חברות והעצמה. כמו כן יצירת נטוורקינג, רשת קשרים שתסייע להן ותחזק את העשייה הניהולית שלהן. "מה שמתמקדים בו גדל". אנו באיגוד מאמינים שנוכל ליצור שינוי בתחום זה ככל שנחזק את הנשים הבכירות להעז להתקדם.

חנה רדו, נשיאת סופרסונס ויו"ר קבוצת תשעשרה: "לאחר שני מחזורים אני יכולה לומר שיש נשים בתנועה ובתעשייה הקיבוצית שלא רק יכולות, אלא חייבות להיות מנכ"ליות כי הן יובילו את התנועה והתעשייה הקיבוצית קדימה. אני מחכה ליום שבו בתעשייה הקיבוצית יהיו 50% מנכ"ליות, מרכזות משק, מנהלות עסקיות ומנהלות קהילה. ביחד נגיע ליעד מהר יותר".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר בירך גם הוא את המסיימות ואמר בין היתר: "בתחילת שנות ה-2000 התנועה הקיבוצית היתה במשבר עצום, שני שליש מהקיבוצים היו בפשיטת רגל. אני הייתי חלק מצוות חילוץ הקיבוצים מהמשבר, וכחלק מזה בחנו מספר קיבוצים אשר בניגוד לאחרים היו במגמת צמיחה דווקא. היה משהו מובהק אצל כל אלו – אצל כולם היו נשים בתפקיד מרכזי בהנהגת הקיבוץ. אין לי ספק שבמצבים קשים, צריך ראש פתוח ונשים טובות בזה יותר. 

גם כשהקמתי את קמה, היה לי חשוב להביא נשים שינהיגו ויובילו קיבוצים. אנחנו, בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים זקוקים לכן, ולבנות דמותכן נואשות, אמרתי שמי שתחליף אותי תהיה אישה. וביחד, נעשה את זה."

פזית כהן חזות, המנכ"לית הנכנסת של ביטוח חקלאי, אשר קודמה לאחרונה לתפקיד לאחר קדנציה באגודה כסמנכ"לית אגף אלמנטרי ומנכ"לית סוכנות ביטוח חקלאי, הוזמנה למפגש סיום הקורס על מנת להכיר מקרוב את משתתפות התוכנית ולשוחח על קריירה, ניהול ועוצמה נשית: "התרגשתי לפגוש קבוצת נשים כה מיוחדת ומעוררת השראה, הידיעה שדור נשי חזק צומח ומתפתח מתוך הקיבוצים ומקבל מעטפת כה משמעותית ותומכת בהכשרות מסוג אלו מעוררת בי אופטימיות ושמחה, אני גאה להוביל את ביטוח חקלאי אשר מונה היום כ- 150 עובדים ומתוכם 2/3 הן נשים, אני מאמינה שהמסר החשוב ביותר לכל אישה הוא לנסות להיות הגרסה הטובה של עצמך, להיות את!"

ביטוח חקלאי אגודה שיתופית מרכזית אשר מכירה היטב את אורח החיים הקיבוצי, התרבות והצרכים ותומכת בקהילה הקיבוצית כבר 84 שנים, הינה נותנת החסות המרכזית לקורס מנכ"ליות מחזור שני ברציפות של בית ספר למנכ"ליות העתיד. ביטוח חקלאי וקרן קמ"ע תומכות זו השנה השנייה בתכנית.

המשתתפות למדו כי הנטוורקינג הוא מתנה לחיים וכי הוא יוצר קהילה שמעודדת הזדהות ושיתוף מודעות מגדרית, סביבת עמיתות שווה לשיתוף אתגרים והזדמנויות המקדמות התפתחות מקצועית תוך זיהוי החוזקות (הן שמעו בהקשר זה גם על הקבוצה הקודמת שממשיכה להתייעץ ולמנף אחת את השנייה מבחינה מקצועית ואנושית עד היום).

"החוויה ביצירת קשרים עם נשים משפיעות נשים חזקות אשר עוררו בי השראה השאירה אותי עם מחשבות עומק על הצעד הבא שלי בעולם העבודה המתחדש – עכשיו יש לי קהילה להתייעץ איתה לאחר שעברנו יחד דרך משותפת" - אומרת אחת המשתתפות. משתתפת אחרת אמרה כי "המתנה המשמעותית עבורי היתה השילוב המיוחד בין עולם התוכן לרשת המשתתפות שילוו אותי בעתיד"

במהלך הקורס למדו המשתתפות, בין היתר, בחינה ביקורתית של תפיסות ואמונות, יצירת מיינדסט מנצח לתפקידי הנהלה בכירים, התמודדות עם עולם עבודה משתנה, כתיבה שיווקית, בניית מוניטין ומיתוג, ניהול פיננסי, כלים למשא ומתן, דיבור עם קהל וגופי תקשורת ועוד. הן גם פגשו פאנל ייחודי של נשים פורצות  דרך ומעוררות השראה המהוות דוגמא אישית. 

הילית בן-צבי  מנהלת היחידה לקידום שיוויון מגדרי בתנועה הקיבוצית, תנועה המושבים ומרכז המועצות האזוריות מסכמת: "כששומעים את המשתתפות, אשר הן בעצמן דמויות מובילות ומנהיגות, מבינים שהתכנים אשר קיבלו בקורס בשילוב היותן חלק מקבוצה איכותית מאפשרים לנשים מרשימות אלו, הליכה משותפת למחוזות חדשים". 

לאה קוטלר, מנהלת פיתוח הון אנושי של איגוד התעשייה הקיבוצית: "תהליך ההעצמה שעוברות המשתתפות כל אחד לחוד וכולן כקבוצה הינו מרשים. הקורס הזה התנהל במסגרת מגבלות הקורונה ועל אף, ולמרות, נוצר בקבוצה קשר ייחודי שלא תם עם תום הקורס. מאחלת לכולן הצלחה, ואין לי ספק שיצליחו".

עם סיום הקורס נפתחת גם ההרשמה למחזור השלישי שיתחיל מיד לאחר חגי תשרי אנו מצפות לכן משתתפות החדשות , הצטרפו אלינו לרשת ההולכת וגדלה של ב"ס למנכ"ליות העתיד שיתוף פעולה של התנועה הקיבוצית, איגוד התעשייה וסופרסונס.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.