לאחר חודש בלב ים: משרד החקלאות האוסטרלי סירב לאשר לאונייה של דבאח הפלגה נוספת לישראל

06 פבר 2024 המחברת/ת:
העברת חיות באוניות העברת חיות באוניות Adobe Stock

לאחר מחאה של ארגונים למען בעלי חיים באוסטרליה ובישראל, הוחלט שלא לאפשר לאונייה, ששבה לאוסטרליה בשל איומי החות'ים, לצאת למסע נוסף לישראל. אנימלס ותנו לחיות לחיות: "הפרשה הזאת ממחישה את הסיכונים האינהרנטיים למסעות הימיים"

משרד החקלאות האוסטרלי החליט שלא לאפשר לאוניית משלוחים חיים של חברת באסם דבאח, שיצאה להפלגה לפני חודש וחזרה לאוסטרליה בהוראת המשרד, לצאת למסע נוסף לישראל. האונייה, בהיג'ה, יצאה מאוסטרליה ב-5.1 כשעל סיפונה כ-15 אלף בעלי חיים. בשל החשש מתקיפות החות'ים האונייה החליטה שלא להפליג דרך הים האדום, והתכוונה לעצור בדרום אפריקה לאספקה ולהמשיך לישראל במסלול שעוקף את אפריקה, אך ב-20.1 הרשויות באוסטרליה הורו לאונייה לחזור לאוסטרליה.

למרות הסיכון, דבאח הגישה בקשה להוציא את האונייה להפלגה נוספת לישראל, במסלול שעוקף את אפריקה, שאורכו מוערך בחודש נוסף. אם הבקשה הייתה מאושרת, המסע של בעלי החיים היה מסתכם ביותר מחודשיים. בשבוע שעבר, עמותות תנו לחיות לחיות ואנימלס פנו למשרד החקלאות בישראל בדרישה שלא לאשר לאונייה להפליג שוב לישראל, ושבו וביקשו לעצור את המשלוחים החיים לישראל לפחות עד תום המלחמה. בהמשך, בעקבות תגובת משרד החקלאות שבה לא נמסר על החלטה ברורה בעניין המסע הנוסף, העמותות הגישו עתירה לבית המשפט המחוזי, שנקבעה לדיון ביום חמישי.

במקביל, ארגוני בעלי החיים באוסטרליה קראו לרשויות האוסטרליות שלא לאשר את המסע, שלדבריהן הוא חסר תקדים באורכו. כאמור, היום (ב'), משרד החקלאות האוסטרלי החליט שלא לאשר את בקשת היצוא של דבאח, הן בשל ספק שהתעורר לגבי עמידה בדרישות הרגולטוריות באוסטרליה ובישראל והן בשל חשש לבריאותם ולרווחתם של בעלי החיים על האונייה. טרם פורסם מה יעלה בגורלם של בעלי החיים.

עמותות אנימלס ותנו לחיות לחיות: "אנחנו שמחים שמשרד החקלאות האוסטרלי השכיל לעצור את המשלוח המסוכן והאכזרי הזה. בעלי החיים תקועים באונייה מיטלטלת בלב ים כבר חודש, ואם המשלוח היה מאושר, היה נגזר עליהם חודש נוסף. אף בעל חיים לא צריך להיות קורבן לתנאים כאלו, רק כדי לספק אינטרסים מסחריים צרים. הפרשה הזאת ממחישה את הסיכונים האינהרנטיים למסעות הימיים. אנחנו מקווים שההחלטה תאותת הן לגורמים המסחריים והן ולמקבלי ההחלטות בממשלה שיש לתת את המשקל הראוי לרווחתם של בעלי החיים ולהגנתם, באופן שיתבטא במדיניות הנוגעת להגנה על בעלי חיים בכלל וביחס להמשך המשלוחים החיים בפרט".

רקע:

ברחבי העולם גוברות הקריאות להפסקת המשלוחים החיים. ניו-זילנד החליטה לאסור על יצוא משלוחים חיים ימיים משטחה. באוסטרליה הודיעה הממשלה כי תפסיק את יצוא משלוחי הכבשים לפיטום ושחיטה, אך טרם פרסמה את לוח הזמנים והמתווה המלא של המהלך. גרמניה החליטה לאסור על יצוא של משלוחים חיים למדינות מחוץ לאיחוד האירופי. בהצהרה משותפת להולנד, גרמניה ולוקסמבורג מ-2021, המדינות קראו למועצת האיחוד האירופי לפעול להפסקת המשלוחים החיים מכל מדינות האיחוד למדינות שלישיות. גם ממשלת בריטניה החלה לקדם חקיקה בנושא. 

בישראל, בכנסת ה-20 הצעת חוק להפסקה הדרגתית במשלוחים החיים זכתה לתמיכת הממשלה ואושרה בקריאה טרומית, ועל שולחן הכנסת ה-25 מונחות שורה של הצעות חוק בנושא.

הודעת משרד החקלאות האוסטרלי: https://www.agriculture.gov.au/about/news/mv-bahijah-live-updates

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.