משרד החקלאות יתקצב כ-2 מיליון ש"ח לשתילה מוקדמת של עגבניות למאכל באזורים חלופיים ליישובי עוטף עזה

19 דצמ 2023 המחברת/ת:
שיחי עגבניות שיחי עגבניות Adobe Stock

המשרד יתמרץ מגדלי עגבניות באזורים המאפשרים גידול מוקדם על מנת למנוע מחסור אפשרי באספקת עגבניות לשוק המקומי, זאת כחלופה לאספקת עגבניות משטחי העגבניות שלא טופלו או שלא נשתלו ביישובי עוטף עזה בעקבות מלחמת "חרבות ברזל"

בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" הוכרז אזור קו הגבול עם רצועת עזה כשטח צבאי סגור, וכתוצאה מכך  נותרו באזור שטחים חקלאיים רבים שלא ניתן לגדל, לטפל ולקטוף בהם תוצרת חקלאית. על כן, ובמטרה לשמור על ביטחון המזון ורצף האספקה של עגבניות טריות ובמחירים סבירים לתושבי ישראל, מפרסם משרד החקלאות נוהל תמיכה לעידוד שתילה מוקדמת של עגבניות למאכל באזורים חלופיים, בערבה, אזור ים המלח ובבקעת הירדן.

משרד החקלאות יתמרץ מגדלים המעבדים שטחים באזורים חלופיים באזורי הערבה, ים המלח ובקעת הירדן, שם תנאי הגידול יאפשרו לגדל עגבניות גם בחודשי החורף, כך שהשתילות יחלו בחודשים דצמבר-ינואר, ויהיו מוכנים לקטיף באפריל-מאי. אזורים אלו נבחרו בשל הטמפרטורות הגבוהות יחסית בחורף בהשוואה לשאר אזורי הארץ, טמפרטורות אשר יאפשרו שתילה מוקדמת של שתילי עגבניות. חשוב לציין, כי הקדמת הגידול של עגבניות לחודשי החורף מגלם סיכון בגידול ומכאן באה התמיכה במטרה לתמרץ את המגדלים להתגבר על סיכון זה.

החקלאות הישראלית ביישובי עוטף עזה (אשכול, שדות נגב, שער הנגב וחוף אשקלון) מהווה "אסם הירקות של מדינת ישראל". על פי נתוני המשרד, באזור הדרום מגודלים כ-16,000 דונם חממות עגבניות לסוגיהן, מה שמהווה כ-70% מהיקף גידול העגבניות בישראל. חלק מהמגדלים הספיקו לשתול שתילים לפני המלחמה, אך לא טופלו ובכך הופסק הגידול ולא הגיע לקטיף. להערכת  המשרד, בחודשי החורף עלול להיווצר מחוסר באספקת עגבניות טריות למאכל ובעקבות כך קיים חשש מהתייקרות מחירי העגבניות לצרכן. על מנת לצמצם את התלות בייבוא יש להגדיל את ההיצע מייצור מקומי ועל כן רואה משרד החקלאות חשיבות רבה בתמיכה ועידוד מגדלי עגבניות להתחיל בשתילה מוקדמת באזורים המתאימים לכך, ותקצב את הנושא בכ-2 מיליון ₪.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.