לראשונה: הסכם שיתוף פעולה של ישראל עם איחוד האמירויות הערביות בתחום החקלאות

16 יול 2021 המחברת/ת:
לראשונה: הסכם שיתוף פעולה של ישראל עם איחוד האמירויות הערביות בתחום החקלאות צילום: בנוביץ תקשורת – משה חרמון, לע"מ.

שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר, והשרה לביטחון מזון ומים באיחוד האמירויות הערביות, מרים אלמהירי, חתמו לפני מספר דקות על הסכם ראשון מסוגו בתחום החקלאות

שר החקלאות, עודד פורר: "אני שמח על ביקורה של השרה לביטחון מזון ומים, מרים אלמהירי, שבחרה לפתוח את הביקור בישראל, במשרד החקלאות. אנחנו רואים עין בעין את חשיבות החקלאות, לטובת ביטחון המזון. זוהי הזדמנות גדולה לשיתוף פעולה בין שתי המדינות, שהחקלאות בהן היא קריטית לאספקת מזון טרי לתושבים. זרענו כאן את הזרעים לפרויקטים שעוד תשמעו עליהם"

השרה לביטחון מזון ומים באיחוד האמירויות הערביות, מרים אלמהירי: "איחוד האמירויות הערביות וישראל חולקות אתגרים רבים בכל הנוגע לביטחון מזון, ואנו משתפים פעולה כדי למצוא פתרונות חדשניים וברי ביצוע לאתגרים אלו. מזכר ההבנות בין המשרד לביטחון המזון והמים האמירתי לבין משרד החקלאות הישראלי מהווה היבט חשוב בגישה השיתופית שלנו, כיוון שהוא מאפשר מעורבות של בעלי עניין מהמגזר הציבורי והפרטי בשתי המדינות. מזכר ההבנות מבסס פרוטוקול לזיהוי המומחיות, הטכנולוגיות ושיטות העבודה הטובות ביותר בשרשרת ערך המזון, כדי לרתום אותן ליצירת יוזמות לקידום היכולות בתחומי המזון והחקלאות על מנת לענות על הצרכים העכשוויים והעתידיים באופן בר-קיימא".

הסכמי אברהם שנחתמו בין ישראל לאמירויות הערביות הביאו מסר של שלום ושיתופי פעולה בתחומי החקלאות, המזון והמים וכן בתחומים משמעותיים נוספים. היום, 13.7.2021, חתמו לראשונה שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר, והשרה לביטחון מזון ומים באיחוד האמירויות הערביות, מרים אלמהירי, על הסכם לשיתוף פעולה בתחום חקלאות, בטחון מזון ומים הכולל בתוכו גם שיתופי פעולה במחקר ובפיתוח וכן שימוש בזני פירות וירקות העומדים בתנאים מדבריים, בניית יכולות יישומיות בתחומי החקלאות הימית וחקלאות פנים יבשתית, ניהול מים להשקיה בטכנולוגיות מתקדמות ועוד.

החקלאות הישראלית נמצאת בחזית המחקר והפיתוח בעולם. השילוב של תנאים מדבריים המאפיינים את מדינת ישראל ובסיס ידע מחקרי נרחב מהידועים בעולם, הוא קרקע פורייה לשיתופי פעולה עם מדינות רבות ולביסוס שמה של מדינת ישראל כמובילה עולמית בתחומי החקלאות. מדינות מכל רחבי העולם מייצרות שיתופי פעולה עם ישראל בתחומי החקלאות, והסכם זה הוא הזדמנות נוספת להמשך קידומה וביסוסה בעולם האגרוטק. ישראל אף נמצאת במקום הראשון בעולם בנושא השבת המים. וזוהי אחת מהדרכים בהן ישראל פועלת על מנת להתמודד עם שינויי האקלים, כמפתחת בעלת שם עולמי לפתרונות בתחום.

על פי הערכות גורמי המקצוע, איחוד האמירויות הערביות עושה שימוש בכ-200 קוב לנפש לשנה, פי 2 מהכמות הישראלית. כל זאת לצד מחסור במאגרי מי תהום, כמות מליחות גבוהה במי תהום קיימים וכן שימוש מוגבל במים.

כמו כן, איחוד האמירויות הערביות ידועה ביכולות כלכליות גבוהות, ומסחר רחב היקף של יבוא פירות וירקות מכל רחבי העולם. איכות התוצרת החקלאית הטרייה וכן הקרבה הגיאוגרפית ושיתוף הפעולה בין השתיים יביאו לפתיחת שווקים חדשים אשר יקדמו את כלכלת ישראל, ויאפשרו להגביר את היצוא של התוצרת החקלאית הישראלית על פני שאר המדינות המתחרות.

כבר בחודשים האחרונים, ישראל ייצאה כ-370 טון של תוצרת חקלאית, משלוחים מסחריים ודוגמאות לטובת פתיחת השוק עם האיחוד האמירויות בענפים השונים. הייצוא התבצע דרך הים ובאוויר, ובין המשלוחים ניתן היה למצוא: פירות הדר, גזר, חציל, אבוקדו, תמר ופלפל.

על פי נתוני משרד החקלאות, בשנים האחרונות, סך התפוקה של התוצרת הטרייה באיחוד האמירויות הערביות עומד על כ- 1,090,780 טון, כאשר 47% מהכמות מקורה באבו דאבי. יחד עם זאת, כ-80% מצריכת המזון של איחוד האמירויות הערביות מיובאת, ושוויה עומד על למעלה מ-13 מיליארד דולר. בתוך כך, כ-80% מהצריכה של תוצרת חקלאית טרייה באיחוד האמירויות הערביות מיובאת ושוויה עומד על למעלה מ-3.2 מיליארד דולר (2019). בשנים האחרונות, יבוא הפירות לאיחוד האמירויות הערביות מוערך בכ-1.8 מיליון טון בשנה, כאשר ממוצע הערך הכספי עומד על כ- 2.1 מיליארד דולר בשנה. ענפי הפירות העיקריים שמיובאים אל איחוד האמירויות הערביות, וזמינים גם בישראל, הם: פירות ההדר (תפוזים ואשכוליות) מהם מיובאים לאיחוד האמירויות הערביות כ- 400 אלף טון מידי שנה, ותמרים טריים שעמדו על סך של כ-87 אלף טון (בשנת 2019).

בשנים האחרונות יבוא הירקות לאיחוד האמירויות הערביות מוערך בכ-2 מיליון טון בשנה, כאשר הערך הכספי בממוצע עומד על כ-1.1 מיליארד דולר. ענפי הירקות העיקריים שמיובאים אל איחוד האמירויות הערביות, וזמינים גם בישראל, הם: תפוחי אדמה מהם הובאו אל איחוד האמירויות כ- 244 אלף טון (בשנת 2019), וגזר שעמד על סך של כ-100 אלף טון (בשנת 2019).

יעקב פולג, סמנכ"ל בכיר לסחר ושיתוף פעולה בין לאומי, משרד החקלאות ופיתוח הכפר: "ההסכם לשיתוף פעולה בתחום החקלאות הוא אבן דרך ראשונה בתחום. הדרך עוד ארוכה, אבל ההתקדמות הזו היא משמעותית עבור מדינת ישראל והחקלאות ישראלית. אנו בטוחים כי הסכם הזה יקדם את היחסים בין המדינות בהיבטים רבים, ובפרט בענף הייצוא שצובר תאוצה בחודשים האחרונים".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.