ועדת הכספים אישרה: 200 מיליון ₪ ערבויות למתן הלוואות למימון פרויקטים להתייעלות אנרגטית במשק

23 אוק 2018 המחברת/ת:

בשורה לתחום הירוק בישראל. ועדת הכספים אישרה היום (ב') 200 מיליון ₪ ערבויות למתן הלוואות שמיועדות למימון התייעלות אנרגטית במשק, זאת בעקבות התחייבויות המדינה לנקוט מהלכים להפחתת הפליטה של גזי החממה במסגרת ועידת האקלים בפריז ב-2015, והחלטות ממשלה בנידון. במסגרת הסכם פריז התחייבה ישראל בין היתר להפחתה של 26% בפליטות גזי חממה לנפש ב-2030 ביחס לרמתן ב-2005 והפחתה של 17% בצריכת החשמל בשנה זו.

הסכום שאישרה היום ועדת הכספים, ישמש בנקים שיזכו במכרז אליו יצאה המדינה, הכולל ערבות מדינה בסכום של עד 500 מיליון ₪, כבטוחה כנגד הלוואות שיעמידו לחברות וגופים במשק לצרכי התייעלות אנרגטית, זאת במסגרת קרן להעמדת הלוואות בערבות המדינה לפרויקטי התייעלות אנרגטית במשק שמוקמת לצורך כך. ההקצאה שאושרה בסך 200 מיליון ₪ מהווה את מנת הערבות הראשונה שתועמד לבנקים הזוכים, ומנת הערבות השנייה תועמד להם לאחר שתמוצה מכסת ההלוואות הניתנת במסגרת מנה זו.

ח"כ איתן ברושי: "בתחום האנרגיות המתחדשות אנחנו עומדים על פחות מ-3 אחוז, כאשר בעוד שנתיים אנחנו אמורים להגיע ל-10 אחוזים, זה נראה דבר דמיוני. אם אתם רוצים להגיע למטרות תגידו מה המטרה, תגידו יעדים ברורים".

ח"כ יעל כהן פארן: "את ה-500 מיליון היו צריכים לסגור כבר ב-2017, זה משמח אותי שזה סוף סוף קורה והמדינה מראה שהיא עושה. תייצרו כדאיות למשק ולמשקיעים. ישראל התחייבה ליעדים מאוד צנועים בכל קנה מידה, יכולנו להתחייב ליותר, בסופו של דבר אנחנו בצעד הראשון, צריך לאשר כבר את ה-500 ולהמשיך ל-2 מיליארד, צריך לשדר מסר למשק".

יחזקאל ליפשיץ, סמנכ"ל משרד האנרגיה: "מדינת ישראל לקחה על עצמה 17% התנהלות אנרגטית עד 2030, כעת יכול לבוא מפעל או צרכן מסוים לבנק שנבחר, ואלה יעניקו הלוואות בריבית נמוכה לטובת פרויקטים להתייעלות אנרגטית. ח"כ ברושי דיבר על האנרגיות המתחדשות, פה מדובר על תחום אחר שלא מצליח להתרומם בצורה מספיק טובה בארץ – ההתייעלות האנרגטית, לשם כך אנחנו צריכים את הערבויות הללו".

עמית מרזאי, משרד האוצר: "במסלול הכללי בהלוואה יש 75 ערבות, בהלוואות עם טכנולוגיה ישראלית חדשנית תהייה ערבות עם 85 אחוזים. ההסכם הוא ל-4 שנים עם אופציה להארכה של 3 נוספות, זה לא נכון להעמיד 500 מיליון בבת אחת כי אנחנו לא יודעים מה יהיה הקצב, התוכנית תרוץ 4 שנים עם הסכום של 500 מיליון. ככל שנדרש אנחנו יכולים להמשיך עוד 3 שנים. צריך לזכור שחצי מיליון זה כמעט 3.6 מיליארד ₪ אשראי במשק".

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל: "אנחנו זקוקים לערבויות האלה כאוויר לנשימה, קשה לשכנע מפעלים ועסקים לצאת לתוכניות של ייעול. משום מה למנוע את הבזבוז תמיד בסדר עדיפות אחרון במשק. לצד כך אם כל בעלי המניות צריכים לחתום במסגרת ערבות אישית זה מאוד מקשה".

ח"כ יעקב וקנין, מ"מ יו"ר הוועדה: "נבקש מהמשרדים לעדכן אותנו בהליכי המכרז, כדי להבין איך הדברים מתקדמים. חצי שנה לאחר סיום המכרז אנחנו מבקשים דיווח על כמה פרויקטים יצאו לפעול, איך זה מתבצע, את כל הנתונים". 

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.