המשפט נחלץ לטובת בעלי מקרקעין אשר עשו בהן שימוש חורג / איתן מימוני, עו״ד

איתן מימוני, עו״ד איתן מימוני, עו״ד

בית משפט נדרש לשאלה מה הוא המועד הקובע לכניסתה לתוקף של החלטת רשות מקרקעי ישראל המאפשרת לבעלי זכויות במקרקעין להסדיר את השימוש החורג שעשו בקרקע, תוך קבלת הטבה בצורה של הפחתת חובם בגין השימוש החורג.


רקע:

יישובים חקלאיים רבים מתמודדים עם התופעה בה בעלי זכויות במקרקעין עושים שימוש חורג בקרקע אשר נועדה למטרות חקלאיות בלבד.


בהתאם לכך, ביום 27.3.07 ניתנה החלטה 1101 על ידי מועצת מקרקעי ישראל (וכיום- רמ"י), אשר ביקשה, בין היתר, להסדיר שימושים לתעסוקה לא חקלאית בנחלות מגורים. לצורך לכך, נקבע בסעיף 4.2 להחלטה כי בעל זכויות אשר יסדיר תוך שנתיים ממועד אישור ההחלטה את השימושים הלא מוסדרים בנחלה יהיה זכאי להפחתת חובות עבר כך שישלם עבור תקופה של 4 שנים בלבד, גם אם משך השימוש הבלתי מוסדר לתעסוקה לא חקלאית יהיה ארוך יותר. 

כנגד החלטה זו הוגשו מספר עתירות לבג"ץ. ביום 9.6.11 ניתן פסק דין המאשר את ההחלטה, פרט ל-2 סעיפים אשר אינם נוגעים למקרה דנן. בהתאם לכך, פעלה רמ"י לביטול החלטה 1101 תוך ניסוחה ואישורה של החלטה חדשה, החלטה 1265, אשר פורסמה ביום 29.10.12. בד בבד עם פרסום ההחלטה החדשה, פרסמה רמ"י באתר הרשות הערה על ידי היועץ המשפטי של הרשות לפיה:

"יובהר כי המועדים המצוינים בסעיף 4.2 נגזרים ממועד אישורה של החלטת מועצה 1101 והחלטת בית המשפט העליון בבג"ץ 1027/04".

תביעה זו הוגשה על ידי חבר מושב אשר טען כי רמ"י גבתה ממנו כספים ביתר בגין שימוש חורג בקרקע. כאשר הגיע באוקטובר 2013 למשרדי רמ"י על מנת להסדיר את חובו, הוא נתבקש לשלם בגין 15.5 שנים אחורה. לטענתו, דרישה זו סותרת את הוראות החלטה מספר 1265 לפיה המסדיר חובותיו בתוך שנתיים מיום 29.10.12, כלומר- עד ליום 29.10.14, יידרש לשלם עבור 4 שנים בלבד. בשל חשש מעיקול זכויותיו בנחלה בגין פסק דין שניתן נגדו בהליך משפטי אחר, שילם את מלוא הסכום הנדרש ממנו. כעת, הוא מבקש מבית המשפט להורות לרמ"י להשיב לו את הסכומים ששולמו ביתר.  

לטענת רמ"י, החלטה 1265 ניתנה בעקבות רצונה לעגן את פסק הדין שניתן בבג"ץ, כך שהחלטה 1265 היוותה למעשה החלטה מתקנת להחלטה 1101 בנושאים נקודתיים בלבד, אשר אינם שייכים לסוגיה העומדת על הפרק. לעמדת רמ"י, המועצה לא התכוונה ליתן פרק זמן נוסף להסדרת השימושים, מעבר לפרק הזמן שניתן במסגרת החלטה 1101.

דיון והכרעה:

בית המשפט קבע כי לא ניתן לקבל את פרשנות רמ"י לא מבחינה לשונית של ההערה ואף לא מבחינת תכליתה.

בית המשפט קבע כי ההערה שפורסמה על ידי היועמ"ש באתר הרשות, אינה חלק מההחלטה, אלא חיצונית לה, שכן דרך המלך לתקן או לבטל סעיפים הקבועים בהחלטה, היא באמצעות תיקונה.


בית המשפט הוסיף כי אף אם היה ניתן לראות בהערה החיצונית חלק בלתי נפרד מההחלטה, הרי שעולות ממנה סתירות והיא אינה ברורה. כך למשל, בהערה כתוב שהיא מבטלת את החלטה 1101, ובד בבד היא מבקשת לקבוע כי המועד הקובע ייגזר מהחלטה זו. כמו כן, המועד האחרון להסדרה כפי שנקבע בהחלטה 1101 הינו לכל המאוחר בשנת 2009, בעוד שהחלטה 1256 ניתנה ביום 29.10.12. יוצא אפוא כי המועד האחרון להסדרה חלף ועל כן לשונה של ההערה אינה מתיישבת עם היגיון. לא זאת אף זאת, אלא שרמ"י ניסחה את ההערה כך שהיא מציגה שני מועדים אפשריים בהם ניתן להסדיר חובות עבר- הראשון הוא מועד אישור החלטה 1101 (שנת 2007) והשני הינו היום בו ניתן פסק הדין בבג"ץ (שנת 2009).

בשולי הדברים בית המשפט העביר ביקורת על רמ"י.  רמ"י הינה רשות מנהלית הכפופה לעקרונות הכללים של המשפט הציבורי בהם עיקרון השוויון והחובה לנהוג בהגינות ועל פי כללי המנהל התקין. על אף שרמ"י נעזרה באיש מקצוע על מנת לנסח את החלטותיה, הפרשנות עליה היא מבקשת להישען הינה פתלתלה, מלאכותית ומאולצת ואינה עולה בקנה אחד עם תכליתן של ההחלטות.

בהתאם לאמור, בית המשפט קיבל את פרשנות החבר לסעיף 4.2 וקבע כי המועד לכניסתה לתוקף הינו בהתאם להחלטה 1256.

סיכום:

התביעה התקבלה. רמ"י תחזיר לחבר סך של 247,073 ₪, בצירוף הפרשי הצמדה. כמו כן רמ"י תשלם לחבר הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך כולל של 35,000 ₪.

ת"א (שלום)(ת״א) 18877-11-14, בעניין החלטה 1265 של רשות מקרקעי ישראל

 

איתן מימוני, עו״ד

"איתן מימוני ושות' - משרד עורכי דין" -  עוסק במגוון תחומים במשפטי המנהלי והאזרחי.

דואר אלקטרוני: office@mai-law.co.il

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לפסקי דין בנושאים:

ֿדיני שליחות אגודה קהילתית אגודות שיתופיות אגרסקו אחריות נושאי משרה איכות הסביבה אי תחרות אנרגיות מתחדשות אפליה כלפי נשים ארגון מגדלי העופות ארנונה אשראי בוררות בחירות בחירות לועד הנהלה בטיחות בעבודה ביטול בן ממשיך ביצים בית מקצועי בן ממשיך ברית פיקוח גודל הנחלה דגי נוי דיני חוזים דיני מכרזים דיני נזיקין דיני עבודה דמי פיתוח הארכת חוזה חכירה הורשת זכויות החלטה 737 החלטה 979 החלטה 1101 החלטה 1261 החלטה 1265 החלטה 1524 החלטה 1547 היוון היחידה השלישית היטל השבחה הסגת גבול הסוכנות היהודית הסכם בין יורשי נחלה הסכם משולש הסכמי פיתוח העברת זכויות הערכת שווי הפקעות הפרשות לפנסיה הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרמת מסך השבות מקרקעין השכרת בתי מגורים השמדת תוצרת חקלאית התיישבות התיישנות ועדות ביקורת ועדות קבלה ועד מקומי ועד קהילה ועדת השגות ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות זכות עיון במסמכי אגודה חובת השבה למעסיק חוזה חכירה חוכר לדורות חוק ההתיישבות חיוב בגין שירותים קהילתיים חכירה חכירה לדורות חלופת האגודה חלף היטל השבחה חקלאות טיפול בבעלי חיים ייבוא וייצוא ירושת משק חקלאי כתב הודאה וסילוק כתבי שיפוי לולים לשון הרע מדור משפטי מדור עסקי מועצות אזוריות מיסוי מיסוי מקרקעין מיסי קהילה מכסות ביצים מכרזים מניות תנובה מסך התאגדות מס מעסיקים מס רכישה מס שבח מערכת המשפט מקרקעי ישראל משבצת משק עזר משרד החקלאות נזיקין נחלה נפוטיזם סדר דין סדרי דין סילוק יד במקרקעין סמכויות בית דין לעבודה סמכות שיפוט סעיף 114 לחוק הירושה סעיף 197 עובדים זרים עובדים פלסטינאים עיגון זכויות ערבון ערבות ערעור על החלטות הרשם פדיון חופשה פינוי מאדמות מינהל פיצוי בגין גריעת שטחים מהמשבצת פיצוי בגין שימוש חורג פיצוי יורשים פיצויי סבל פיצויי פיטורין פיצול נחלה פירוק אגודה שיתופית פירוק שיתוף במקרקעין פלישות חקלאיות פנסיה פקיעת חברות קבורה קורונה קיבוצים קליטה קנאביס קנביס רפואי קניין רוחני קרקע קרקע תפוסה רישוי עסקים רישום זכויות רשות מקרקעי ישראל רשם האג״ש שיוך דירות בקיבוצים שיוך נכסים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות נוספות תביעת דיבה תחנות דלק תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תנאי מקפח בתקנון תנובה תקנון אג״ש תרבות וחינוך תשלומים לאגודה קהילתית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.