הושק הפרויקט הסולארי הגדול בישראל

20 אפר 2023 המחברת/ת:

פרויקט "התענך" של חברת טראלייט בדרום עמק יזרעאל, הינו פרויקט דגל לאומי שיסייע משמעותית לעמידה של ישראל ביעדי האנרגיה הירוקה וצפוי לספק את צרכי החשמל של כרבע מיליון ישראלים בכ-63 אלף בתים בישראל
 
הפרויקט הסולארי הגדול בישראל, "התענך", של חברת טראלייט בשיתוף תנועת המושבים, הושק הבוקר (חמישי) בטקס חגיגי בחבל התענך שבדרום עמק יזרעאל, במעמד השרה להגנת הסביבה עידית סילמן. הפרויקט, שאותו יוזמת ומקדמת חברת האנרגיה המתחדשת טראלייט יחד עם החברה הכלכלית של תנועת המושבים, נחשב לפרויקט תשתית לאומית אשר צפוי לספק את צרכי החשמל של כרבע מיליון ישראלים בכ-63 אלף בתים, יסייע משמעותית לעמידה של ישראל ביעדי האנרגיה הירוקה וכן ייתן רוח גבית לכלכלת האזור. פרויקט "התענך" על שני חלקיו צפוי לפעול בהספק מותקן של 250 מגה, המהווים כ-5.2% מהיקף האנרגיה הירוקה במדינת ישראל ו-1.2% מסך ההספק של משק החשמל. היקפו הכספי הכולל מוערך בכ-900 מיליון שקל.
 
בין הנוכחים בטקס: מנכ"ל טראלייט רני ליפשיץ ויו"ר החברה יונל כהן, יו"ר מנורה מבטחים ערן גריפל ומנכ"ל קבוצת מנורה ארי קלמן, שאול גולדשטיין מנכ"ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל; מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) יעקב (ינקי) קוינט; מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר, מזכ"ל תנועת המושבים עמית יפרח, ראש מועצה אזורית הגלבוע עובד נור, מנכ״ל החברה הכלכלית של תנועת המושבים, מושב כלכלי - איתם בירגר, ונוספים.
 
לדברי שר האנרגיה והתשתיות, ח"כ ישראל כ"ץ: "מברך את חברת טראלייט, תנועת המושבים ואת המועצה האזורית גלבוע על פרויקט 'התענך', פרויקט סולארי חשוב ביותר שייתן רוח גבית לכלכלת האזור ויתרה מכך, ימלא תפקיד חיוני בסיוע למדינת ישראל להשיג את יעדי האנרגיה עליהם התחייבנו. אני שמח לראות שהחזון אותו אני מוביל במשרד האנרגיה והתשתיות מתממש - והופך למציאות. העדיפות המרכזית של המשרד בראשותי נותרה לקדם את פיתוחם של מקורות אנרגיה מתחדשים, בראש ובראשונה באמצעות אנרגיית השמש והרוח״.
 
לדברי השרה להגנת הסביבה עידית סילמן: ״מברכת על השלמת הפרויקט אשר יזרים חשמל סולארי נקי לרשת ההולכה במתח עליון ויתרום משמעותית להעלאת שיעורי היצור מאנרגיות מתחדשות ולהפחתת פליטות גזי חממה ומזהמי אוויר בישראל".
לדברי רני ליפשיץ, מנכ"ל טראלייט: ״פרויקט התענך מקדם את ישראל צעד משמעותי בדרך להגדלת השימוש בחשמל המופק מאנרגיה סולארית נקייה, ומתוצרת כחול לבן. המשמעות המעשית של 250 מגה וואט בפרויקט התענך, על שני חלקיו, היא אספקת חשמל לכ-60 אלף בתים בישראל, כבר במהלך המחצית הראשונה של 2024. הפרויקט גם הופך את טראלייט, הלכה למעשה, לשחקן מוביל בתחום ייצור ואספקת החשמל הירוק בישראל. בסך הכל, אנו נמצאים כיום בהקמה ולקראת הקמה של פרויקטים סולאריים ומתקני אגירה בהיקף משמעותי של כ-1000 מגה וואט ו-375 מגה וואט שעה בהתאמה, שצפויים להתחבר לרשת בהדרגה במהלך שלוש השנים הקרובות וכך נהיה השחקן המוביל בישראל".
 
לדברי יו"ר מנורה מבטחים ערן גריפל, "חברת טראלייט עושה היום צעד משמעותי בדרך להגשמת יעדיה האסטרטגיים ובראשם להיות יצרנית האנרגיה הירוקה הגדולה בהיקפי הפעילות בישראל".
 
מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח: ״מדובר בפרויקט דגל לאומי אשר יביא תועלת לאומית ותרומה כלכלית למושבים ולמדינה כאחד ויחזק משמעותית את תושבי מושבי האזור. אנו גאים להיות שותפים למהלך ההיסטורי של קידום הפרויקט הסולארי הגדול במדינה יחד עם טראלייט״.
 
מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) יעקב (ינקי) קוינט: "רשות מקרקעי ישראל רואה חשיבות מהמעלה הראשונה במציאת פתרונים להתמודדות במשבר האקלים העולמי. בתוך כך, אחד הכלים המשמעותיים לכך העומדים לרשותנו הינו הקצאת קרקעות למיזמים של אנרגיה ירוקה בישראל. הקצאת הקרקעות בצפון הארץ בהיקף של 2400 דונם לטובת פרויקט 'התענך' הייתה מהמורכבות שנעשו עד היום ולשם כך עשינו את מירב המאמצים במטרה לתרום את חלקנו לפרויקט הדגל הלאומי. אנחנו גאים לקחת חלק במשימה שעמדה לפתחנו ובשילוב כוחות עם משרדי הממשלה והגופים האמונים על התחום אני סמוך ובטוח כי נעמוד ביעדי האנרגיה הירוקה שהוצבו לפתחנו ונמשיך לתרום את חלקנו גם בעתיד".
 
מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר: "מדובר בפרויקט בהיקף משמעותי ליצור חשמל נקי, שחברת החשמל הייתה מעורבת בקידומו ובסיס תפקודו. הקמת תחנת משנה ע״י יצרן פרטי היא נדבך נוסף להאצת התחרות וחברת החשמל מברכת על כך. חברת החשמל דאגה לפתח ולהתקין את רשת ההולכה להעברת האנרגיה שתופק מהשדה הסולרי, לרשת החשמל הארצית".
 
ראש מועצה אזורית הגלבוע, עובד נור אמר כי "אנו גאים להציג בגלבוע את פרויקט השדה הסולרי הגדול בישראל. מדובר בפרויקט משנה מציאות מבחינה חברתית ומבחינה פיננסית. זהו מהלך חיובי ודרמטי לעתיד הישובים השותפים למיזם הנמצאים בגוש חבר, גוש אומן וגוש יעל. מעבר לשיתוף הפעולה התקדימי, הכנסה השנתית שיזכה לו כל ישוב למשך 23 שנים בסך של כ-600 אלף שקל בשנה, מהווה מנוף צמיחה עתידי ומהותי מאוד לכל ישוב. ההסכם בין הישובים הושג לאחר תהליכי אישור ארוכים אותם ליוותה המועצה ועבודת תיאום מורכבת שדרשה סבלנות ורגישות למען הצלחת הפרויקט. אנו מעריכים כי רוב ההכנסות ינותבו לפיתוח ושיפור הישובים שיזכו לעצמאות ניהולית גבוהה יותר ויכולת לקדם טיפול בנושאים החשובים להם, בהתאם להחלטות שיתקבלו בנפרד בכל ישוב".
 
פרויקט התענך זכה לאור ירוק ביולי 2022 מחברת נגה המנהלת את רשת החשמל והובטחה לו שמירת מקום ברשת החשמל הארצית. טראלייט החלה בעבודות בשטח בחודש פברואר האחרון, לאחר שרכשה את הפאנלים הסולאריים ומערכות סולאריות עוקבות (טרקרים) עבור הפרויקט מחברת טרינה סולאר (Trina Solar) מסין, הנחשבת למובילת שוק גלובלית בתחום. הפרויקט צפוי לפעול מסחרית במהלך המחצית הראשונה של שנת 2024 וכן צפוי להניב הכנסות (100%) של כ-110 מיליון שקל בשנת הפעלה מלאה וכ-2.5 מיליארד שקל במשך כל תקופת הפעלת הפרויקט, העומדת על כ-23 שנים.
 
חברת טראלייט, פועלת בתחום פיתוח וייזום פרויקטי אנרגיה סולארית בארץ ובעולם. לטראלייט שותפות בלעדית עם תנועת המושבים, המאגדת 254 מושבים ברחבי הארץ. בנוסף, החברה השקיעה במספר חברות טכנולוגיה בתחומי האנרגיה הירוקה ותהליכי הייעול אנרגטי. לחברה צבר פרויקטים, בשלבי פיתוח שונים, של מעל ל-1,300MW בישראל. מנכ"ל החברה הוא רני ליפשיץ ויו"ר החברה הוא יונל כהן.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.