מעמד נושה מובטח בפשיטת רגל / איילת רייך-מיכאלי, עו"ד

איילת רייך-מיכאלי, עו"ד איילת רייך-מיכאלי, עו"ד

ממש לאחרונה פנה אליי מרכז וסיפר כי ניתנה הלוואה לספק עמו הוא עובד. על מנת להבטיח את תשלום ההלוואה נרשם לטובת המושב משכון על רכב יוקרתי. איתרע מזלו של הספק והוא פשט את הרגל.

למרכז המשק היה ברור כי מימוש הבטוחה, היינו הסכומים שיגיעו ממכירת רכב היוקרה, לא יספיקו לפירעון החוב במלואו והוא ביקש כי תוגש תביעת חוב על מלוא סך החוב. כשאמרתי לו שהוא מסכן את האפשרות לממש את רכב היוקרה אם יגיש תביעות חוב על מלוא סך החוב הוא התפלא מאוד. סיפרתי לו על פסק דין שיצא ממש לאחרונה בנושא ומפאת חשיבות הדברים מצאתי לנכון לסקור בפניכם את האפשרויות העומדות בפני נושה מובטח לגבות את החובות מפושט רגל.

המצב המשפטי:

נושה מובטח הוא נושה שיש בידו שעבוד או עיכבון על נכסי חייב כערובה לתשלום החוב המגיע לו. בהתאם לפסיקה, לנושה מובטח, הרוצה לגבות את חובו מחייב שנכנס להליכי פשיטת רגל, נתונות ארבע אפשרויות:

(א) לסמוך על ערובתו ולא להשתתף בתביעת החוב;

(ב) לממש את הערובה ולתבוע בתביעת החוב את ההפרש בין מה שהשיג במימוש הערובה לבין סכום החוב המגיע לו;

(ג) לשום את שווי הערובה ולתבוע את ההפרש בתביעת החוב, אחרי ניכוי סכום השומה;

(ד) לוותר על הערובה, ולתבוע את מלוא חובו בתביעת החוב.

סיפור המעשה:

לחייבת, המתגוררת בתל אביב, נוצר חוב ארנונה ומים. בתגובה רשמה עיריית תל אביב הערת אזהרה על דירת מגוריה. בהמשך, הגישה העירייה, במסגרת הליכי פשיטת רגל של החייבת, תביעות חוב בסך של כ– 15,000 ₪ בדין רגיל, מבלי לציין דבר בנוגע לקיומה של הבטוחה, וקיבלה דיבידנד בסך של כ– 3,000 ₪.

בחודש 06/2022, במסגרת פשרה בין החייבת לנושיה, ניתן צו הפטר חובות בעניינה. בהמשך לכך, פנתה החייבת לעירייה וביקשה את הסרת הערת האזהרה שנרשמה על הדירה. העירייה סירבה והתנתה את הסכמתה בתשלום יתרת החוב במלואו. בעקבות כך פנתה החייבת לבית המשפט בבקשה  להסרת הערת האזהרה.

במסגרת בקשתה טענה החייבת, כי לאחר שהעירייה הגישה תביעת חוב ואף קיבלה דיבידנד, אין עוד מקום להעדיף את העירייה על פני שאר הנושים.

העירייה טענה מנגד, כי לצורך "ויתור" על נשייה מובטחת, על נושה לציין במפורש בתביעת החוב כי הוא מוותר על מעמדו. מאחר שבמקרה הנדון, כך על פי העירייה, היא לא ציינה את הדבר מפורשות בתביעת החוב, הרי שלא ויתרה על מעמדה כנושה מובטחת והיא רשאית להמשיך בהליכי הגבייה. עוד טענה העירייה, כי העובדה שמאז 2002 רשומה על הנכס הערה, מקימה חזקה שכל הצדדים היו מודעים למעמדה הנשייתי.

הנאמן תמך בבקשת החייבת. לטענתו, העירייה ויתרה על נשייתה המובטחת כאשר ציינה בתביעת החוב כי מדובר בחוב בדין רגיל. כונס הנכסים הרשמי הצטרף לעמדת הנאמן וציין, כי העירייה הגישה את תביעת החוב מבלי לטעון כי יש בידה בטוחה. מכאן, על פי כונס הנכסים הרשמי, העירייה בחרה למעשה בחלופה הרביעית – ויתור על הבטוחה, תוך הגשת תביעת חוב על מלוא סכום החוב.

הכרעת בית המשפט:

בית המשפט המחוזי קבע, כי לא ניתן לאחוז בחבל משני קצותיו - מצד אחד להגיש לנאמן תביעת חוב, כפי שעשתה העירייה, כאילו המדובר בחוב "רגיל" ומצד שני, לאחר קבלת דיבידנד כנושה רגיל, לטעון כי היא נושה בעל בטוחה. בית המשפט הוסיף, כי העירייה גם לא פנתה לנאמן בבקשה לבטל את תביעות החוב שהגישה או לציין כי נפלה טעות, והיא ממשיכה גם כיום לאחוז בכספים שהתקבלו אצלה כדיבידנד. כן הוסיף בית המשפט, כי על אף שכל המידע היה פרוש בפניה, בחרה העירייה שלא להביע עמדתה או להתייחס לבטוחה כאשר הובאה הפשרה למימוש הזכויות בנכס לאישור בית המשפט.

בית המשפט אף דחה את טענת העירייה כי לאורך כל התקופה מאז נרשמה הבטוחה, הרישום בלשכת רישום המקרקעין נותר על כנו. נקבע, כי משבחרה העירייה באפשרות הרביעית של הגשת תביעת חוב על מלוא החוב, הרי שאין עוד משמעות לרישום.

לאור כל האמור, בית המשפט המחוזי קיבל את בקשת החייבת והורה על מחיקת הערת האזהרה שנרשמה לטובת העירייה על הנכס. כמו כן, חייב את העירייה בתשלום הוצאות בסך של 3,000 ₪.

סיכומו של דבר:

אכן הסטטוס של נושה מובטח מעניק בפני הנושה אפשרויות שלא קיימות לנושה רגיל. עם זאת, קיימת חשיבות רבה לאופן הפעולה במקרה של פשיטת רגל על מנת שהנושה המובטח יוכל לגבות את חובו באופן המירבי. במידה ואתם עומדים בפני מקרה דומה, אנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר ולהתייעץ באשר לאופן הפעולה הנכון ביותר בנוגע למקרה הספציפי.

פש"ר (מחוזי ת"א) 26817-12-17 פלונית נ' כונס נכסים רשמי תל אביב ואח'. ניתנה ביום 20.8.23.

  • המידע המופיע במאמר הוא כללי בלבד. ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך.
  • הכותבת לא ייצגה מי מהצדדים להליך.

מידע נוסף

  • הערת מערכת:

    מאמרים המפורסמים באתר האיחוד החקלאי על ידי אנשי מקצוע מייצגים את דעתם בלבד, אינם מהווים חוות דעת משפטית (אלא אם נאמר במפורש) ואינם מייצגים את עמדת תנועת האיחוד החקלאי .
    לפרטים נוספים ותגובות ניתן לפנות לכותב המאמר בהתאם לפרטיו המפורטים לעיל.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לפסקי דין בנושאים:

ֿדיני שליחות אגודה קהילתית אגודות שיתופיות אגרסקו אחריות נושאי משרה איכות הסביבה אי תחרות אנרגיות מתחדשות אפליה כלפי נשים ארגון מגדלי העופות ארנונה אשראי בוררות בחירות בחירות לועד הנהלה בטיחות בעבודה ביטול בן ממשיך ביצים בית מקצועי בן ממשיך ברית פיקוח גודל הנחלה דגי נוי דיני חוזים דיני מכרזים דיני נזיקין דיני עבודה דמי פיתוח הארכת חוזה חכירה הורשת זכויות החלטה 737 החלטה 979 החלטה 1101 החלטה 1261 החלטה 1265 החלטה 1524 החלטה 1547 היוון היחידה השלישית היטל השבחה הסגת גבול הסוכנות היהודית הסכם בין יורשי נחלה הסכם משולש הסכמי פיתוח העברת זכויות הערכת שווי הפקעות הפרשות לפנסיה הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרמת מסך השבות מקרקעין השכרת בתי מגורים השמדת תוצרת חקלאית התיישבות התיישנות ועדות ביקורת ועדות קבלה ועד מקומי ועד קהילה ועדת השגות ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות זכות עיון במסמכי אגודה חובת השבה למעסיק חוזה חכירה חוכר לדורות חוק ההתיישבות חיוב בגין שירותים קהילתיים חכירה חכירה לדורות חלופת האגודה חלף היטל השבחה חקלאות טיפול בבעלי חיים ייבוא וייצוא ירושת משק חקלאי כתב הודאה וסילוק כתבי שיפוי לולים לשון הרע מדור משפטי מדור עסקי מועצות אזוריות מיסוי מיסוי מקרקעין מיסי קהילה מכסות ביצים מכרזים מניות תנובה מסך התאגדות מס מעסיקים מס רכישה מס שבח מערכת המשפט מקרקעי ישראל משבצת משק עזר משרד החקלאות נזיקין נחלה נפוטיזם סדר דין סדרי דין סילוק יד במקרקעין סמכויות בית דין לעבודה סמכות שיפוט סעיף 114 לחוק הירושה סעיף 197 עובדים זרים עובדים פלסטינאים עיגון זכויות ערבון ערבות ערעור על החלטות הרשם פדיון חופשה פינוי מאדמות מינהל פיצוי בגין גריעת שטחים מהמשבצת פיצוי בגין שימוש חורג פיצוי יורשים פיצויי סבל פיצויי פיטורין פיצול נחלה פירוק אגודה שיתופית פירוק שיתוף במקרקעין פלישות חקלאיות פנסיה פקיעת חברות קבורה קורונה קיבוצים קליטה קנאביס קנביס רפואי קניין רוחני קרקע קרקע תפוסה רישוי עסקים רישום זכויות רשות מקרקעי ישראל רשם האג״ש שיוך דירות בקיבוצים שיוך נכסים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות נוספות תביעת דיבה תחנות דלק תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תנאי מקפח בתקנון תנובה תקנון אג״ש תרבות וחינוך תשלומים לאגודה קהילתית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.