דווקא לפני ראש השנה ובשנת שיא בתפוקת הדבש השנתי מבקש שר החקלאות משרת הכלכלה לייבא דבש מחו"ל

 הפקת דבש הפקת דבש

דווקא בשנת שיא לייצור הדבש בישראל, מבקש שר החקלאות לייבא דבש לראש השנה! משרד החקלאות דווח ועודכן- כי מכוורות ישראל נמצאות בשנת שיא ביבול הדבש העומד על כ- 4,200 טון אשר יספק את כל צריכת הדבש לאורך חגי תשרי, אך שר החקלאות עודד פורר עוסק בהמשך הרס החקלאות בישראל, מסיבותיו הוא, ומבקש כעת, ערב ראש השנה, לייבא דבש פטור ממכס, ומעביר את האחריות על מחדל זה, שיביא להרס ענף הדבוראות, לידיה של מפלגת 'יש עתיד', ולשם כך שלח בקשה לאישורה של שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי (יש עתיד) במכתב ששיגר אליה ב- 25.08.2022.

דורון לבנה יו"ר ארגון מגדלי הדבורים בישראל"מדובר במהלך פופוליסטי ואבסורדי אותו מתרץ שר החקלאות כמהלך ל'הורדת יוקר המחייה', על גבם של החקלאים והדבוראים, בזמן שידוע לו כי הייבוא יהיה עודף על צרכי השוק, כאשר כל צנצנות הדבש כבר נארזו במכוורות ישראל ועוד רגע יהיו על המדפים בשפע, ובמחיר סיטונאי קבוע שלא עלה, ולכן מעביר את האחריות למחדל שהוא מבקש לייצר למפלגת 'יש עתיד'. אזרחי ישראל שומעים ההבטחות של שרי 'ישראל ביתנו'- על ירידת מחירי המזון, שבינתיים רק עולים למרות הייבוא שמציף את שווקי ישראל והורס את חקלאי ישראל" אומר לבנה.

במכתב בהול ששיגר ארגון מגדלי הדבורים בישראל (28.8.22) אל אורנה ברביבאי, שרת הכלכלה והתעשייה, עודד פורר, שר החקלאות, ח"כ יאיר גולן, סגן שרת הכלכלה ונעמה קאופמן-פס מנכ"לית משרד החקלאות, מבקשים הדבוראים לעצור לאלתר את הייבוא המסתמן וטוענים כי מהלך זה נעדר תשתית מקצועית ועובדתית וכי הצעתו של השר פורר מסתמכת על נתונים שאינם מבוססים בהיעדר עבודת מטה לגבי ההשלכות שעלולות לנבוע מהיצע עודף של דבש מיובא, על ההאבקה של ענפי החקלאות השונים, וכל זאת- בניגוד לתנאי הצו- האומר כי יש לייבא 'בהתאם לתנאי הגידול המקומי' עליו חתם (16.6) שר האוצר אביגדור ליברמן,לפתיחת מכסות פטורות ממכס לייבוא דבש, אשר עדיין מתקיימים לגביו דיונים שטרם הוכרעו.

לבנה מוסיף: "מהלך זה יביא להצפת השוק בדבש שאין לדעת היכן יוצר במקום דבש ישראלי איכותי לחגי תשרי. בנוסף תגרם פגיעה אנושה בענף הדבוראות והחקלאות, בעיקר בענף הצומח הפירות והירקות, התלויים במתן שירותי האבקה לגידולים חקלאיים, המתבצעת על ידי דבורת הדבש המאביקה 80% מצמחי החקלאות והבר".

באיחוד החקלאי תוקפים את שר החקלאות על החלטתו לייבא דבש: שרי האוצר והחקלאות "מזיקים" לחקלאות.

ירון סולומון, ראש מחלקת התיישבות בתנועת כפרי האיחוד החקלאי: למרות שלא נחתם הסכם ולכאורה אין רפורמה בחקלאות, משרד החקלאות עושה ככל העולה על רוחו וממשיך באופן עקבי ומתמשך לנקוט בפעולות באופן חד צדדי.

החלטת שר החקלאות היא גניבת דעת ונדמה ששר החקלאות שם לו למטרה לחסל כל חלקה טובה.

ראשית חשוב להבין שהיבוא המדובר לא מיועד לחגי תשרי ולכן מדובר בהטעיית הציבור שכן כל הדבש שמיועד לחגי תשרי נמצא בארץ. בנוסף, מעולם לא קרה שמשרד החקלאות מוותר על סמכויות ומעבירן למשרד הכלכלה. החלטת הממשלה לחלק מכסות יבוא על אף שלחקלאים יש כושר ייצור מלא לענות על כל צרכי המשק היא שערורייתית וחסרת אחריות.

עו"ד דודו קוכמן, מזכ"ל האיחוד החקלאי: המשמעות של יבוא צנצנות דבש היא פגיעה משמעותית וקשה בענף הדבוראות. מעבר לכך, זו לא פגיעה רק בכושר יצור של הדבוראים וברווחיות שלהם אלא בחקלאות הישראלית שכן ההאבקה באמצעות כוורות הדבורים כידוע הן מרכיב חיוני בגידולים חקלאיים ובאיזון האקולוגי שכן יבוא של דבש יגרום לדבוראים חוסר ודאות ולייצר פחות דבש בעתיד.

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "מדובר בצעד פופוליסטי שסיבתו היחידה היא הרצון של שרי האוצר והחקלאות לקושש קולות על חשבון מגדלי הדבש. צעד שכל כולו בחירות. הדבוראים הישראלים מייצרים דבש מצוין הנמכר במחיר הוגן לאזרחים, ואין שום סיבה לאשר ייבוא מופרך ומופרז של 560 טון דבש. אני קורא לשרת הכלכלה לא לתת יד לפגיעה אנושה בדבוראים שלא לצורך, ולא לאפשר לשרי האוצר והחקלאות להפוך במו ידיהם את החג ממתוק למר".

עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, קורא לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי לא לאפשר לשר החקלאות לכפות הכנסת דבש בצורה בלתי מבוקרת ובלתי אחראית. "משרד החקלאות הבטיח למגדלי הדבורים שהייבוא ייעשה בהתאם לתנאי הגידול המקומי. אנו יודעים שמדובר בייבוא עודף וממש לא הכרחי, ועל כן יש לדחות מכל וכל את הכנסת הדבש לארץ. שר החקלאות ומנכ"לית משרדו ממשיכים במהלכים החד-צדדיים להרס החקלאות הישראלית".

על פי נתוני הלמ"ס- למרות עליית מחירי התשומות לכל רוחב המשק ועליית מחיר הדבש ברחבי העולם, הדבש הישראלי משווק לרשתות השיווק השונות במחירים זהים בשנים האחרונות ועל כן לא צפויה עליה במחירי הדבש לצרכן לקראת חגי תשרי ומחירי הדבש לצרכן נמצאים במגמת ירידה.

מנתוני מועצת הדבש- בישראל 120 אלף כוורות, מתוכן כ- 80 אלף כוורות מאביקות גידולים חקלאיים של פירות וירקות. הכוורות המייצרות דבש "הממתיק הטבעי" העומד על כ-6,200 טון בשנה. ישראלי צורך בממוצע, בחודש תשרי כ- 250 גרם דבש, מתוך צריכה שנתית של כ- 650 גרם לנפש. ערך האבקת הדבורים לתל"ג החקלאי בישראל עומד על כ- 3.5 מיליארד שקלים בשנה. 

רק לפני מספר חודשים השלימו דבוראי ישראל שינוע של מעל 70 אלף כוורות, בכל רחבי הארץ, להאבקת פריחת מטעי הפרי וירקות.

לתגובת תנועת האיחוד החקלאי לבקשת שר החקלאות לייבא דבש.

להלן תגובת משרד החקלאות:

משרד החקלאות ושר החקלאות פועלים  להפחתת יוקר המחייה ולהנגשת התוצרת החקלאית לכלל אזרחי מדינת ישראל באמצעות הגברת התחרות בשוק. במסגרת זו, שר החקלאות פנה אל שרת הכלכלה לבצע הליך תחרותי לייבוא מכסה פטורה ממכס בסך של 560 טון דבש, המהווים פחות מ-10% מסך השוק המקומי. מטרת המכסה היא לייצר תחרות בשוק ולהוזיל את המחירים לכלל הצרכנים. על-ידי כך לאפשר ליותר משפחות בישראל ליהנות מדבש במהלך חגי תשרי ולאחריהם ולהעלות את צריכת הדבש מייצור מקומי. 

יוזכר, כי במהלך השנים האחרונות יבאו כמויות דומות של דבש באותה התקופה של השנה. הפעם, מטרת המכסה להוביל להורדת יוקר המחיה לצרכן ולכן היא תהיה תחרותית עם מחיר יעודי.

בנוסף, מדובר במכסה בהיקף מזערי בלבד שלא יערער את היציבות של היצרנים המקומיים. ולראייה, לאחרונה הוחלט על פתיחת מכסה פטורה ממכס בסך של כרבע משוק שמן הזית המקומי (סך הגבוה מהיקף המכסה המדוברת בענף הדבש) אשר לא נחשבת ככזו שפוגעת או מערערת את השוק המקומי.

ראוי לציין כי, במסגרת הסיכום עם החקלאים בענף הצומח, ביקשו נציגי החקלאים להוריד את המכס על דבש ל-10% מהמכס הנוכחי, תוך מתן תמיכה ישירה וזאת הוסכם על דעת כולם ובפרט על ידי המגדלים.

בהקשר זה יודגש, כי הממשלה מתכוונת לעמוד בכל הסיכומים מול החקלאים.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.