מערכות סולאריות צפות: השקעה כדאית לצמצום עלויות

25 אפר 2021 המחברת/ת:

לקראת ועידת האקלים הבין-לאומית שתתקיים ב-22 באפריל ביוזמת הנשיא ביידן ותעסוק במשבר האקלים יש לנו הזדמנות להעלות שוב על סדר היום הציבורי את חשיבות הנושא גם כאן בישראל. 

מדינת ישראל כמו העולם כולו נלחמת במשבר האקלים והכריזה כי עד 2020 יעבור שוק האנרגיה הישראלי למצב שבו כ-10% מהייצור יהיה בעזרת מערכות חשמל ירוק ובעיקר שימוש במערכות סולאריות. 

כך המערכות הסולאריות הפכו לשחקן מרכזי בשוק האנרגיה הירוקה וצמחו בשנים האחרונות בקצב מוגבר והיום כבר לא נדיר לראות מערכות כאלו על גגות בתים פרטיים, בתי ספר, מפעלים גדולים, לולים, רפתות ועוד. 

בישראל, אשר גודלה כ-22 אלף קילומטר רבוע, חיים מעל 9 מיליון בני אדם. בקצב הגידול הטבעי של המדינה, תוך כמה שנים, לא יהיו מספיק שטחים להקמת מערכות סולאריות קרקעיות. לכן מדינת ישראל החלה לעודד  התקנת מערכות סולאריות גם על פני מאגרי מים.

לבניית מערכת סולארית על מאגרים יש יתרונות רבים, ראשית מדובר בניצול כפול של שטחים משמעותיים, מאגרים יכולים להיות בגדלים של 50 עד 500 דונמים, שטחים שממילא לא ניתן לעשות בהם שום שימוש אחר. יתרון נוסף הוא הקטנת האידוי – הפאנלים יוצרים שכבת בידוד בין המים לשמש ולכן מקטינים באופן משמעותי את אידוי המים מהמאגר. לצד היתרונות הרבים יש גם חסרונות, הקמת מערכת סולארית צפה דורשת תכנון פרטני מוקדם ואין מאגר אחד דומה למשנהו, להבדיל מגג או קרקע, ולכן תהליך התכנון יהיה ארוך מהרגיל, לעומת תהליך ההסדרה מול רשויות המדינה שמתקצר מעט..

מתקנים פוטו-וולטאיים צפים הם בטוחים להפעלה כל עוד הציוד עומד בתקנים מבודדים והתחזוקה מתבצעת על ידי אנשים מיומנים אשר עברו הכשרות בנושא.

המערכת המותקנת מתוכננת לעמוד בתנאי מזג אוויר קיצוניים למשך שנים ארוכות, הציוד עובר בדיקות תקופתיות כולל נושא העיגון ובמקרה שיאזלו המים במאגר, הירידה במפלס לא תפגע בציוד.  

בעקבות  ההקלות האחרונות ברגולציה, הקמת מערכת על מאגר מים הופכת למהירה יותר ו"מסוכנת" פחות ביחס למערכת קרקעית הדורשת תהליך פיתוח ארוך ויקר יחסית. בנוסף לכך, רשות החשמל מתייחסת למאגרי מים, מערכות על דפנות מאגרים ומערכות צפות, כאל גג של ממש מבחינת הרגולציה וההקלות החלות עליהן. לאחרונה, בוועדות לתכנון ובנייה מקומיות מחלחלת יותר ויותר ההבנה, שניתן ורצוי להתקין מערכות פוטו-וולטאיות על מאגרי המים שבתחומן.

אייל בהרב שותף ובעלים גולן סולאר, חברה המתמחה בליווי וייעוץ סולארי: "לאור ההתקדמות בשוק האנרגיה הסולארית אנחנו רואים עלייה בביקוש להתקנת פאנלים על מאגרים ובסביבתם. בישראל ישנן  שתי שיטות יישום במאגרי המים: הראשונה היא התקנת מערכת סולארית על דופן המאגר, דופן המאגר לרוב תהיה אזור החשוף לשמש ישירה ולכן היא מתאימה להתקנת מערכת. השיטה השנייה היא מערכת סולארית צפה,בשיטה זאת מרכיבים את המערכת על גדת המאגר בשורות ודוחפים את המערכת אל תוך המאגר תוך הקפדה על עיגון המערכת כנדרש. גודלו של מאגר ממוצע הוא כ-100 דונמים, מה שהופך את יכולת החזר ההשקעה לכדאית. חברת גולן סולאר מייעצת ומציעה פתרונות ייחודיים לכל מאגר ומאגר ומלווה את התהליך מתחילתו ועד סופו".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.