דבש - האנטיביוטיקה של הטבע לעונת החורף

22 דצמ 2021 המחברת/ת:
דבש איכותי ישראלי דבש איכותי ישראלי צילום בועז לביא

סופת 'כרמל' ועונת החורף כבר כאן עם משקעים רבים, טמפרטורות נמוכות ואיתם תופעות הלוואי: צינון, שיעול, שפעת ויובש. דבוראי ישראל ומועצת הדבש ממליצים על תרופות טבעיות, המסייעות לחיזוק חוסן הגוף- על ידי צריכת דבש ישראלי איכותי, בשילוב מוצרי כוורת בריאים הנחשבים למאגר של "אוצרות טבע". מועצת הדבש קוראת לציבור הישראלי, לתמוך בתוצרת הארץ ולרכוש דבש איכותי ומוצרי כוורת ישירות מדבוראי ישראל, במשלוחים או במכירה ישירה שמקיימות המכוורות.

אופי רייך מנכ"ל מועצת הדבש אומר: "הדבש הינו האנטיביוטיקה של הטבע, מכיל חומרים אנטי-בקטריאליים המחזקים את המערכת החיסונית, רמת הסוכרים בו גבוהה, (כ-)80% ומספקת אנרגיה זמינה לגוף. כמו כן, רמת החומציות בדבש נמוכה והוא מכיל מרכיבים אנטיספטיים שמקורם מהטבע . חומרים אלו מסייעים במניעת התפתחות מיקרוביאלית. מומלץ לשלב דבש בתרופות טבעיות פשוטות להכנה ביתית, עם מוצרי כוורת נוספים, בעזרתם ניתן לעבור את מחלות החורף ביתר קלות ובבריאות איתנה".

להלן המלצות מועצת הדבש לתרופות טבעיות בשילוב דבש - לטיפול ומניעה של תופעות הלוואי בחורף:

  • במקרה של שיעול טורדני- כדאי להכין סירופ טבעי- יש לפרוס בצל גדול לרצועות דקות, להכניס לכוס עמוקה ולהוסיף 4-5 כפות דבש ישראלי איכותי. מכסים את הכוס בצלחת ומניחים למשך 3-4 שעות עד שבתחתית נוצר הסירופ. את הסירופ שותים כמה שיותר פעמים ביום וההקלה בשיעול מובטחת.
  • לטיפול בדלקת גרון או כאבי בטן- מומלץ לשתות כף דבש מעורבבת עם לימון סחוט. השילוב בין השניים נלחם בחיידקי הדלקת ומקל על הכאבים. כמו כן, אכילת כפית דבש יכולה להקל על הבליעה בעת כאבי הגרון.
  • מומלץ להקל על הצינון- בעזרת חליטת דבש, ג'ינג'ר ושום. שתיית החליטה בכל בוקר תעזור להקל על המצונן ותביא להחלמתו.
  • אם הרוח הקרה ייבשה את השפתיים- מומלץ למרוח מעט דבש על השפתיים הסדוקות ולהמתין 20 דקות בלי להתפתות ולאכול אותו. הדבש מרכך את השפתיים ומקל על היובש.
  • בימי החורף- מומלץ לשתות חליטות תה צמחים, בעיקר על בסיס טימין טרי ולהמתיק עם כפית דבש.
  • מומלץ גם בשגרה לצרוך כפית דבש פעם ביום לחיזוק המערכת החיסונית.

המלצות מועצת הדבש לשימוש במוצרי הכוורת הידועים בחיזוק מערכת החיסון:

  • פרופוליס: הוא חומר אנטיביוטי טבעי המופרש על ידי הדבורים, ומורכב משרף, שעווה, שמנים אתרים, פולן, ויטמינים (בעיקר E, B1, B2) ומינרלים כמו ברזל, סידן, מנגן, חמרן וצורן. הפרופוליס מחזק את מערכת החיסון, כאמור אנטיביוטי ואנטי ויראלי.

במקרה של שפעת, מערכת חיסון פגועה, כאבי גרון, אולקוס ודלקות במערכת העיכול מומלץ להשתמש  בפרופוליס לא מעובד ללעיסה- לועסים אותו עד שמתפרק בפה ומאבד מעט מצבעו ואז בולעים. כדאי לדעת כי ניתן לרכוש דבש בשילוב פרופוליס.

  • מזון מלכות: חומר חלבוני שאותו מייצרות הדבורים הצעירות להזנתה של מלכת הדבורים. מזון המלכות מכיל ריכוז גבוה של חומצות אמינו, ויטמינים ומינרלים.

מזון המלכות עוזר להקלה במקרים של שיעול כרוני, מומלץ לקחת 2-1 כפיות בבוקר בכל יום.

  • פולן דבורים- נחשב לאחד ממזונות העל הטובים ביותר בטבע: אבקת הפולן מכילה אבקנים זעירים שנאספים מפרחים על ידי הדבורים. הפולן נחשב לתוסף תזונה עתיק, וידוע כמחזק את מערכת החיסון, מקל על סימני אלרגיה, תורם לפעילות מערכת כלי הדם ועוד.

מומלץ להוסיף רבע כפית לארוחה (יוגורט, שיבולת שועל וכד'). נא לשים לב- מאחר ופולן מכיל אבקת פרחים טבעית- מומלץ להיוועץ עם רופא טרם השימוש.

מנתוני 'מועצת הדבש': כיום פועלים בישראל כ- 600 דבוראים המטפלים ב- 120 אלף כוורות, רובן מוצבות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה. דבורת הדבש אינה רק יצרנית דבש מעולה, אלא גם המאביקה המרכזית בטבע, שאחראית להאבקה של כ- 80% מייצור גידולי החקלאות. למידע והמלצות נוספות ניתן להיכנס לאתר הבית של מועצת הדבש: www.honey.org.il

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.