מפגן כוח עוצמתי בכנס החירום של חברי הכנסת, ראשי המועצות וראשי ההנהגה החקלאית

29 אוג 2021 המחברת/ת:

מאבק החקלאים עולה הילוך בכנסת: הבוקר, רביעי, 25.8, התקיים כינוס חירום של חברי הכנסת מהקואליציה, ראשי המועצות האזוריות וראשי ההנהגה החקלאית במועצה אזורית גזר.

מבין חברי הכנס שהגיעו: ח״כ ניר אורבך - יור סיעת ימינה ויור ועדת כנסת (ימינה), ח״כ רם שפע - יו״ר סיעת העבודה (עבודה), ח״כ רם בן ברק - יו״ר ועדת חוץ וביטחון (יש עתיד), ח״כ אלון שוסטר - סגן שר הביטחון ושר החקלאות לשעבר (כחול לבן), ח״כ ענבר בזק - יש עתיד, ח״כ גבי לסקי - מרצ, ח״כ גלעד קריב - יו״ר ועדת חוקה, ח״כ עלי סלאלחה - מרצ וח״כ נירה שפק - יש עתיד

הכנס מתקיים לאחר שלמעלה משליש מחברי כנסת מהקואליציה הביעו את התנגדותם להכללת הרפורמה בחקלאות בחוק ההסדרים, לקראת הקריאה ראשונה שצפויה להתקיים בסוף שבוע הבא.

במהלך הכינוס הודיעו כל חברי הכנסת כי לא יתנו לרפורמה לעבור בחוק ההסדרים.

יו״ר סיעת העבודה, ח״כ רם שפע: ״אני מוסר לכל הגורמים העלומים במשרד האוצר - אי אפשר לקנות אותנו בהישגים אחרים, תשכחו מזה. אנחנו עומדים ביחד כאגרוף ברזל אל מול הרפורמה במתכונתה הנוכחית. אני, ביחד עם חבריי למאבק קוראים לבכירי משרד האוצר להתעשת לפני שיהיה מאוחר מדי. תמנעו מאיתנו להתמודד עם אתגרים מיותרים בקואליציה. אנחנו מוכנים להיות שותפים מלאים לרפורמה בחקלאות אבל בתנאי שתהיה אחראית, מסודרת ובהסכמה ולא כחלק מחוק ההסדרים.״

סגן שר הביטחון, ח״כ אלון שוסטר ושר החקלאות לשעבר: ״שמח להיות חלק ממאבק משותף למען החקלאות הישראלית והמרחב הכפרי של מדינת ישראל. החקלאים הם שומרי הביטחון המזון שלנו ולכן את הרפורמה יש לקיים בהידברות והסכמים עם נציגי החקלאים ולא בחד צדדיות. לא אוכל להצביע בעד פרק החקלאות בחוק ההסדרים כפי שהוא מוצג כיום. ראוי שמדינת ישראל תראה לנגד עיניה את האינטרס הציבורי בשמירה על החקלאות הישראלית ביחד עם הדאגה למחירים סבירים לצרכן״.

יו״ר שדולת החקלאות בכנסת, חבר הכנסת רם בן ברק: ״הממשלה הזו היא מורכבת אבל בדיוק משום שהוקמה בהידברות ויצירת שיתופי פעולה למען האזרחים, אני מאמין שהשינוי ברפורמה בחקלאות יגיע בהידברות ולא באיומים בתוך הבית. הרפורמה המוצעת לא לרוחי ויש שינויים רבים שצריך לעשות בה, אם לא נגיע להסכמות לגביה - היא לא תעבור בכנסת. אני אמשיך לפעול למען השינויים שיטיבו עם ציבור החקלאים והצרכנים כפי שאני מאמין שיש לפעול; בעבודה פרלמנטרית ובועדות השונות. אסור לנו לקחת סיכון על החקלאות הישראלית שמהווה מרכיב חיוני בביטחון הלאומי ואמשיך להגן עליה.״

ח״כ גבי לסקי: “חוק ההסדרים והחוקים הנלווים לו מהווים גזרות קשות בחקלאים ובחקלאיות בשותפים קופארטיבים ובחקלאות הישראלית. אני ומפלגת מרצ לא נסכים שהרפורמה הזאת שהשלכותיה הן הריסת המרחב הכפרי והחקלאי יעברו בחוק ההסדרים. נפעל בכל האמצעים יחד עם חברינו בממשלה ויחד עם חברינו החקלאים והחקלאיות לדרך שתיטיב עם אזרחי ישראל ועם עתיד החקלאות הישראלית”.

ח״כ גלעד קריב: ״אני משוכנע שרוב הציבור הישראלית מבין את הצורך להגן על החקלאות הישראלית ואיננו תומך במהלך לא מתוכנן, לא מוסכם ולא יעיל אשר יביא פגיעה בחקלאי ישראל ובאזרחי המדינה. אם אנחנו נייצר את התקדים הקשה והגרוע תחת חוק ההסדרים ייפתח כאן פתח בנושאים אחרים ועל עקרונות יסוד דמוקרטיים אחרים. לא נאפשר לרעה הזאת להתפתח״.

ח״כ ענבר בזק: ״באתי היום לשמוע ולתמוך במאבק החקלאים. אני מוצאת שכל רפורמה צריכה להיעשות בהידברות ובשיתוף פעולה עם החקלאים ובכוונתי לפעול בכל הכלים הפרלמנטריים העומדים לרשותי כחברת קואליציה כדי להבטיח את עתיד החקלאות הישראלית ואת הביטחון התזונתי של מדינת ישראל. החקלאות היא ערך אסטרטגי לאומי ועל המדינה להבטיח את שגשוגה״

ח״כ עלי סלאחאה: ״אני בן למשפחת חקלאים. אני יודע את חשיבות החקלאות. החקלאות היא ערך. חשובה ההידברות עם האוצר והחקלאות אבל הרפורמה צריכה להיות לטובת החקלאים אשר עובדים קשה בכדי לספק תוצרת מזון. אני חברי מרצ כולנו חתמנו על המסמך נגד הרפורמה וכולנו רוצים חקלאות כחול לבן!״.

ח״כ נירה שפק: ״אם לא יתקנו את הרפורמה, אז לא תהיה רפורמה. אני מכבדת את השותפים הקואליציונים שלי ואני מאמינה שנצליח במשימה, זו חובתנו כנציגי החקלאות, המרחב הכפרי החקלאים ואזרחי מדינת ישראל".

יו"ר נשיאות המגזר העסקי והתאחדות האיכרים דובי אמיתי: "אני שומע כל מיני כוונות ״לקנות״ את חברי הכנסת בתמורה למכירת החקלאות ואני אומר, חברי הכנסת שנמצאים כאן איתנו- הם לא למכירה והחקלאות לא למכירה! כי ערכים לא קונים בכסף. במקום להשקיע בחקלאות וברפורמה אמיתית שתטיב עם כולם, כפי שעושים בכל העולם, בוחרים שרי האוצר והחקלאות לצאת בכותרות פופוליסטיות שבינן ובין הוזלת יוקר המחייה אין דבר וחצי דבר ומי כמו שר החקלאות יודע את זה, כמי שהיה אחד מהדוברים הבולטים של החקלאים בהיותו חבר כנסת".

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: ״החקלאות חוצת מפלגות ועל כן גם הקואליציה וגם האופוזיציה מבינות את הסכנה הקיומית לחקלאות הישראלית עם הרפורמה תחת חוק ההסדרים ולא במסגרת הסכמות. שליש מחברי הקואליציה הביעו את התנגדותם לרפורמה ואליהם נצרף עוד חברי כנסת בגלוי ועוד רבים שתומכים ויביעו התנגדותם ברגע האמת. אני קורא לראשי המפלגות- אל תפקירו את חברי הכנסת שלכם!  תתמכו בדרישתם להוציא את פרק החקלאות מחוץ לחוק ההסדרים בשביל החקלאות הישראלית ולמען אזרחי המדינה״.

יו״ר מרכז השלטון האזורי, שי חג׳ג׳: ״הבסיס לרפורמה היא ההתייקרות במחירי הירקות והפירות לצרכנים, החקלאים לא האחראים ליוקר ולא אנחנו הנהנים ממנה.״ חג׳ג׳ התייחס בדבריו לשר האוצר ולשר החקלאות ״שר האוצר ליברמן איננו מפתיע אותי. הוא ממשיך מסורת ארוכה של שרי אוצר שמה שהדריך אותם היה התקציב. לעומת זה, המעורבות של עמיתו, שר החקלאות, עודד פורר, והתמיכה הנלהבת שלו ברעיון העוועים הזה, מאכזבות. השר שאמור להבין יותר מכל אחד אחר כמה מסוכנת הרפורמה לחקלאות, דווקא הוא נותן לה יד. אם נצטרך אנו נפעל להשבית שוב את המועצות״

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן: ״כל הרפורמה הזאת נולדה בחטא. נתפרה בחיפזון, ועכשיו גם רואים זאת. יוקר המחייה נמצא ברשתות השיווק. בפערי התיווך, בדורסנות של הטייקונים.  חברי הקואלציה שהגיעו לכאן מוכיחים לנו ולשרים שאין להם גב להעברת הרפורמה ושהציבור עצמו מתנגד לה. אני רוצה להודות לחברי הקואליציה שהגיעו ולכל אלה שתומכים בנו".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: ״או שתהיה רפורמה בהסכמה או שלא תהיה רפורמה בכלל. מדינת ישראל חייבת חקלאות חזקה וחקלאים חזקים. הדרך לשם לא עוברת בהחלשתם אלא בחיזוקם. החקלאות הישראלית היא לא אויב העם ומי שמתייחס לחקלאים כאוייבים ייכשל בתפקידו. אנחנו מעוניינים ברפורמה שתחזק את החקלאות. אבל אנחנו מתנגדים להנחתות ולשיח אלים שמנסה לצייר אותנו כאחראים ליוקר המחיה.

אני מודה לכל חברות וחברי הכנסת שחתמו ומודה לרבים נוספים  שלא חתמו אך תומכים בנו ומסייעים לנו. אני אומר לשר האוצר ולשר החקלאות- רפורמה כן, אבל לא בחוק ההסדרים. לא בהנחתה, לא  בכוח ולא בכפיה- אלא רק בהידברות ומשא ומתן".

מזכיר ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ: אנו נלחמים עם הפרנסה שלנו ולא נוותר. משרד האוצר רוצה להעביר את הענף מ-3500 מגדלים לארבעה טייקונים. בניגוד  להצהרתו של שר החקלאות, אין ולא היתה וגם לא תהיה פגיעה באספקת הביצים מתוצרת מקומית״.

רותם ידלין, ראשת מועצה אזורית גזר המארחת: ״גאה לארח במועצה אזורית גזר את חברי הכנסת שעומדים לצד החקלאים ואת ההנהגה החקלאית. גזר הייתה מרכז חקלאי הסטורי של אבותינו לפני אלפי שנים והיא ממשיכה זאת גם היום כמרכז חקלאי משמעותי במדינת ישראל. חקלאות מצריכה השקעה, זמן וסבלנות. היא אינה עונה להפעלת כוח והנחתות בדמות חוק ההסדרים. הרפורמה הנוכחית תביא להרס החקלאות הישראלית, בואו לדבר איתנו כדי שנגיע יחד לתוכנית מוסכמת שתביא לצמיחה וגדילה של החקלאות בישראל״

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, וחקלאי מרמות נפתלי בגבול הצפון: "תכנית משרדי החקלאות והאוצר, לרפורמה בחקלאות, עתידה להמית חורבן על החקלאות בישראל. קיימת תחושה כי נלקחות החלטות רק מתוך יצר כח. כאשר ברור לכולם, כי החקלאים אינם קובעים את מחירי המזון. כעת גם מאיימים בייבוא פירות, רגע לפני ראש השנה! זהו אבסורד! המגדלים בישראל, עמלים בימים אלה במלאכת קטיף של שפע יבול תפוח ישראלי ובריא, בתי הקירור מלאים בפירות הקיץ, לשיווק לקראת החגים, לשולחנות החג, הישר מהמטעים הממוקמים בקו העימות בגליל ובגולן. מלבד ייצור מזון בריא, החקלאים משמשים גם כאזרחים-חיילים, השומרים על אדמות הלאום, בגבולות. אנחנו נחרצים בעמדתנו לבלום את מגמת הממשלה והכנסת להעברת הרפורמה, שהיא חותמת גזר דין מוות למפעל הציוני״.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.