רשות מקרקעי ישראל החליטה על שורה של הקלות נוספות נוכח מגפת הקורונה

בהמשך להחלטות קודמות של רשות מקרקעי ישראל במטרה להקל ולסייע לציבור הרחב וליזמים ולקבלנים, החליטה הנהלת הרשות להקדים תשלומים ללקוחות ולזכאים, להקפיא מועדים לשורה של פעילויות ולאשר הצבת יבילים כפתרון מגורים נוסף במגזר החקלאי

על פי ההחלטה ומתוך רצון לצמצם את השפעת מצב החירום על הציבור והצורך להבטיח המשך פעילות ניהול הקרקע במצבת כוח אדם מצומצמת וחזרה לפעילות סדירה עם סיום המשבר, הוחלט על הצעדים הבאים.

הלן ההחלטות:

תשלום ללקוחות לספקים

תשלומים לספקים ולקוחות בסך מאות מיליוני ₪, ישולמו באופן מיידי, ללא דחיית אשראי ספקים/לקוחות גם אם נקבע כך במסגרת ההסכם מול הספק או הלקוח. בכלל זה יבואו גם תשלומים לספקים שוטפים, מתכננים, שמאים, חברות סקר, פיצויים וכו'.

מפרטים כספיים:

לקוח המחזיק בידו מפרט כספי שהמועד האחרון להחזירו חתום לרשות הוא בין התאריכים 25.03.2020 ועד 26.04.2020, יוכל להחזירו חתום לרשות עד ולא יאוחר מיום 27.04.2020, מבלי שהדבר ייחשב כאיחור. ככל שתעודכן החלטה של הרשות בדבר דחיית מועדי התשלום לספקים, כאמור לעיל, תחול הדחייה גם ביחס למפרטים הכספיים.

ביצוע פסקי דין להסדרת שימושים שלא כדין ופסקי דין לפינוי וסילוק יד:

בפסקי דין או בהסכמים בהם נקבע מועד להסדרת השימוש המפר, ומועד זה טרם חלף נכון ליום 22.3.2020 (מועד התקנת תקנות שעת חירום) יוארך המועד להסדרת השימוש ב – 3 חודשים נוספים. יתר החיובים בהתאם לקבוע בפסק הדין ימשיכו לחול ללא שינוי.

בפסקי דין או הסכם בהם אין הוראה המאפשרת הסדרה או שמועד הסדרת השימוש חלף בטרם המועד האמור, ניתן יהיה להגיש בקשה פרטנית להארכת מועד להסדרת השימוש לאור נסיבות מיוחדות.

ככלל לא ניתן ארכה לביצוע פסקי דין לפינוי וסילוק יד, אלא באישור שיינתן פרטנית, לאחר הגשת בקשה מפורטת ומנומקת, אשר תצדיק מתן ארכה כאמור בשל נסיבות מיוחדות הקשורות למגורי הפולש במקום או למצב בריאותו של הפולש או לקושי ממשי אחר המצדיק אי ביצוע פסק הדין במועד שנקבע לכך.
פינוי בתי מגורים מאוכלסים לא יבוצע בשלב זה אלא בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה.

הקפאת הליכי גבייה מחייבים:

חייבים החתומים על הסדרי חוב מול הרשות, אשר אין ביכולתם לעמוד בתשלום החודשי, עבור החודשים אפריל ומאי, יוכלו לדחות את התשלום עד לחודש יוני 2020 או לפרוס את התשלומים מחדש, וזאת מבלי שהדבר ייחשב כהפרה יסודית. יובהר כי הזכאות לדחיית התשלום או לפריסתו ניתנת לכל חייב, אולם לצורך מימושה יש לפנות לרשות לצורך עדכון ומעקב.

אישור להצבת יבילים במגזר החקלאי:

לאור משבר מגפת הקורונה המחייב מציאת פתרון מגורים נוסף ומיידי, בכדי למתן את אפשרות ההדבקה ולאפשר בידוד ככל שהמחלה תתפרץ בקרב העובדים, קובעת הרשות כדלקמן:
• בתקופת משבר הקורונה יוכל חקלאי להוסיף מבנה יביל נוסף ללא ביצוע עסקה מול הרשות וזאת בכפוף להתחייבות להסדרת המבנה בהתאם לנהלים או פינויו מהשטח, עם סיום המשבר.
• הצבה של יותר ממבנה יביל אחד מחייבת את אישור מנהל המרחב.
• לא יהיה צורך בהמצאת ערבות נוספת על הערבות הקיימת.
• אין באמור כדי לפטור את החקלאי מכל הסדרה שתדרש עפ"י כל דין ובכלל זה מול הועדה המקומית.

הליכי השגה:

שומות, ו/או החלטות בהשגות – ובכלל זה טענות משפטיות/עניין פיתוח/תיקון טעות/השגה ראשונה – שהמועד להשיג עליהן חל מיום 1.3.2020 ועד ליום 22.5.2020, יוארך בעוד 90 ימים, זאת במטרה לחסוך מהציבור את הצורך בהגשת בקשת פרטניות להארכת מועדים.

בנוסף, בקשר להשגות שניות שמועד הגשתן חל מיום 1.3.20 ואילך, רמ"י לא תעלה בפני ועדת השגות טענה כנגד איחור בהגשתן, ובלבד שההשגה השניה תוגש לא יאוחר מיום 21.6.20.

תוקף שומות:

תוקפן של שומות בפטור ממכרז אשר הגיע לסיומו בין 1.3.2020 ובין 22.5.2020, יוארך בחצי שנה נוספת.

הסכמי הרשאה לתכנון:

במסגרת הסכמי הרשאה לתכנון מחויבים היזמים לעמוד במועדים להשלמת הליכי תכנון, אשר אף הם מושפעים מצמצום הפעילות במשק. לאור האמור נקבע כי במניין המועדים הקבועים בהסכמי הרשאה לתכנון שבתוקף, לא תימנה התקופה שמיום 22.3.20 ועד ליום 21.6.20.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.