שומרים על הבריאות: הפחתה בהדברת הגידולים החקלאים כתוצאה מעלייה משמעותית בשימוש 'בשרוולי גידול'

שומרים על הבריאות: הפחתה בהדברת הגידולים החקלאים כתוצאה מעלייה משמעותית בשימוש 'בשרוולי גידול' צילום: טוף מרום גולן

טרנד הבריאות העולמי והמוח הישראלי, מניבים תוצאות מרשימות- עם עליית המודעות לצורך בצמצום הזיהום, שמירה על איכות הסביבה, חשיבות התזונה הבריאה והאורגנית והפחתת שימוש בחומרי הדברה , מדווחים בחברת 'טוף מרום גולן', על עליה משמעותית של כ-80 אחוזים בהזמנת 'שרוולי גידול'(גרובגים), לקראת שתילת החורף. מדובר בשינוי מגמה, המביא איתו בשורה גדולה לצרכן הישראלי- גידולים נקיים ממזיקים לאור ניתוק הגידול מהקרקע וללא צורך בשימוש בחומרי הדברה.

מגדלים רבים החליטו להפסיק לטפח גידולים חקלאיים ישירות בקרקע- בשיטה המסורתית, בשל הצורך בשימוש בריסוסים, הפוגעים באיכות הגידול וכן עקב בעיות באיכות הקרקע. המעבר לגידול במצע מנותק, הינו פיתרון יעיל שכן הריחוק מהאדמה מצמצם משמעותית את נוכחות המזיקים וכתוצאה ישירה מכך מפחית את השימוש בחומרי הדברה.

"מצע הקוקוס כבסיס לגידול חקלאי, הינו אורגני וידידותי לסביבה ומפחית באופן משמעותי את הצורך בשימוש בחומרי הדברה מפני מזיקים, דבר המאפשר גידול איכותי ובריא הרבה יותר לצרכן" מציין יוני אוסרוביץ אגרונום טוף מרום גולן ומוסיף: "המצע המנותק, יוצר חייץ בין שורשי הגידול (לדוגמה- עגבנייה) לקרקע המאולחת, ומאפשר הפחתה בהדברה ולעתים אף ללא צורך כלל בהדברה, כך שניתן לטפח גידול של תוצרת נקיה ממזיקים, בריאה מחומרי הדברה ועל ידי שיטה זו, גם שמירה על הסביבה בהפחתת המזהמים במי התהום".

עוד מציין אוסרוביץ, כי במצע מנותק מהקרע קיימת אחיזה גבוהה יותר של הצמח לקרקע וכן אספקת מים זמינה לצמח, תכולת אוויר גבוהה במתחי מים נמוכים, צפיפות גושית נמוכה והמצע עצמו במשקל קל. כמו כן קיימת מוליכות הידראולית (ברוויה) גבוהה לצורך ניקוז יעיל ומהיר והקניית יכולת עיגון לצמח.

כאמור, מלבד היתרון הבריאותי של הפחתת שימוש בחומרי הדברה והרחקת הגידול ממזיקי קרקע, מדובר בחיסכון עבור המגדל, שכן אינו נאלץ להשקיע ברכישת חומרי ריסוס ובתהליך ריסוסם על הגידולים. המצב האיכותי מאפשר לחקלאי גם חיסכון בשימוש במים. כמו כן המצעים נמצאים בזמינות קלה יחסית. ה'גרובגים', שרוולי המצעים המנותקים, מיועדים לגידול ירקות באופן אינטנסיבי. למידותיהם הקטנות של שרוולי הגידול, איכות מצע הקוקוס ולאחידות הרכב השרוולים -חשיבות רבה מבחינת המגדל. בנוסף על יתרונות החיסכון במים והפחתת הריסוסים, הרכב המצע מאפשר הגדלת כמות היבול.

ראוי לציין כי גם במכוני המחקר והפיתוח (מו"פ) ברחבי הארץ (מו"פ צפון של החברה לפיתוח הגליל, מו"פ ערבה תיכונה וצפונית וכו') עושים שימוש בשרוולי גידול אלו מתוך הבנה כי איכותם תאפשר גידול מוצלח יותר וכן היכולת לגדל ללא ריסוסים.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.