סוף שבוע – של ט"ו בשבט ישראלי

25 ינו 2024 המחברת/ת:
פירות ישראלים פירות ישראלים צילום: ארגון מגדלי הפירות

בהמשך לאירועי המלחמה בפריפריה הדרומית והצפונית, והבנת כלל הציבור כי ישנה חשיבות עליונה לקיומו של ענף חקלאות על אדמות הלאום בגבולות ישראל, בה בעת שחקלאי ישראל מתמודדים עם אתגרים מורכבים- קורא ירון בלחסן מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, לציבור- לסוף השבוע באירועי ט"ו בשבט- לצרוך רק פירות טריים ארץ ישראליים, במקום הפירות היבשים המיובאים ברובם מטורקיה וממדינות נוספות.

"ט"ו בשבט הוא חג החקלאות ותנובת האדמה. בעת קשה זו, בה חקלאי ישראל היושבים בגבולות המדינה, בצפון ובדרום, אשר אינם יכולים לטפל במטעי הפרי ושטחי החקלאות שהוכרזו שטח צבאי סגור, ולמרות זאת לא עזבו את הגבול ואת בתיהם וממשיכים בהפוגות לקטוף ולסכן את חייהם, אין סיבה לציין את ט"ו בשבט באכילת פירות יבשים מיובאים, כאשר ניתן לציין את החג עם פירות טריים ובריאים תוצרת הארץ, ולתמוך בכלכלה המקומית ובחקלאים הישראלים", אומר בלחסן ומוסיף, "בארץ ישראל קיים מלאי מספק, מקטיף מטעי הפרי שלפני המלחמה, השווקים וחדרי הקירור מלאים ביבול תוצרת מקומית. כאשר צרכני ישראל שומרים על החקלאות והחקלאים, הם שומרים הלכה למעשה על גבולות המדינה וביטחון המזון".

אכילת פירות יבשים בט"ו בשבט הינה חלק ממסורת היסטורית שהתקבעה בטעות. לפני קום המדינה היה קיים מחסור בפירות טריים בקהילות הגולה באירופה ,בתקופת החורף. בכדי למלא אחר מצוות אכילת פירות הארץ, צרכו פירות שיובשו ונשלחו מישראל. כיום, כאשר קיים מגוון רחב של פירות תוצרת חקלאי ישראל, אין צורך להמשיך במסורת הישנה של פירות מיובשים ופחות בריאים, בעיקר כאשר הפירות היבשים אינם ייצור ישראלי, אלא ייבוא מטורקיה.

פירות טריים תוצרת חקלאי ישראל, בריאים, טעימים ובעלי ערך תזונתי גבוה: סיבים תזונתיים, ויטמינים, נוגדי חמצון ומינרלים. זאת לעומת הפירות היבשים, המאבדים חלק מהערכים התזונתיים בתהליך התעשייתי של הייבוש כמו גם הוויטמינים שבהם, בנוסף- הפירות היבשים עתירי קלוריות ביחס למשקלםפי 5-7 מכמות הקלוריות בפירות טריים.

עוד מציין בלחסן: "מתחילת המלחמה הוכח את שידענו תמיד, כי הצרכן הישראלי מעדיף את פרי הארץ על פני פירות מיובאים, המגודלים בתנאים שאינם ידועים. בחג החקלאות והאדמה ט"ו בשבט, על כולנו להצדיע לחקלאים בישראל ולהגיד  לא לפירות היבשים המיובאים מחו"ל, בעיקר מטורקיה, ולרכוש פירות טריים ובכך לעודד את החקלאות הישראלית המהווה את רשת ביטחון ייצור המזון העצמאי בארץ".

ארגון מגדלי הפירות בישראל מייצג כ-3,500 מגדלי פירות בארץ, המעבדים כ-360,000 דונם מטעים (לא כולל הדרים), המניבים כ-600,000 טון פרי בשנה ומספקים מגוון פרי איכותי לשווקי ישראל וליצוא. ערך תפוקת ענף הפירות (ללא הדרים) בישראל כ-7 מיליארד, הענף מהווה כ-23% מהתפוקה החקלאית בארץ.

 פירות ישראלים. צילום ארגון מגדלי הפירות

 פירות ישראלים. צילום ארגון מגדלי הפירות

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.