מדינת ישראל תשקיע סכום חסר תקדים של כ-1.5 מיליארד שקלים לטובת מניעת שיטפונות ושיפור מערכות ניקוז

30 מרס 2022 המחברת/ת:
צינור ניקוז צינור ניקוז

משרד האוצר, משרד החקלאות ורשות מקרקעי ישראל, חתמו על הסכם היסטורי שיקצה סכום תוספתי חסר תקדים של כ-1.2 מיליארד שקלים לטיפול מערכתי ושורשי בתשתיות ניקוז, לצורך שיפור מערכות הניקוז, וצמצום נזקי שיטפונות והצפות בישראל. במסגרת זו, יקודמו בחמש השנים הקרובות 13 פרויקטים חיוניים, בכל רחבי הארץ. סכום זה מתווסף לתקצוב השוטף של משרדי האוצר והחקלאות לנושא, העומד על כ-275 מיליון שקלים לשנים אלה. 

בשנים האחרונות אנו עדים ליותר ויותר אירועי מזג אוויר קיצוניים, בהם שיטפונות והצפות, הגורמים לנזקים כבדים בנפש, בתשתיות וברכוש, במרחב העירוני, כמו גם במרחב הכפרי. לאור זאת, ישנה חשיבות רבה בחיזוק מערכת התשתיות בישראל ומערכת הניקוז בפרט. כעת, משרד האוצר, משרד החקלאות ורשות מקרקעי ישראל מתחייבים להזרים לתחום זה, סכום חסר תקדים של למעלה ממיליארד שקלים. 

 על מנת להיערך להשלכותיו המתמשכות של משבר האקלים הגלובאלי, ולהקטין ככל הניתן את הנזקים הנגרמים מאירועי משקעים קיצוניים, ערכו משרדי האוצר והחקלאות, יחד עם רשות מקרקעי ישראל, עבודת מטה במסגרתה נבחנו חסמי ניקוז שונים, ובעקבותיה הוחלט על הקצאה כספית חסרת תקדים לנושא – בשווי כולל של כ-1.2 מיליארד שקלים, שיושקעו ב-13 פרויקטים לתכנון והקמה של תשתיות ניקוז אגניות, בין שנים 2026-2022. תקציב זה מתווסף לתקציב השוטף אותו מקצים לנושא משרדי האוצר והחקלאות, אשר עומד על כ-275 מיליון שקלים נוספים לתקופה זו. סך הכל יוקצו כ-1.5 מיליארד שקלים לפרויקטי ניקוז, אשר יאפשרו לצמצם באופן דרסטי את אירועי השיטפונות ויאפשרו פיתוח של עשרות אלפי יחידות דיור. 

13 הפרויקטים הכלולים בתכנית, עוסקים בשיפור מערכות הניקוז במרחב עירוני קיים, ולצד זאת מאפשרים פיתוח משמעותי והכרחי של יחידות מגורים חדשות, כמו למשל בשכונות המזרחיות של העיר נתניה. בין האזורים שיטופלו אפשר לציין את איזור הקריות במפרץ חיפה, השלמת תכנית ההגנה על נהריה, עבודות ניקוז במרחב האיילון, הגנה על העיר נס ציונה, פיתוח תיירות באילת ועוד. 

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "היום חתמנו על ההשקעה של 1.2 מיליארד שקלים לתשתיות ניקוז, זו ההשקעה הגדולה ביותר שנעשתה בתחום. בזכות התקציבים האלו נראה פחות אירועי הצפה הכוללים נזקים לרכוש ונפש, כך גם נוכל להמשיך ולהרחיב את היצע הדירות כחלק מהמאבק במחירי הדיור".

שר החקלאות, עודד פורר: "מאז כניסתי לתפקיד אני פועל על מנת לבסס מדיניות שתקדם צעדים נחוצים להתמודדות עם השפעות שינויי האקלים, המחייבים היערכות לאומית מיוחדת. ההסכם שנחתם היום הוא בשורה של ממש, המהווה השקעה ניכרת בעתיד המרחב הבנוי בישראל, שיקנה לאזרחים ביטחון מפני אירועי שיטפונות והצפות הגורמים לנזקים נרחבים בנפש וברכוש".

מנהל רשות מקרקעי ישראל, יעקב קוינט: "רשות מקרקעי ישראל ממשיכה לפעול להסרת חסמי תשתית לשיווק יחידות דיור ומשקיעה את עיקר מאמציה במציאת מגוון פתרונות להגדלת היצע".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.