כוורות של מכוורת פורת נגנבו השבוע ממושב עין יהב הגנבים ביצעו מעשה הרס וונדליזם בכוורות בשטח שכנראה לא הצליחו לגנוב

22 ינו 2018 המחברת/ת:
נגנבו 8 כוורות של מכוורת פורת הגנבים ביצעו ונדליזם   בכוורות שלא הצליחו לגנוב נגנבו 8 כוורות של מכוורת פורת הגנבים ביצעו ונדליזם בכוורות שלא הצליחו לגנוב

כבכל בוקר, הגיע הדבוראי רן פורת, תושב עין יהב בערבה, אל נקודות הצבת הכוורות הפזורות ברחבי הערבה ודרום הארץ, במטרה לבדוק את מצבן ושלומן של הדבורים. פורת גילה לתדהמתו, כי בשתי נקודות הצבה הסמוכות למושב עומר, נגנבו שמונה כוורות פעילות, ושאר הכוורות בשטח הושחתו.

ממועצת הדבש וארגון מגדלי דבורים בישראל נמסר כי, המקרה דווח למשטרה ישראל והפיצו"ח, אך הגנבים טרם נתפשו, הערכה ראשונית לנזק הכלכלי עומד על עשרות אלפי שקלים.

הדבוראי רן פורת: "מדובר בתופעה שכיחה לצערנו, איתה אנו הדבוראים, מתמודדים יום יום ובעיקר בעונות פריחה או רדיית דבש. אנו מנסים להתמודד עם תופעת הגניבות, על ידי התקנת מכשיר איתוראן ואף נעילת הכוורות במנעולים, אך גם זה לא מונע מכנופיות הגנבים המתוחכמים, להמשיך ולגנוב כוורות ולהשחיתן. הכוורות שנגנבו הלילה, היו נעולות כולן במנעולים כבדים, משלא הצליחו הגנבים לפתוח אותן ולאסוף את חלות הדבש, ניסו לנפצן וכך גם הכוורות שנותרו נהרסו כליל, בחלקן הבחנו בערמות בוץ שהונחו בפתחי הכוורות כהכנה להעמסה" מתאר פורת.

זאב מידן מנכ"ל מועצת הדבש אומר: "תופעת הגניבות בענף הדבש היא רחבה וקשה מאוד. הדבוראים משקיעים את כל מרצם בעבודה קשה, בהשקעה רבה של זמן וכסף, ובלילה אחד הורסים את מפעל חייהם ופרנסת משפחותיהם. מדובר בהיקף גניבות של קרוב ל־1,000 כוורות בשנה, נזק של כשני מיליון שקלים.

הגניבות מתבצעות לאורך כל השנה ומתגברות בעיקר בעונות פריחה בהן הכוורת נחשבת כלכלית ביותר" אומר מידן ומוסיף, "בעקבות תופעת הגניבות יזמנו פרויקט עם חברת איתוראן להתקנת מכשירי איתור, בעיקר בנקודות רגישות, המשדרים ישירות למוקד ולדבוראים, לגבי כל תזוזה של כוורת, אך לצערי לא די בכך.

הדבוראים מנסים לעשות ככל אשר בידם להילחם בגניבות וזוהי מלאכה קשה. רוב הכוורות מוצבות הרחק ממקומות ישוב בשטחים פתוחים, ובמרחק של עשרות קילומטרים מבתיהם וברדיוס רחב מאוד. הדבוראים נעזרים במשטרת ישראל ובפיצו"ח- ביחידה המרכזית לאכיפה וחקירות של משרד החקלאות, אשר פועלים באופן מידי בעזרה לתפישת הגנבים ובשיתוף פעולה תמידי במאבק נגד גניבות כוורות בארץ ופשיעה חקלאית בכלל".
עוד מדווחים במועצת הדבש כי קיימות שלוש סיבות עיקריות לגניבות הכוורות: גניבת דבש ומכירתו, גידול דבורים למטרת עסק ושימוש בכוורות לצורך האבקת גידולים חקלאיים. בכל תחילת עונת פריחה מתרבות גניבות כוורות. תקופה אשר בה נקראים הדבוראים על ידי החקלאים להציב כוורות בסמוך למטעים,על מנת שתתבצע פעולת האבקה והפריה, בלעדיה לא יבשילו פירות העצים, שכן, דבורת הדבש הינה המאביקה העיקרית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם. לאחר פעולת האבקה, מתבצעת אגירת דבש על ידי הדבורים בכוורות המוצבות בסמוך לפריחות, ולאחר מכן מתבצעת הרדייה (פעולת הפקת הדבש).

מנתוני 'מועצת הדבש'- בין השנים 2015-2017

  • 2015- נגנבו 950 כוורות
  • 2016- נגנבו 1,067 כוורות, הנזק הכלכלי בענף לשנה זו נע בין מיליון וחצי לשני מיליון שקלים.
  • 2017
    • אזור קיבוץ אפק- נגנבו 24 כוורות של מכוורת "פרחי הגליל"\
    • גליל מערבי- נגנבו 13 כוורות של הדבוראי מתן עוז מעמק יזרעאל- תל עדשים
    • אזור ראש פינה- נגנבו 2 כוורת ו- 2 כוורות נשרפו
    • אזור נווה אטיב- כ- 4 כוורות נגנבו של מכוורת קיבוץ דן
    • אזור אור יהודה- נגנבו 17 כוורות של דבוראי מאלון הגליל
    • קדומים- לפני מספר חודשים נפרץ מכון הרדייה נגנב המון דבש וכוורות טרם הועבר מספר מדויק

פריטים קשורים

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.