שלג זה כיף, אבל גם יקר... נזקי הסערה והשלגים לחקלאות: למעלה מ-25 מיליון ש"ח

28 פבר 2021 המחברת/ת:
נזקי הסערה בתותים נזקי הסערה בתותים צילום: יוסי אברהמי

השלג שכיסה לפני 10 ימים (18-19 לפברואר) את ירושלים ואת רמת הגולן היה חוויה מרהיבה ומבורכת, אבל הסערה שהתרחשה בימים רביעי וחמישי שכללה משבי רוח חזקים, מטחי ברד וגשמים עזים הביאה עימה גם נזקים גדולים לחקלאות. מנתוני קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, עולה כי היקף נזקי מזג האוויר ביומיים של מזג אוויר חריג נאמדת בלמעלה מ-25 מיליון ש"ח. זאת בעקבות דיווחים על למעלה מ-500 מקרי נזק שהתקבלו מחקלאים בכל הארץ.

מהנתונים עולה כי עיקר הנזק, כ-12 מיליון ש"ח, נגרם למגדלי הירקות בכל הארץ. בין השאר נגרמו נזקים גדולים לגידולי ירקות בשטחים פתוחים ובעיקר בצל, תפו"א, חסה. תות שדה ואפונה  שנפגעו בעיקר ממטחי ברד.

נזקים גדולים (כ-4 מיליון ש"ח כ"א) נגרמו לגידולי ההדרים ולבתי הצמיחה. הרוחות העזות והברד גרמו לפגיעה בפירות ההדר ובכלל זה טלטול הפרי על העץ עד כדי פגיעה בפרי וכן נשר של פרי. זאת במקביל למכות ברד שפגעו בפרי ויפסלו אותו לשיווק.  הרוחות העזות גרמו גם לפגיעה בבתי הצמיחה, בעיקר של בננות באזור חוף הכרמל ובדרום, ובכלל זה יריעות ניילון שנקרעו ואפשרו לגשמים העזים ולרוחות  לחדור פנימה וכן קריסה של בתי גידול. גם בגידולי הפלחה נרשמו נזקים בהיקפים דומים כשגם במקרה זה הפגיעה נבעה בעיקר מפגיעות ברד ומהסערה.

נזקים משמעותיים נגרמו גם למגדלי הפירות ולמגדלי האבוקדו, למעלה מ-1.25 מיליון ש"ח לשני הענפים.

לקראת סוף החורף והכניסה לעונת המעבר, בקנט מתריעים כי בשנים האחרונות אנו עדים להתגברות של תופעות מזג אוויר קיצוניות ושינויים כתוצאה מהתחממות הגלובאלית הגורמים לפגיעה קשה לגידולים החקלאיים וכתוצאה מכך לפגיעה כלכלית בחקלאים. בקנט מציינים כי דווקא בשנים האחרונות היינו עדים  למקרי קיצון במיוחד בעונות מעבר ובכלל זה גשמים מאוחרים או גלי חום שהביאו לנזקים כלכליים משמעותיים שללא הביטוח אין לחקלאים כיצד להתמודד עימם.  

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.