לראשונה: הצלחה בעריכה גנטית של לוביה

05 פבר 2023 המחברת/ת:
לוביה לוביה

חברת הגנטיקה והזרעים הישראלית BetterSeeds עיצבה גנטית מחדש את ארכיטקטורת צמח הלוביה ואחידות הופעת תרמיליו באופן שיתאים לקציר ממוכן.

הלוביה המשופרת תבחן בארצות הברית במהלך אביב 2023.

BetterSeeds, חברת אגריטק המשביחה גנטית גידולים חקלאיים על ידי שימוש בטכנולוגיית עריכה גנטית שפיתחה, מודיעה כי הצליחה לערוך גנטית את צמח הלוביה כך שיתאים לקציר ממוכן. BetterSeeds עתידה לבצע ניסיונות שדה לגידול קטניית הלוביה המשופרת בארה"ב במהלך 2023 במטרה לבחון את התאמתו לגידול בקנה מידה מסחרי.

הלוביה הנו הגידול החקלאי העתיק ביותר המוכר לאדם. רמת החלבון הגבוהה שבזרעיו, סבילותו לחום וצריכת המים והדשן הנמוכה הופכים קטנייה זו לעמידה במיוחד לשינויי אקלים בנוסף לערך התזונתי והחקלאי העצום שבה. סויה, הקטנית שגידולה הנו הנפוץ ביותר, דורשת כמויות גדולות של מים ודשן וגדלה רק באקלים נוח. עקב ההתחממות הגלובלית צפוי יבול הסויה לרדת בכ-30% במשך העשור הקרוב. לעומתה, לוביה הינו גידול בר-קיימא ומקור חלבון צמחי אשר אינו נופל באיכותו וכמותו מסויה, ומועמד מוביל למלא את החלל שייצור המחסור העתידי בסויה.

לפני פריצת הדרך האמורה של BetterSeeds הלוביה לא התאימה לקציר ממוכן ולכן לא ניתן היה לגדלה ביעילות בקנה מידה מסחרי. כצמח "בלתי מסתיים" המשתרע על הקרקע עם הופעה הדרגתית של תרמילים, הקציר של הלוביה אינו יעיל לקציר ממוכן, וכתוצאה מכך מגודל בעיקר באזורים בהם כוח העבודה זול ונקצר ידנית.BetterSeeds הצליחה לערוך את הגן המשנה את ארכיטקטורת הלוביה לצמח מסיים (זקוף) עם הופעה אחידה של תרמילים. אלו הן שתי התכונות החשובות ע"מ לאפשר את הקטיף הממוכן של הלוביה. תכונות אלו יאפשרו לחקלאים לגדל את הקטנית ביעילות גבוהה בקנה-מידה מסחרי, ולמקסם את השימוש באדמתם לגידולים במהלך כל השנה. BetterSeeds ממשיכה להשביח את הלוביה עם תכונות חיוניות נוספות ע"י עריכה גנטית כאשר התכונה הבאה הנה עמידות בפני קוטלי עשבים.

Better Seeds, הנמנית על אחת מחברות הפורטפוליו של קרן סמארט אגרו, מוכיחה שגנטיקה משופרת בגידולים חקלאיים הנו המפתח לפתרון של הבטחת אספקת מזון לאוכלוסיית העולם ההולכת וגדלה בצל שינויי האקלים.  החברה משתמשת בטכנולוגיית העריכה הגנומית הייחודית שלה EDGETM (Efficient Delivery of Gene Editing), המאפשרת יישום טכנולוגיית ה-CRISPR במגוון רחב של גידולים חקלאיים. בעזרת EDGETM אפשרי לפתח זנים חדשים בפורטפוליו רחב של גידולים עם תכונות חדשות וחיוניות שאינן זמינות היום בשל מוגבלות השימוש בטכנולוגיית הCRISPR.

עידו מרגלית, מנכ"ל BetterSeeds: "אם הייתי צריך לבחור להתמקד ביבול אחד - אין ספק שזו הלוביה,  מכיוון ששינויי האקלים יובילו למחסור אספקת חלבונים מהצומח, ובעיקר מסויה. ללוביה יש את היכולת למלא את הפער הזה, בהתאם להשבחתו והתאמתו לגידול בקנה מידה מסחרי. זה בדיוק מה ש-BetterSeeds עושה. לוביה תסייע להאכיל את העולם! BetterSeeds מחויבת לספק יבולים משופרים, שיפתרו את בעיית חוסר הביטחון התזונתי העולמי העתיד לבוא. אני מאמין שבטרסידס תחולל שינוי עצום".

אודות BetterSeeds:

החברה הגדולה ביותר בישראל בתחום עריכה גנטית. BetterSeeds מובלת על ידי מומחים בתחום, להם ניסיון פרקטי משמעותי ביישום ושיפור טכנולוגיית עריכת גנטית שנועדה לעצב ולהתאים מחדש גידולים חקלאים. בטרסידס בעלת רישיון מסחרי לפטנטים היסודיים של CRISPR-Cas9 מבעלי הפטנט CRISPR –  Corteva  Biosciences ומכון Broad (של אוניברסיטת MIT והרווארד) וכן החברה החקלאית היחידה עם רישיון לפורטפוליו הפטנטים של CRISPR שבבעלות חברת התרופות MERCK.

BetterSeeds פיתחה את טכנולוגיית EDGETM (Efficient Delivery of Gene Editing) הפותרת את הקושי הגדול ביותר שמונע שימוש נרחב בטכנולוגיית CRISPR לשיפור גידולים חקלאיים. בנוסף פיתחה החברה את פלטפורמת התכונות הגנטיות YIELDMAXTM, שמטרתה להתאים הגידולים השונים לאתגרישינויי האקלים.

החברה מפעילה מתקן גדול במרכז ישראל המשלב ביולוגיה מולקולרית חדשנית לצד חוות ניסיונות ותאי גידול מבוקרים המאפשרים פיתוח יעיל ובחינה של הפלטפורמה הגנטית.

בטרסידס מובלת על ידי אנשי מקצוע מנוסים מתעשיית הזרעים , ובעלי ניסיון מעשי רב ביישום טכנולוגיית העריכה הגנטית. הצוות כולל את עדו מרגלית – מייסד-שותף ומנכ"ל; עמית עינב – סמנכ"ל תפעול, ד"ר טל שרמן – מייסד-שותף וסמנכ"ל חדשנות וטכנולוגיות; ד"ר שירה כורם - סמנכ"לית מחקר ופיתוח; אילנית מדרי - סמנכ"לית כספים ומשאבי אנוש וירדן דלומי – מנהל שיווק ופיתוח עסקי. חברי צוות נוספים כוללים את אהרון ברדה - יו"ר החברה וכן סגן יו"ר קרן ההשקעות סמארט-אגרו (SmartAgro) ; פרופ' חיים רבינוביץ' - מומחה בטיפוח צמחים; ד"ר עמית גלאון - מומחה בעריכה גנטית, החברים בוועדה המייעצת של החברה.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.