ירון בלחסן מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות: העונה בישראל יבול רב של שקד 7,500 טון ! אך צניחת מחירים עקב עודף עולמי ביבול שקד וסגר על הנמלים בכל העולם בשל הקורונה

30 אוג 2020 המחברת/ת:
שקדים לפני קטיף שקדים לפני קטיף צילום עמוס לוין פיתוח הגליל

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל אומר, כי זו שנה ברוכה ושפע יבול לענף השקד בישראל, המוערך ב- 7,500 טון, אך הדאגה הינה לגבי המחיר למגדלים, זאת עקב צניחת מחירי השקד בעולם, העלול לגרום הפסדים למגדלים בישראל. עוד אומר בלחסן, כי בישראל נטועים 64 אלף דונם של שקד, רוב קטיף השקדים בארץ נמצא כבר בשלבי סיום, למעט עוד כמה מטעי שקד ברמת הגולן. עוד מציין בלחסן, כי נרשמת עלייה מתמדת של צריכה השקד בעולם ובישראל בעשור האחרון ישנה עלייה של 35% בצריכה, מעל 10 טון שקדים, זאת כחלק מהמודעות לצריכת מזון בריא. השקד בעל ערכים תזונתיים גבוהים ונמצא בקטגורית הסופר פוד.

אמיר מעגןיו"ר שולחן השקד במועצת הצמחים אומר, כי קטיף השקדים הינו בעיקר מכני, אינו נסמך לחלוטין על ידיים עובדות ומתבצע באמצעות מנערת מאסיבית. הפרי נאסף עם הקליפה ומועבר למכוני הפיצוח. המפעל הגדול מבניהם נמצא בגבע, מפעל נוסף במסמייה בבעלות קיבוצי הדרום וכן קיימים מכוני פיצוח גם אצל מספר סוחרים. מעגן מוסיף, כי פיצוח של טון שקדים אורך מעל שעה וכי תהליך הפיצוח של כלל השקדים בישראל ימשך עד סוף חודש נובמבר ורק אז יעבור הפרילתהליך ייבושמעגן מציין עוד, כי אכן שנה זו ברוכה לענף השקד, לאחר השנתיים האחרונות שהיו עם יבול נמוך, כתוצאה מאירועים אקלימיים. למרות היבול הטוב העונה, עדיין יהיה צורך להשלמת הצריכה המקומית בישראל, ביבוא של עשרת אלפים טון שקדים, מקליפורניה, המשווקת העיקרית של 85% שקד בעולם, שגם שם, כמו בכל העולם, יש יבול רב השנה, גורם נוסף לירידה במחירים. "המחיר למגדל בישראל מושפע מהמחירים בעולם. כעת עקב הקורונה וסגירת הנמלים בעולם, קיימת ירידה במסחר ולכן המחיר לחקלאי בקליפורניה צנח מ-7 דולר לק"ג שקד ל- 4.85 דולר בנמל, זה אינו מבשר טובות לגבי מחיר השקדים בעולם כולו וגם בישראל, כאשר ממשלת ארה"ב תומכת בעת זו של משבר הקורונה במגדלי השקד ובישראל לא קיימת תמיכה כזו. עוד אומר מעגן: "השקד הישראלי גדול ואיכותי יותר ביחס לשקד בארה"ב, אך התפוקה לדונם בקליפורניה גבוהה יותר. בישראל עומדת התפוקה הממוצעת לדונם על 150 ק"ג שקד ובארה"ב נקטף יבול של 250 ק"ג לדונם, כאשר הוצאות הייצור ועיבוד המטעים זהות בישראל ובארה"ב וכוללות עלויות של קטיף, קילוף, יבוש, אריזה ושיווק. בשנים אלו רוב התקציב של ענף השקד מוקדש כיום למו"פ (מחקר ופיתוח) חקלאי, בעזרת משרד החקלאות, מו"פ צפון, מכון המחקר החקלאיועוד, במטרה להגדיל את כמות היבול לדונם, לספק את כל הצריכה המקומית של השקד בישראל ואף להגיע למצב בו ניתן יהיה לייצא".

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל מוסיף: "המגדלים עומדים כל העת בפני איום של ביטול המכסים על יבוא פירות לישראל אשר יחסל את פרנסתם. אני מקווה כי ממשלת ישראל תתפנה מהעניינים הפוליטיים בכדי לדאוג לחקלאיה שלה במדינת ישראל ולא לחקלאים מטורקיה, אירופה וירדן ועדיפות עליונה לענפי החקלאות כערך ייחודי ואסטרטגי ליצירת חוסן לאומי וביטחון ייצור מזון עצמי בישראל, ללא תלות במדינות עוינות, בעיקר בתקופת משבר כלכלי קשה זה עקב הקורונה".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.