ייפוי כח מתמשך – חושבים היום על המחר / שמרית גיגי, עו״ד

27 נוב 2023 המחברת/ת:
שמרית גיגי, עו״ד שמרית גיגי, עו״ד

 קיבלנו לאחרונה פניות רבות בנוגע לייפוי כוח מתמשך, זאת בעקבות המצב בארץ והחששות הגוברים מפגיעות גוף, מהתדרדרות במצב הרפואי או הקוגניטיבי ומאובדן כשרות משפטית. נעמוד בקצרה על המאפיינים העיקריים שלו.

ייפוי כוח הוא מסמך הנותן הרשאה לעורך דין או לאדם (במקרים מסוימים) לבצע בשם נותן ייפוי הכוח פעולות משפטיות, בין היתר בנוגע  לרכוש על סוגיו.

ייפוי כוח מתמשך הוא ייפוי כוח מסוג מיוחד שהוכר בישראל מכוח תיקון לחוק שהתקבל בשנת 2016  במסגרת תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב – 1962.

בניגוד לייפוי כוח רגיל, ייפוי כוח מתמשך נועד להיכנס לתוקף ולתת מענה למצב עתידי ולא ודאי שבו האדם שנתן את ייפוי הכוח יאבד את הכשרות המשפטית שלו ולא יוכל לקבל החלטות בעצמו, למשל: במצבים של פציעה קשה, אובדן הכרה או קיהיון (דמנציה). ייפוי כוח מתמשך עשוי, לפי בחירת נותן ייפוי הכוח, לכלול גם קבלת החלטות רפואיות.

ייפוי כח מתמשך מהווה חלופה להסדר המשפטי של אפוטרופסות. כיום כל אדם  זכאי לחתום על ייפוי כוח מתמשך ולקבוע מי ידאג לענייניו אם יאבד את כשרותו המשפטית באופן זמני או קבוע, כאשר ברירת המחדל היא עדיין אפוטרופסות, כלומר: מי שאיבד את כשרותו המשפטית לפני שנתן ייפוי כוח מתמשך והפקיד אותו לפי כל הוראות החוק, ימונה לו אפוטרופוס.

בין אפוטרופסות לבין ייפוי כח מתמשך יש הבדלים משמעותיים.

מינוי אפוטרופוס הוא הליך משפטי אשר מוגש לרוב ע"י קרובי משפחה לאחר אובדן כשירות של אדם  לנהל את ענייניו. בהליך זה ממונה אפוטרופוס מטעם בית המשפט, לפי שיקול דעתו. האפוטרופוס שימונה אינו בהכרח אדם קרוב או בן משפחה, גם אם בני המשפחה מבקשים מבית המשפט מינוי מסוים. ההליך נחשב מסורבל ויקר, מערב את כל המשפחה הגרעינית, עובדים סוציאליים וכרוך בדיווחים שוטפים לאפוטרופוס הכללי אשר מפקח על פעולותיו של האפוטרופוס. לעומת זאת, במקרה של עריכת ייפוי כח מתמשך ניתן למנות את מיופה הכוח מראש, כך שאדם יכול להחליט מראש מי יהיה זה שיקבל עבורו  החלטות משמעותיות בנושאים שחשובים לו. עריכת ייפוי כח מתמשך נחשבת להליך  יחסית קצר וכמובן זול יותר מהליך של אפוטרופסות.

ראינו אפוא כי ייפוי כח מתמשך הוא כלי שמסייע לתכנון העתיד, כבר כיום, למצב של אובדן כשרות משפטית, תוך שליטה גדולה יותר במה שיקרה במצב כזה. במסגרת ייפוי הכח ניתן להחליט בנושאי רכוש, בריאות וחיי היום יום, והוא  יכול לכלול גם "הנחיות מקדימות", בהן הבהרות למיופה הכוח איך לפעול בעתיד.

יתרונו הגדול של ייפוי הכח הוא לאפשר לנותן ייפוי הכוח להפקיד את קבלת ההחלטות בעניינו בידי אדם אחד או יותר עליו הוא סומך ולשמור על חירותו גם אם אינו מסוגל עוד לקבל החלטות בחייו.

חוזר משרד 18/23

* עו"ד ומגשרת שמרית גיגי מוסמכת לערוך ייפוי כח מתמשך, מנהלת את תחום המשק המשפחתי במשרדנו.

** האמור בחוזר זה אינו בגדר חוות דעת או ייעוץ משפטי מכל סוג שהוא, אלא מידע כללי בלבד.

*** החוזר מנוסח בלשון זכר, מובן כי הדברים נכונים גם לגבי לשון נקבה.

מידע נוסף

  • הערת מערכת:

    מאמרים המפורסמים באתר האיחוד החקלאי על ידי אנשי מקצוע מייצגים את דעתם בלבד, אינם מהווים חוות דעת משפטית (אלא אם נאמר במפורש) ואינם מייצגים את עמדת תנועת האיחוד החקלאי .
    לפרטים נוספים ותגובות ניתן לפנות לכותב המאמר בהתאם לפרטיו המפורטים לעיל.

חגי שבתאי, עו״ד

עומד בראש המשרד עו"ד חגי ח. שבתאי יחד עם עו"ד אריה שפירא.

המשרד מתמחה בנושאי מקרקעין  ואגודות שיתופיות.

דואר אלקטרוני: info@hs-law.org .

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

למאמרים בנושאים:

אגודות שיתופיות אזורי עדיפות לאומית אנרגיות מתחדשות בית שלישי בן ממשיך בר רשות גישור דהקואופרטיביזציה דיני עבודה דמי הסכמה דמי רכישה דמי שימוש הורשת זכויות החלטה 979 החלטה 1222 החלטה 1301 החלטה 1311 החלטה 1316 החלטה 1370 החלטה 1426 החלטה 1445 החלטה 1455 החלטה 1458 החלטה 1464 החלטה 1464 החלטה 1470 החלטה 1478 החלטה 1481 החלטה 1490 החלטה 1505 החלטה 1513 החלטה 1521 החלטה 1523 החלטה 1527 החלטה 1553 החלטה 1591 החלטה 4134 החלטה 4302 החלטות מועצת מקרקעי ישראל היוון היטל השבחה הסדרה העברת זכויות הפקעות הקצאות מגרשים באזורי עדיפות לאומית הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרפורמה בחקלאות הרפורמה במקרקעי ישראל השכרת בתי מגורים השכרת קרקע חקלאית התחשבנות מחדש התיישבות ועדות קבלה ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות חוק ההתיישבות חכירה חכירה לדורות חקלאות יחידה שלישית יחידה שניה ייפוי כח מתמשך ירושת משק חקלאי מועצות אזוריות מים מים והשקיה מיסוי מיסוי דירה שלישית מיסוי מקרקעין מכירת נחלה משבצת משקי עזר משק עזר משרד החקלאות נחלה ניהול אגודה שיתופית עדיפות לאומית עובדים זרים עובדים זריםֿ פיצויי פיטורין פיצול נחלה פעילות לא חקלאית (פל״ח) קאופרטיבים קורונה קיבוצים קליטה קרקע רשות מקרקעי ישראל שיוך דירות בקיבוצים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות עבודה תיירות כפרית תיקון 116 לחוק התכנון והבניה תכנון ובניה תמ״א 35 תעסוקה לא חקלאית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.