"כל מי שרוצה לעשות עסקים מול חברות באיחוד האירופאי צריך למסור מידע מלא ללקוח שלו על כל היבטי זכויות האדם. המגמה היא שקיפות קיצונית בשרשרת האספקה

28 יונ 2023 המחברת/ת:
ענבל שטרנברג תעא בכנס בכירי הרכש 2023, ענבל שטרנברג תעא בכנס בכירי הרכש 2023, צילום: סרגי הלוי

את הדברים אמרה ענבל שטרנברג, מנהלת קיימות ואחריות תאגידית בתע"א, במסגרת כנס בכירי הרכש השנתי שנערך בשבוע שעבר (21/6) בקרית שדה התעופה בהשתתפות מאות בכירי רכש מהארגונים הגדולים במשק ובהם התעשייה האווירית, משטרת ישראל, חברת החשמל, בזן, נטפים, בנק ישראל ועוד. הכנס השנתי בהובלת חברת הייעוץ הבינלאומית משיק בשיתוף הפורום הישראלי לתפעול ולניהול שרשרת האספקה, עסק באתגרי הרכש בראיה לוקאלית וגלובאלית, ודן בהתמודדות מחלקות הרכש בארגונים בתנאים של אי ודאות ועליות מחירים, במטרה לשמר יציבות וחוסן ארגוניים. אחד הנושאים המרכזיים עליו שם הכנס השנתי זרקור הוא ESG בעולמות הרכש והתעשייה. 

"היכולת של ארגונים גדולים לספוג עיכובים בשרשרת האספקה היא מאד נמוכה, ובהיבט הזה סטנדרטים של ESG, הקובעים רף ותנאים של אחריות לסביבה ולחברה, יכולים לסייע לארגון. בסוף, כל ארגון מחפש לתת ערך, ומחפש גורמים שיסייעו לו בכך, וכללי ESG מסייעים לחברה ליעילות תפעולית", ציינה שטרנברג.

"בעקבות מקרה הפרת זכויות אדם ב"סדנת יזע" Sweatshop במזרח הרחוק שהתפרסם בהרחבה, חברה גדולה הודתה בכך שהיא לא מכירה את הספק המדובר שעבד עבורה. בעקבות זאת, הרגולטור בצרפת חייב חברות שיש להן שרשרת אספקה, לדווח על היבטי זכויות אדם אצל הספקים שלהן, ולהוסיף לחוזים מולם היבטים סביבתיים וחברתיים. באחרונה, החוק הזה גם עלה לרמת האיחוד האירופי. כל מי שרוצה לעשות עסקים מול חברות באיחוד האירופי צריך למסור מידע מלא ללקוח שלו על כל היבטי זכויות האדם. כלומר, המגמה היא שקיפות קיצונית בשרשרת האספקה: לאפשר לצרכנים להבין מאיפה הגיע המוצר, ומה ההליכים שעברו עליו בדרך. כך, למשל, יש חברת ביגוד שצירפה ברקוד לבגדים, שכאשר סורקים אותו אפשר להגיע עד לרזולוציה של הכבש הספציפי שממנו גזזו את הצמר אשר שימש להכנת פריט הלבוש. זה מאפשר ליצור פער תחרותי, ואטרקטיביות מול הצרכנים". "זה למעשה היתרונות של ניהול ESG – הרבה חושבים שמדובר רק בעול נוסף, אבל צריך לזכור שיש לכך גם ערך עסקי. זה מסייע ליעילות תפעולית, מסייע לעמידה ביעדים עסקיים, בונה חוסן עסקי ונותן לחברה יתרון תחרותי בשווקים בהם משקיעים מחפשים את השקיפות הזו", סיכמה.

השקעה אחראית הידועה גם כ"השקעה ירוקה" היא השקעה המתחשבת ברווחה החברתית הכוללת בנוסף לשיקולי הרווח הכלכלי. משקיעים בעלי אחריות חברתית מעודדים כללי אחריות תאגידית שתומכים בשמירה על איכות הסביבה, הגנה על ציבור הצרכנים, שמירה על זכויות אדם ושמירה על המגוון הביולוגי. חלקם של משקיעים אלו נמנע מלהשקיע במוסדות המעורבים בייצור או הפצה של אלכוהול, מוצרי טבק, הימורים, פורנוגרפיה, אמצעי לחימה ומוצרים צבאיים. התחומים בהם מתמקדות "השקעות אחראיות" הם שמירה על הסביבה, צדק חברתי וממשל תאגידי ובהתאם לכך מכונים  ESGEnvironmental, Social and Governance. בשנים האחרונות, השקעות אחראיות הופכות בהדרגה לכלי משמעותי שמסייע בקביעת הרכב תיקי השקעות של בנקים ומוסדות מרכזיים ברחבי העולם. מלבד הימנעות מהשקעות בתחומים שונים, השקעות אחראיות מעודדות יצירה של נורמות עסקיות המיטיבות עם הסביבה והחברה.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.