הדפס עמוד זה

משרד החקלאות ורשות הטבע והגנים יגבירו את מאמצי ההסברה והפיקוח עם תחילת תקופת האיסור על הדיג בים התיכון במהלך עונת הרבייה

 פלמידה לבנה פלמידה לבנה

תקופת האיסור על הדייג למעט חריגים וסייגים, תחול מה-1 במאי ועד ה-30 ביוני

כבכל שנה, אגף הדיג במשרד החקלאות מכריז על תקופת איסור הדיג בים התיכון על שיטותיו השונות בהתאם לתקנות הדיג, במטרה להבטיח תהליך רבייה תקין וסדיר של הדגים בים התיכון בעונת הקינון וההטלה ושמירה על משאב הדגים. השנה תקופת האיסור על הדיג בשל עונת הרבייה, תחול מה-1 במאי 2022 ועד ה-30 ביוני 2022. בהתאם, רשות הטבע והגנים, האמונה מטעם משרד החקלאות על הפיקוח על הדיג, יחד עם משרד החקלאות יגבירו את מאמצי ההסברה והפיקוח מול קהילת הדייגים ומשתמשי הים. בתקופה זו תבוצענה פעילויות פיקוח בים, במעגנות ובחנויות הדיג לאורך כל שעות היום ובצוותים מתוגברים.

על פי תקנות החוק במהלך תקופה זו חל איסור לדוג דגים בים התיכון למעט באמצעות דיג מכמורת ודיג חכה מהחוף. הדיג ברשתות עמידה וזריקה אסור לאורך כל התקופה. בחודש יוני בלבד, בין התאריכים ה-1.6.2022-30.6.2022, מותר יהיה לדוג מינים מסוימים על פי רשימה מוגדרת ברשת טבעת, ברובה, בחכה מסירה ובשאראק צף, וזאת בהתאם לסייגים והגבלות להלן:

הגבלות לדיג ברשת טבעת (צ'ינצ'ולה) בעונת הרבייה: הדייג מותר למינים מסוימים רק במהלך חודש יוני בעומק מינימום של 30 מטר. חל איסור לדוג בעומק קטן יותר.  בין המינים המותרים לדיג בשיטה זו (בסוגריים – השם העממי של הדג):

טונית אטלנטית (פלמידה שחורה), אספירנה חלקה (ספירנה, ברקודה), אספירנה מליטה (מליטה זנב צהוב), רצוען דק-זנב (נחש), קיפון גדול-ראש/זהוב/טובר (בורי שפן, דהבאן, טובר, צפלוס), טרית דקה וסרדינים אחרים (סרדין), אטרומאוס כל-ימי (סרדין עגול) , סקומברן זריז (פלמידה לבנה, פלמוד), גממית הפסים (שלמה, בוחלו), צנינון דו ימי (אינתיפאדה, טורגולוס), נימי דו-ימי (ברבון, ג'רבידה חדשה, סנפן).

שאר המינים אסורים לדיג בתקופה זו.

הגבלות לדיג ברובה דיג או חכה מכלי שיט: הדייג מותר למינים מסוימים רק במהלך חודש יוני בעומק מינימום של 30 מטר. חל איסור לדוג בעומק קטן יותר. בין המינים המותרים לדיג בשיטות לעיל והסייגים(בסוגריים – השם העממי של הדג):

  • סקומברן זריז (פלמידה לבנה, פלמוד) – עד דג אחד ביום
  • טונית אטלנטית (פלמידה שחורה) – עד דג אחד ביום
  • נימי דו-ימי (ברבון, ג'רבידה חדשה, סנפן) – עד דג אחד ביום
  • זהרון הדור (זהרון) - על פי מכסת דיג ספורטיבי (עד 2 דגים גדולים או עד 5 ק"ג)

שאר המינים אסורים לדיג בתקופה זו.

הגבלות לדיג בשאראק צף (מערך קרסים צף): הדייג מותר למינים מסוימים רק במהלך חודש יוני בעומק מינימום של 40 מטר. חל איסור לדוג בעומק קטן יותר. בין המינים המותרים לדיג בשיטה זו (בסוגריים השם העממי של הדג):

  • טונה אלבקור (אלבקור)
  • דג חרב (חרב)
  • רעמתן כחלחל (דוראדו, דולפין פיש, מהי מהי).

שאר המינים אסורים לדיג בתקופה זו.

חגי נויברגר, מנהל יחידת הפיקוח באגף הדיג במשרד החקלאות, מוסיף: "בשנת 2016, לאחר שנמצא כי משאב הדגה לחופינו מדלדל, יזם משרד החקלאות רפורמה בענף הדיג. דיג מבוקר ומפוקח הינו תנאי הכרחי לשמירה על הדגה והמאזן האקולוגי בים וזאת למעננו ולמען הדורות הבאים, על כן קבענו צעדים רבים לעצירת ההתדרדרות ושימור אוכלוסיית הדגים הטבעית בים התיכון, ביניהם תקופת הגבלות דייג מידי שנה בתקופת הרבייה. הגבלות הדיג בתקופה זו אפשרת לדגים להתרבות בתקופה הקריטית והחיונית להמשכיותו של ענף הדיג, לשמירה על פרנסתם של הדייגים, למניעת מחסור בשווקים וכן לשמירה על האיזון הטבעי בבתי הגידול"

לדברי יגאל בן ארי, מנהל היחידה הימית ברשות הטבע והגנים: "לנו ולדייגים המקצועיים והחובבים אינטרס מובהק ומשותף להגן על הדגים בעונת ההטלות למען שמירה על התפתחות טבעית של משאב הדגה בים התיכון. איסור הדיג בעונת הרבייה נועד לאפשר לדגים להתרבות ולהעמיד בהצלחה דור צאצאים. במהלך תקופה זו נגביר את פעולות הפיקוח בכל שעות היממה בשיתוף גורמי אכיפה נוספים כדי לאכוף בהצלחה את איסור הדיג ובכך לשמור בהצלחה על מצב הדגה בים".

לבירורים ושאלות בנושא זה, ניתן לפנות למוקד משרד החקלאות שמספרו 6016*

פריטים קשורים