הדפס עמוד זה

ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת ניוקאסל עולה כי דפוסי מזג האוויר המשתנים ומשבר האקלים עלולים לגרום למחלות במושבות הדבורים

03 פבר 2022 המחברת/ת:
כוורות בנווה אטיב כוורות בנווה אטיב צילום: מכוורת גליל דן

מנכ"ל מועצת הדבש: השינויים במזג האוויר עלולים להוות אסון למושבות הדבורים בעולם ובאין דבורים לא תבוצע האבקה ולא יהיה מזון מהצומח. 

על ממשלות העולם לתקצב מחקרים בתחום השמירה על דבורי הדבש המאביקות 80% מצמחי החקלאות והבר

מושבות דבורי הדבש ברחבי העולם עלולות לסבול ממגוון מחלות מזיקות עקב משבר האקלים, כך עולה מממצאי המחקר שפורסם בכתב העת המקצועי Scientific Reports, שנערך על ידי צוות חוקרים באוניברסיטת ניוקאסלבאנגליה ומצא כי המחלה הקשה ביותר של דבורי הדבש הנגרמת על ידי אקרית Varroa, תתפשט ככל שהאקלים ישתנה, הטמפרטורות יעלו וכן במהלך אירועי קיצון, גשמים כבדים וסערת רוחות.

במסגרת המחקר, החוקרים אספו נתונים של למעלה מ-300,000 מושבות דבורי דבש באנגליה והראו כיצד שכיחותן של שש מחלות דבורי דבש נגרמו עקב שוֹנוּת בכמויות הגשמים, טמפרטורות ורוחות. צוות המחקר מדגיש כי התוצאות הינן משמעותיות מאחר וישנה חשיבות עליונה לשמור על דבורת הדבש עקב היותה המאביקה המרכזית בטבע. רק בבריטניה מספקת דבורת הדבש שירותי האבקה לענף החקלאות בסך של כ- 150 מיליון ליש"ט ושווי שוק הדבש הגולמי נאמד בכ- 35 מיליון ליש"ט.

מוביל המחקר, הדוקטורנט בן רולנד, מבית הספר למדעי הטבע והסביבה של אוניברסיטת ניוקאסלאמר: "ניתוח תוצאות המחקר מראה בבירור שהסיכון של מושבת דבורים להידבק באחת מהמחלות שבדקנו, מושפע ישירות מתנאי מזג האוויר שחוות הדבורים באותה מושבה. הממצאים מדגישים כמה ניגודים מעניינים, למשל גשמים יכולים לגרום למחלה אחת להיות נפוצה יותר בעוד שאחרת תהפוך לנדירה יותר".

פרופסור ג'יילס באדג' מאוניברסיטת ניוקאסל, המלווה את המחקר הוסיף: "אנו יודעים כבר זמן רב שמזג האוויר יכול להשפיע על יכולתן של דבורי הדבש לצאת מהכוורת לחיפוש מזון, אך מרתק לראות את תוצאות המחקר ולהבין ביתר שאת כיצד שינויי האקלים ואקלים קיצון כמו זה הצפוי במשבר האקלים בעולם, עלולים להשפיע על התפשטות וירוסים ומחלות בדבורי הדבש. אני מקווה כי המחקר יסייע לחזות כיצד מחלות בדבורי הדבש עשויות להיות מושפעות משינויי אקלים עתידיים, להתריע בפני העולם כמו גם להיערך לכך".

  דבורה על פרח - צילום צפריר ניר

צוות החוקרים הדגיש במסקנות המחקר כי, מומלץ לחבר בין תוצאותיו לבין מגדלי הדבורים-הדבוראים בשטח. לדוגמה: הערכה שבוצעה לאחרונה ברחבי אירופה לגבי בריאות דבורי הדבש העלתה כי תמותה של מושבות דבורים ונוכחות מחלות הופחתו הודות לניסיון וידע שרכשו הדבוראים. עוד נאמר במסקנות כי המחקר מספק תובנה חדשה בנוגע לגורמים למחלות בדבורת הדבש תוך שימוש בשיטות ומודלים מודרניים המסבירים את גורמי הסיכון למחלה. הנתונים חושפים גם את ההצלחה הכללית של בקרה סטטוטורית ארוכת טווח על מחלות הניתנות לדיווח וכתוצאה מכך ניתן לחזות את המחלות, למנוע אותן ולהתמודד איתן בהצלחה, בשונה מהיום.

 צילום חלת דבש צפריר ניר

צילומים חלת דבש ו דבורה על פרח צפריר ניר

תחזיות האקלים מצביעות על כך שבריטניה תחווה עלייה בטמפרטורה ובכמות הגשמים, שינויים אקלימיים אלה עלולים לתרום להתפתחות מחלות קשות. ככזה, המחקר מציג מסגרת לניבוי האופן שבו שינויי האקלים ישפיעו על מחלות דבורי הדבש ומספק צעד חיוני לקראת שימור המאביקה החשובה ביותר בטבע - דבורת הדבש.

אופי רייך, מנכ"ל מועצת הדבש: "כמו בבריטניה, גם בישראל אנו חווים עלייה מתמדת בטמפרטורות ושינויים קיצוניים במזג האוויר כמו הופעת אירועי שלג פתאומיים או מחסור במשקעים, אלו נתונים מדאיגים במיוחד, עקב תוצאות המחקר המראות על עלייה בתחלואה במושבות דבורים עקב משבר

האקלים העולמי. אני מצפה כי מחקר זה יוביל למציאת דרכים שיאפשרו להתמודד טוב יותר עם תופעת היעלמותן המדאיגה של דבורי הדבש, המתמודדות בנוסף למשבר האקלים ומחלות גם עם אורבניזציה מואצת המביאה למחסור בצוף ובאבקה ממנו ניזונות הדבורים" אומר רייך ומוסיף: "קיימת חשיבות עליונה להרחבת המחקרים בארץ ובעולם בתחום דבורי הדבש המאביקות כ- 80% מגידולי החקלאות, זאת במטרה להגן על דבורי הדבש והמשך ייצור חקלאי עצמאי במדינה".

על פי נתוני מועצת הדבש כ- 600 דבוראים מטפחים בישראל 120,000 כוורות הפזורות בנקודות מרעה צופניות ברחבי הארץ. דבורת הדבש תורמת בישראל לתוצר החקלאי כ-3 מיליארד שקלים בשנה באמצעות האבקת הגידולים החקלאיים ותרומתן בעולם כולו נאמדת על מאות מיליארדי דולר.

קישור למאמר- https://www.nature.com/articles/s41598-021-01495-w

פריטים קשורים