הדפס עמוד זה

שפעת עופות התגלתה בלולי תרנגולי הודו בנאות גולן

22 דצמ 2021 המחברת/ת:
שפעת עופות שפעת עופות

שר החקלאות, עודד פורר: "אנחנו במלחמה נגד נגיף שאולי לא נראה לעין אבל קטלני לעופות, ועלול להיות מדבק גם לבני אדם. אמנם מקרי הדבקה בבני אדם הם נדירים, אך קטלניים ביותר, עם כ-50% תמותה בבני אדם שכן נדבקו במחלה"

משרד החקלאות זימן לחקירה חשוד בהברחת ביצים מהמשק הנגוע במרגליות (שהתגלה בתחילת השבוע) במשרד חוזרים ומדגישים כי יש להקפיד לרכוש ביצים אך ורק במקומות מסודרים, ולוודא שהביצה חתומה בחותמת פיקוח  בנוסף, יש להקפיד על צריכת מוצרי עוף וביצים רק לאחר בישול. טיפול בחום גבוה (בישול, אפייה, טיגון) משמיד את כל החיידקים והנגיפים בעופות

 שפעת עופות מזן H5N1 התגלתה במושב נאות גולן הסמוך לכנרת. במקום כ-17,000 תרנגולי הודו. השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר בודדו את החווה, והחלו בפעולות הכנה לטיפול במוקד ההתפרצות. השירותים הווטרינרים מבצעים ניטור אקטיבי בכל חוות הלולים שבאזור.

מאז המקרה של שפעת עופות בסוף השבוע באגמון החולה ובמרגליות בתחילת השבוע, מבצעים השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ניטור אקטיבי של כלל לולי הצפון. החשד הראשוני לתחלואה עלה בעקבות תמותה מוגברת של עופות במקום. דגימות נלקחו למעבדה, שם התקבל האישור לאבחון. בעקבות זאת, השירותים הווטרינריים כאמור נקטו בצעדים מתחייבים על מנת לעצור את שרשרת ההדבקה.

בכל אירועי שפעת העופות השנה, כמו גם בזה הנוכחי, היה מעורב נגיף מזן H5N1 שעלול לגרום בסיכון נמוך לתחלואה בבני אדם. משרד החקלאות שב ומזכיר לציבור להקפיד על צריכת מוצרי עוף וביצים רק לאחר בישול, כיוון שטיפול בחום גבוה (בישול, אפייה, טיגון) משמיד את כלל החיידקים והנגיפים בעופות. במשרד מציינים כי המלצה זו תקפה בשגרה, וכעת ביתר שאת.

מקרה זה מצטרף, למקרים נוספים מהתקופה האחרונה, בהם זוהתה שפעת עופות מזן H5N1, במרגליות, באגמון החולה, בכפר ברוך, קיבוץ עין צורים, אביגדור, מעיין צבי ונהלל ובעופות בר נוספים.

כידוע, בעונה זו של השנה, מאות אלפי עופות עוברים בישראל בדרכם לאפריקה. נוכחותם של עופות בתקופת נדידה מגבירה את הסכנה להעברת מחלות שונות, ובראשן – שפעת העופות. לאור זאת, שב ומזהיר משרד החקלאות כי על כל מגדלי העופות והציפורים, למלא אחר הנחיות השירותים הווטרינריים, ולמנוע שוטטות של עופות בשטחים פתוחים. על כל  מקרי תחלואה ותמותה חריגים בעופות יש לדווח מיד לווטרינר המטפל, לווטרינר הרשותי ולשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות. בכל מקרה אין להשליך פגרי עופות בצורה לא מוסדרת.

מאז מרץ 2006, אז התגלו מקרי שפעת עופות בקיבוץ חולית ועין השלושה שבדרום הארץ ובמושב שדה משה שבחבל לכיש, מתגלים מקרי שפעת כמעט בכל שנה.

פריטים קשורים