הדפס עמוד זה

הסכם הבנות בין ישראל לארה"ב לשיתוף פעולה מחקרי בתחום החקלאות הימית

20 דצמ 2021 המחברת/ת:
חקלאות הימית חקלאות הימית

שר החקלאות, עודד פורר: "הסכם ההבנות יוביל את שתי המדינות לייעל את ייצור המזון מן הים, לאור הדרישה הגוברת לחלבון איכותי ולאור ההתחממות הגלובלית, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ופיתוח מערכות "אפס פסולת (zero waste)"

משלחת מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר, בראשות השר, עודד פורר, חתמה על הסכם שיתוף פעולה בתחום החקלאות הימית עם אוניברסיטת מרילנד ומכון המחקר הימי בבולטימור שבבעלותה. ההסכם מתבסס על שנים של עבודה משותפת בין חוקרים מישראל, לחוקרים מהאוניברסיטה, בראשם פרופ' יהונתן זוהר, שרק לאחרונה סיים את תפקידו כראש המכון לביוטכנולוגיה ימית באוניבסיטת מרילנד.

במסגרת ההסכם הוחלט על הגברת שיתוף הפעולה בין המוסדות בישראל ובארה"ב, במטרה לקדם פתרונות חדשניים לאתגרים שעומדים בפני תעשייה זו, בצל משבר האקלים הגלובאלי, ועם צמצום מקורות הייצור הימי והגידול המתמיד באוכלוסיית העולם. לפי ההסכם, בישראל קיים ניסיון ייחודי בתחום, ממנו תעשיית המזון הימי יכולה ללמוד ולהתפתח משמעותית. זאת, בין היתר, לאור פתרונות שימושיים בקידום חקלאות בתנאי מזג אוויר קיצוניים.

לאור חשיבות התחום לטובת שימור הספקת מזון סדירה בישראל (ביטחון מזון) בישראל, בארה"ב ובעולם כולו, ההסכם מתמקד במציאת דרכים להפוך את החקלאות הימית, ליותר יעילה ובת קיימא, לצד פיתוח של מערכות "אפס פסולת" (zero waste), שיפור בריאות הדגים ואופטימיזציה של תנאי הגידול.

חקלאות ימית היא הענף החקלאי הגדל במהירות הרבה ביותר. היום, ייצור דגים בבריכות מלאכותיות ובכלובי דגים בים, הפכו לתעשייה פוריה שמניבה יותר תוצרת מאשר בדיג מסורתי. יחד עם זאת, על מנת להמשיך ולעמוד בביקוש למזון מהים, יש צורך בהכפלת הייצור עד שנת 2030.

שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר הוסיף:  "משרד החקלאות בראשותי שם לו למטרה לקדם את המגדלים והחוקרים הישראליים בעולם, על מנת למתג את ישראל מחדש כמעצמת חקלאות, ולפתח את הייצוא הישראלי, הן של תוצרת טרייה, והן  של ידע ומחקר. ביטחון מזון היא מטרה מקודשת במציאות של משבר אקולוגי מתמשך. למדינת ישראל ידע ייחודי בכל ענפי החקלאות, ובוודאי בענפים ימיים, ויש בכוחה להוביל חדשנות ופיתוח לטובת ביטחון מזון לא רק בזירה המקומית, אלא בעולם כולו".