הדפס עמוד זה

משרד החקלאות השקיע כ-18 מיליון ₪ לפיתוח המרחב הכפרי בישראל בשנת 2021: במסגרת התכנית לפיתוח הכפר זכו השנה לתמיכה 8 מרכזי חדשנות אזוריים ועוד כ-60 מיזמים של תכנון ופיתוח כפרי

14 דצמ 2021 המחברת/ת:
משרד החקלאות משרד החקלאות

שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר: "ההתיישבות הכפרית בישראל היא גורם בעל חשיבות אסטרטגית ברמה הביטחונית, הכלכלית והחברתית בישראל. בכוונתי להשקיע משאבים גדולים כדי לטפח את המרחב הכפרי. בכוונתי לקדם את התכנית החדשה לפיתוח המרחב הכפרי לשנים 2022 – 2025, לפיה נמשיך לחזק את היישובים הכפריים, לתמוך בגיוון התעסוקות בשילוב עם חקלאות חכמה ומתקדמת לטובת קיומה של ההתיישבות הכפרית"

התוכנית לפיתוח הכפר היא תכנית רב שנתית שמטרתה להביא להתחדשות ההתיישבות הכפרית בישראל, לשיפור איכות חיי התושבים, ולעידוד צמיחה דמוגרפית וכלכלית, בדגש בפריפריה. בהתאם לכך, משרד החקלאות ופיתוח הכפר תמך בשנת 2021 בכ-60 בקשות לתמיכה במגוון נושאים של פיתוח המרחב הכפרי, בשמונה מרכזי חדשנות אזוריים ובאירועים ופסטיבלים של תיירות כפרית, בתוכם 26 מיזמי תיירות מרחביים ועוד 20 מיזמי תיירות ומרכזי מבקרים יישוביים ובמשקים חקלאיים. כל הפעולות הנתמכות מגלמות בתוכן את החשיבות שרואה מדינת ישראל בפיתוח הסביבה הכפרית, במיוחד בפריפריה, תוך חיזוק הזיקה לחקלאות, שמירה על שטחים פתוחים ועידוד תיירות חקלאית-כפרית. אזורי עדיפות לאומית ויישובי מיעוטים זוכים להעדפה במתן התמיכות.

במסגרת התוכנית תמך המשרד בעבודות פיתוח מכוחה של תכנית פיתוח הכפר ועל פי החלטות ממשלה לפיתוח ותשתיות במרחב הכפרי. במסגרת יישומה של החלטת הממשלה מס' 1170, ביצע משרד החקלאות ופיתוח הכפר שיקום תשתיות ב-18 יישובים במועצה האזורית גולן בתקציב של כ-32 מיליון ₪, בנוסף להשקעות בחקלאות הגולן בתקציב נוסף של למעלה מ-50 מיליון ₪. בנוסף מיישם המשרד את החלטת הממשלה מס' 2262 לפיתוח הצפון באמצעות פיתוח והצבת 82 מבנים יבילים ביישובי הגולן לצורך שלבי הקליטה הראשוניים של משפחות חדשות, בתקציב שמקורו בקק"ל של 30 מיליון ₪.

במסגרת יישומן של החלטות הממשלה מס' 358 ו-1126 ביצע המשרד עבודות פיתוח ושדרוג מבני ציבור ביישובי יהודה ושומרון בתקציב של 67 מיליון ₪. בין העבודות שהושלמו נכלל למשל פיתוח כביש הגישה ליישוב קריית ארבע ולמערת המכפלה, שיפוץ כניסות לכלל יישובי המועצה האזורית מטה בנימין ובקיבוץ "בית הערבה" במועצה האזורית מגילות ים המלח), שיפוץ והרחבת מבנה רב תכליתי באדורה שבמועצה האזורית הר חברון  ועוד. כמו כן הושלמו  עבודות פיתוח לשם שיפור חזות היישובים בוצעו ב-24 מיישובי המועצות האזוריות בשומרון.

תכנית פיתוח הכפר אפשרה במהלך השנים לתמוך גם במיזמים לשימור אתרי מורשת לצורך קידום התיירות החקלאית-כפרית. כך למשל שופץ מבנה הסנדלרייה ההיסטורי בכפר מסריק במועצה האזורית מטה אשר, שודרג מרכז המבקרים בגוש עציון, והתקיימו עבודות פיתוח בפארק הגורן שבמועצה המקומית אלקנה.

ד"ר רותי פרום-אריכא, מנהלת הרשות לתכנון במשרד החקלאות: "מטרת התמיכה הזו היא עידוד קליטת תושבים חדשים בישובים כפריים כחלק מהרצון של המשרד לעודד כניסת "דור חדש וצעיר" לחקלאות ולהתיישבות הכפרית. תמיכות פיתוח הכפר מצטרפות במובן זה לתמיכה נוספת של המשרד לעידוד קליטת מתיישבים חדשים בישובים כפריים. בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה בקליטת תושבים חדשים ביישובים אלה, מה שמחד מסמל את החשיבות  הרבה בהשקעת משאבים ככלי לצמיחה דמוגרפית וכלכלית, ומאידך מחייב תמיכה מתמדת באוכלוסייה ההולכת וגדלה בכפר".

פריטים קשורים