הדפס עמוד זה

אי אפשר לפתוח את השוק ליבוא לפני שמיישמים את המלצות משרד החקלאות שיאפשרו פייר פייט לחקלאים

14 דצמ 2021 המחברת/ת:

באיחוד החקלאי קוראים לשרי האוצר והחקלאות לאמץ קודם את המלצות משרד החקלאות בכל הנוגע להגדלת הפריון בחקלאות ורווחיות המגדל, חיזוק ענפים להתמודדות עם היבוא לפני ביטול המכס על פירות וירקות. מניעת האפשרות להתמודדות הוגנת היא פשיטת רגל של המדינה". כך אומרים בתנועת האיחוד החקלאי.

באיחוד החקלאי קוראים למשרדי האוצר והחקלאות שלא לפרסם את התקנות החדשות, שבהן יבוטל לחלוטין או יופחת בהדרגתיות המכס על יבוא פירות, ירקות וביצים.  
לדברי עו"ד דודו קוכמן, מזכ"ל תנועת האיחוד החקלאי, במשרד החקלאות סבורים כי ביטול מכסים הוא צעד בלתי הפיך שצפוי להוביל לצמצום משמעותי ואף להפסקת גידול של ירקות ופירות מרכזיים. על פי עבודה שהוכנה במשרד החקלאות לאחרונה מודים אנשי המקצוע במשרד שבעשור האחרון לא הייתה ירידה באספקה לנפש של פירות טריים ומסבירים את העליה במחירים בכמה סיבות שעל אף אחת מהן לא אחראים החקלאים: עליה במדד מחירי התשומות הצמחיים של כ 80% משנת 2000 -לדוגמה עליית מחירי המים; שינויי אקלים; היעדר מדיניות חקלאית לטווח ארוך מצמצם נטיעות והרחבת הייצור; ירידה בפריון ומרווחי שיווק.

ירון סולומון מנהל המחלקה להתיישבות וראש אגף המשק בתנועת כפרי האיחוד החקלאי
לא החקלאים הם האחראים ליוקר המחיה, אלא הסיטונאים והיבואנים. העובדה ששרי האוצר והחקלאות מתעלמים מעמדת אנשי המקצוע ויוזמים רפורמה שמנוגדת לכל העבודות המקצועיות שנעשו בנושא יוקר המחיה, מצב החקלאות הישראלית וההשוואה לחו"ל, מוכיחה שלא הדאגה לאזרחי ישראל היא המנחה את צעדיהם. ביטול המכס והפיצוי המגוחך של 100 שקל לדונם זה לעג לרש ולא מחובר למציאות. התוצאה הברורה של המהלך היא אחת- המחיר לצרכן לא ישתנה, החקלאים יפשטו רגל, והטייקונים יתעשרו. יתרה מכך, אם המסמך של המשרד נכון ויגדלו 30% פחות אז החקלאות לא תזדקק למים מה שאומר שהמדינה תצטרך לשלם על השלכת המים המושבים לים. מדובר על 65 אג' לקוב (הפער בין טיהור המים לחקלאות לבין שפיכתם למים). כשמדובר ב 250 מיליון קוב מדובר בעלות של למעלה מ 162 מיליון שקלים לשנה למכוני הטיהור.
לצערנו שרי האוצר והחקלאות מסרבים להבין שהחקלאים הם הפתרון וחיסולם יעלה לנו ביוקר.

באיחוד החקלאי טוענים כי מעבר לעובדה שהתכנית הזו לא עברה שום דיונים ומתעלמת מעמדת כל אנשי המקצוע, היא לא נותנת מענה או כלים לחקלאים להתמודד בצורה הגונה עם פתיחת היבוא.

הדבר המדהים הוא שלמעשה, הרפורמה של ליברמן את פורר מתעלמת מנייר עבודה של משרד החקלאות עצמו שהוכנה לאחרונה. השרים מתעלמים מהמלצות מפורטות של משרד החקלאות בנוגע להגדלת הפריון בחקלאות ורווחיות המגדל, חיזוק ענפים להתמודדות עם היבוא. משרד החקלאות מפרט מה צריך לעשות לשם הגדלת הפריון בחקלאות ורווחיות המגדל, מדובר בצמצום אבדן מזון והורדת יוקר המחייה, אימוץ טכנולוגיות חדשות, דיגיטציה וסטנדרטים, התמודדות עם מזיקים בענפי המטעים וההדרים, עיגון מעמדה של החקלאות ועוד.

בין המלצות משרד החקלאות מדובר על הרחבת מיזמי הדברה אזוריים פעילים, הרחבת ערוצי השיווק של המגדלים לשם מינוף והרחבה של ההכשרה לשיווק ישיר דיגיטלי למגדלים, עידוד היצוא בענף הפירות על ידי סיוע ברכישת מיכון מיון אופטי (טכנולוגיית )NIRלבתי אריזה גדולים ליצוא, סיוע ממוקד לענף התמרים כגון שנטוע של גידולים חדשים במקום תמרים בעמק הירדן, עידוד שיווק תוצרת מקומית, גיבוש מדיניות תמיכה בהתארגנויות של חקלאים בנושאי שיווק משותף, רכש תשומות, העברת מידע, משקי מודל, סימון ארץ המקור ועוד.

לדברי עו"ד קוכמן, מדובר בפגיעה אנושה ובלתי אחראית בחקלאים שהמסר שלה הוא כי המדינה פשטה רגל מבחינה מוסרית. מעבר לפגיעה הכלכלית האנושה בחקלאות, בחקלאים ובאזרחים יש פה פשיטת רגל ערכית של המדינה.

לסיכום מצביעים באיחוד החקלאי על מספר תוצאות הרסניות לרפורמה:
הרפורמה לא תייצר תחרות אלא תחזק את הטייקונים- הפטור ממכס משרת 2 ציבורים- את החקלאים מהמדינות השכנות ואת חבריו הטייקונים של שר האוצר, לאחר שכבר הוכח בעבר בעת פתיחה נקודתית של תוצרת חקלאית, שההוזלה לא מתגלגלת לציבור. אין פה חשיבה על סוגית השיווק ואיך זה ישפיע על המחיר שהצרכן ישלם. דוח מבקר המדינה שעסק ביוקר המחיה אשר פורסם השנה מזהיר כי ההתמודדות עם יוקר המחיה בענף המזון והצריכה מחייבת את ממשלת ישראל לפעול לצמצום השפעתם של מונופולין וקבוצות ריכוז, לקידום התחרות במשק ולהפחתת החסמים על ייבוא מוצרים. כבר היום הקמעונאים כמו רמי לוי הם הטייקונים הגדולים בישראל.

פריטים קשורים