הדפס עמוד זה

רפורמת מחירי המים לחקלאות המוצעת - ניתוח כלכלי ביקורתי / ירום אריאב

בחודש אפריל השנה (2021) פרסמה רשות המים, בתאום עם אגף התקציבים במשרד האוצר, מסמך כלכלי מקיף בו מוצע מתווה להעלאת מחירי המים לחקלאות ב- 45% במהלך מדורג עד שנת 2028. מדובר בכל סוגי המים המשמשים היום לחקלאות: מים שפירים, מי קולחין באיכויות שונות ומים מליחים.

  •  הרציונל וההצדקה לצעד דרסטי כזה, על פי המסמך, היא הטענה כי כיום המים שצורכים החקלאים להשקיה מסובסדים בסכום שנתי של 556 מיליון ₪, כאשר רוב הסבסוד מופנה למים השפירים. הסבסוד הנטען מגיע מצדם של צרכני המים בעיר ומכאן טענת "הסבסוד הצולב", שעליה מושתת אותו מסמך.
  • בעקבות פניה של אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, הסכמתי לעמוד בראש צוות כלכלנים שיבחן באופן ביקורתי ומקצועי את מסמך הרשות ואת השלכותיו על החקלאות והמשק. מלבדי כלל הצוות ארבעה כלכלנים בכירים ומנוסים בתחום: ד"ר מאיר אמיר, מתן רז בירן, וכלכלניות ההתאחדות בעבר ובהווה, רחל ברושק ואילנה דרור.
  • הצוות עסק בנושא במשך חודשיים תמימים, למד את הנושא, דיבר עם גורמי מקצוע בענף, ניתח לעומק את המסמך והגיע למסקנה כי מדובר במסמך כלכלי שגוי מיסודו, נטול הקשר, שהנחותיו שגויות, ראייתו צרה ויישומו יהיה הרת אסון למשק בכלל ולחקלאות ולחקלאים בפרט.
  • הדברים נשמעים אולי חמורים, אבל הם מבוססים על חשיבה כלכלית עמוקה, ידע והיכרות של הנושא במשך עשרות שנים והיוועצות עם עשרות מומחים, כולל כלכלנים בכירים במחלקה לכלכלה בפקולטה לחקלאות שחוקרים את הנושא שנים רבות.
האיחוד החקלאי

האיחוד החקלאי היא תנועת התיישבות א-פוליטית המאגדת יישובים חקלאיים. של המעמד הבינוני

התנועה הייתה אחת התנועות המיישבות בארץ ישראל ובמסגרתה הוקמו יישובים רבים מאז שנות ה-20 של המאה ה-20.

כיום, פועלת התנועה לקידומם והמשך פיתוחם של יישובים רבים

להמשך

אתר: https://ihaklai.org.il

עודכן לאחרונה על ידי האיחוד החקלאי

פריטים קשורים