הדפס עמוד זה

תוצרת חקלאית כחול לבן – גם בבחריין

12 ינו 2021 המחברת/ת:
טקס חתימת הסכם הביניים ב-18 באוקטובר 2020 טקס חתימת הסכם הביניים ב-18 באוקטובר 2020 Matty Stern? U.S. Embassy Jerusalem

לאחר חתימת הסכמי הסחר עם איחוד האמירויות, עכשיו גם בבחריין יזכו לטעום מהפירות והירקות תוצרת הארץ, כבר בשבועות הקרובים

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אלון שוסטר: "ישראל היא מעצמה עולמית בתחום החקלאות, והראייה לכך היא שבעולם כולו רואים את התוצרת הישראלית האיכותית ורוצים גם. בקיץ הנחנו את התשתית לחתימת הסכמים מול מדינות ערב, ומיד לאחר מכן דאגנו לפתוח בהקדם את ערוצי השיווק לאמירויות ובחריין, כדי שחקלאי ישראל יוכלו להתפרנס לא רק מהשוק המקומי אלא גם מהשווקים המשגשגים במדינות המפרץ. יש בכך תרומה משמעותית לכלכלת ישראל וליחסי החוץ שלנו, הוכחה נוספת לכך שהחקלאות הישראלית היא נכס לאומי אמיתי"

בתום סדרת מפגשים ותיאום בין שר החקלאות ופיתוח הכפר, אלון שוסטר, ומנכ"ל המשרד, ד"ר נחום איצקוביץ', לבין עמיתיהם ממשרד החקלאות והמשאבים הימיים של ממלכת בחריין, בעקבות חתימת ההסכם בין בחריין לישראל בספטמבר האחרון, קיבלה ישראל אישור רשמי מהשלטונות בבחריין לייצא תוצרת חקלאית טרייה וחומר ריבוי (לרבות זרעים) מישראל לבחריין. במשרד החקלאות מקווים כי החקלאים יתחילו לייצא ליעד האטרקטיבי הנוסף במפרץ הפרסי כבר במהלך החודש הנוכחי (ינואר).

בשבועות האחרונים עמל צוות מהשירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות בלימוד החקיקה המתאימה של בחריין על מנת לוודא כי התוצרת הישראלית המשובחת תגיע למדפי השווקים בבחריין כשהיא עומדת במכלול דרישות היבוא של המדינה, כולל הדרישות הפיטוסניטריות למניעת חדירת נגעים ומזיקים לארצם ודרישות הנוגעות לשאריות חומרי הדברה בתוצרת טרייה המיועדת למאכל. כמו כן, בתום הלימוד המעמיק, הוטמעו התנאים במערכת היצוא של השירותים להגנת הצומח, והנחיות מקצועיות לבדיקת התוצרת הועברו לכלל המפקחים של המשרד בתחום.

הייצוא הוא המשך לביקור משלחת ישראלית-אמריקנית גדולה, בהשתתפות ד"ר נחום איצקוביץ', מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר, במנאמה בירת בחריין כדי לחתום על הסכם ביניים לכינון יחסים דיפלומטיים בין המדינות וליישם את הצהרת השלום עליה חתמו המדינות בוושינגטון. במסגרת הפגישות, נחתמו הסכמים לתחילת יצירת שיתופי פעולה ופיתוח רעיונות חדשים לשתי המדינות, אשר סללו את הדרך להסכם שיתוף פעולה בנושא ייצוא תוצרת חקלאית מישראל לבחריין.

ייצוא זה מצטרף להסכמים שנחתמו עם איחוד האמירויות בחודש נובמבר האחרון לייצוא תוצרת חקלאית מישראל. בין התוצרת החקלאית הטרייה שתצא מישראל תהיה בין היתר פירות, ירקות, תבלינים, פרחים וזרעים. ההזדמנויות לייצא ליעד חדש וקרוב גיאוגרפית לישראל, פותחת עבור הייצוא הישראלי אפשרויות חדשות. היצוא לבחריין כמו גם לאמירויות, יאפשרו לחקלאים להתפתח ולחתור לשווקים חדשים, שבמשרד החקלאות מקווים שיביאו לרמת רווחיות סבירה לחקלאים ויגדילו ויחזקו את החקלאות המקומית.

בחריין, היא מדינת אי קטנה הממוקמת במפרץ הפרסי, בין ערב הסעודית לקטאר. למרות היותה מדינת קטנה עם כ-1.7 מיליון תושבים, היא נחשבת לאחד המרכזים הכלכליים הגדולים ביותר במזרח התיכון, בעיקר בזכות מצבורי הנפט האדירים שיש בשטחה וכלכלה חופשית ומגוונת בעידוד ממשלתי, שהובילה להתפתחות בנקאית, תיירותית ותעשייתית במדינה החל משנות ה-2000.

ממלכת בחרין בעלת הכלכלה הצומחת במהירות הרבה ביותר בקרב העולם הערבי. זאת עקב ההתפתחות הנוכחית בתחום המסחר בנפט באזור, אשר ממדיה הגדולים, עדיין לא ניתנים להערכה. תעשיית הנפט בבחריין מהווה כ-30% מהתמ"ג אך עקב חוסר הוודאות והידלדלות מאגרי הנפט במדינה הממשלה מעודדת כלכלה חופשית ומגוונת. בחריין החלה לעודד חברות זרות להקים את בסיסן במפרץ הפרסי בשטח המדינה ולהשקיע ביוזמות כלכליות בה.

מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר, ד"ר נחום איצקוביץ': "אחד היעדים המרכזיים שלנו הוא סיוע בפתיחת שווקים חדשים והסרת חסמים על מנת לאפשר את היצוא החקלאי מישראל לשווקים בכל רחבי העולם, תוך עמידה בדרישות מדינות היעד ויצוא תוצרת צמחים איכותית. משרד החקלאות היה בין המשרדים הראשונים לפתוח במגעים רשמיים עם מדינות המפרץ. הפוטנציאל גם כאן הוא גדול נוכח הקרבה הגאוגרפית ומבחינת האפשרויות הלוגיסטיות הזולות, על כן סברנו כי היצוא החקלאי לממלכת בחריין הוא אטרקטיבי לשיווק תוצרת חקלאית בהיותו שוק המבוסס על יבוא. בנוסף הוא מהווה מרכז סחר ומעבר עולמי לסחורות המיועדות למזרח התיכון. אני רוצה לציין את ההתגייסות המהירה של עובדי המשרד והטיפול המקצועי שאפשר הסכם זה, ובראשם פרופ' עבד גרה, מנהל השירותים להגנת הצומח במשרד וצוותו. אנו מקווים לכונן יחסים עם יעדי יצוא נוספים וחדשים".