הדפס עמוד זה

מפעל 'צמח תערובות': בטיחות מעל הכל! מתמגנים כמו בקורונה מונעים התפשטות נגיף שפעת העופות באמצעות בטיחות ביולוגית, מיגון הנהגים וחיטוי המשאיות

15 נוב 2020 המחברת/ת:
מיגון לשפעת  העופות מיגון לשפעת העופות

מיגון לא רק נגד קורונה, גם נגד נגיף שפעת העופות (Avian Influenza Virus). במפעל 'צמח תערובות' בעמק הירדן, המייצר מזון מובחר לעופות בלולים, לא לוקחים סיכונים ומתייחסים במלוא הרצינות לנושא. הנהגים מתמגנים בחליפות חד פעמיות והמשאיות הכבדות עוברות חיטוי בכניסה וביציאה מהמפעל. החיטוי מקיף את כלל המשאית כולל הגלגלים. כל זאת במטרה למנוע העברת והתפשטות הנגיף ולמגר אותו.

אשר בראון, סמנכ"ל התזונה במפעל הוותיק 'צמח תערובות', המספק מזון מובחר לענף הפטם,אומר: "כמו בכל מחלה נגיפית, אנו מנסים למנוע התפשטות המחלה. 'בצמח תערובות' שמים דגש גבוה על הבטיחות הביולוגית. המשאיות עוברות חיטוי, הן בכניסה והן ביציאה מהמפעל, על מנת למנוע ולו סיכוי, להעברת הנגיף מלול ללול. בנוסף, מסלולי המשאיות מתוכננים בקפידה, כל המערך הלוגיסטי מתגייס לטובת הבטיחות. יתרה מזו, הנהגים מתמגנים בהגעה לכל לול הנמצא ברדיוס של עשרה ק"מ מהמשקים בהם חשש לתחלואה. מיגון נהגי המשאיות נעשה על ידי לבישת סרבלים, כפפות וערדליים חד-פעמיים. עם סיום העבודה הפריטים הללו מושלחים במקום ולא יוצאים מתחומי הלול" אומר אשר ומוסיף: "עופות נודדים הם מראה מרהיב, אך מסתבר, כי לעיתים קרובות הם גם נשאים של הנגיף ועיקר העברת המחלה לישראל מתבצעת על ידי עופות הבר הנודדים. אנו נמצאים בסוף תקופת הנדידה ולכן סביר להניח שאירועי שפעת העופות ילכו ויתמעטו. מן הראוי לזכור, כי אירועים כאלו מתרחשים כמעט בכל עונת נדידה וכל הנוגעים בדבר, המגדלים, השירותים הווטרינריים ומכוני התערובת, למדו להתמודד עם המחלה על מנת להקטין ככל הניתן את הפגיעה בעופות שבלולים. השנה, שפעת העופות פגעה בלולי פטם והודו ובלולים בהם התרנגולות מטילות ביצים לרבייה. למרות זאת, אין שום סיבה לדאגה לגבי רכישת עופות וביצים בחנויות. השירותים הווטרינרים מנתרים את הלולים ומשמידים מיידית את כל העופות הנגועים. כך, שום בעל חיים נגוע אינו יכול להגיע לשווקים. בלולים הנגועים כל העופות פסולים ומושמדים ולא מגיעים לידי מצב של צריכה ביתית. יתר על כן, כל הלולים הנמצאים במרחק של עד 10 ק"מ ממקום ההתפרצות נמצאים בפיקוח ווטרינרי מוגבר ונאסר עליהם להעביר עופות או לשלוח עופות לשחיטה ללא אישור ווטרינרי מפורש שניתן לאחר בדיקה מדוקדקת של בריאות העופות".

אשר מציין עוד, כי לא ידוע בישראל על מקרים של הדבקת בני אדם בשפעת העופות. המצב בשליטה ובפיקוח של משרד החקלאות.