הדפס עמוד זה

בשורות טובות: לקראת יום העצמאות מוזלים מחיריהם של בשרי ה"על האש" המובילים ברשתות השיווק

05 מאי 2019 המחברת/ת:

ההכנות לקראת חגיגות העצמאות כבר החלו, רבים הוציאו את המנגל מהבוידם וניקו מאבק, אחרים כבר החלו לערוך את רשימת הקניות, והמנפנפים המצטיינים כבר החלו לרכוש את המוצרים. אז רגע לפני שנסתער על המדפים, משרד החקלאות פה לעצה טובה – כיצד לבחור בשר טרי? על אילו בשרים יתכן ותהיה הנחה גדולה? ובכלל, כמה הישראלי הממוצע צורך בשנה?

מניתוח של החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות עולה כי כמות צריכת בשר הבקר בישראל לנפש, עומדת בממוצע על כ- 16 ק"ג בשנה. עוד עולה מהניתוח כי בשבוע העצמאות, ישנה עלייה של פי 3 בכמות מוצרי "על האש" הנמכרת ברשתות השיווק בהשוואה לשבוע רגיל. ניתן היה לזהות ירידת מחיר במגוון בשרים "על האש", הנמכרים ברשתות השיווק אשר מחיריהם הוזלו לקראת החג, בין היתר: סטייק עוף שמחירו הוזל בכ-40%, המבורגרים שמחירם הוזל בכ-10% וקבבים שמחירם הוזל בכ-7%.

ככלל, רוב הבשר הטרי מקורו בעגלים חיים המיובאים לישראל מחו"ל, יחד עם זאת חלה עלייה במגמת יבוא בשר טרי ומצונן מחו"ל, כך שרק במהלך 2018 חלה עלייה של כ-34% ביחס לשנה הקודמת לה. אך זה לא הכול. במהלך 4 השנים האחרונות עלו כמויות היבוא בהדרגה: במהלך שנת 2015, הובאו 1,550 טון; במהלך שנת 2016, הובאו 6,400 טון; במהלך שנת 2017, הובאו לישראל 10,200 טון; ובשנת 2018 עלתה כמות היבוא ל- 13,700 טון.

העלייה ביבוא הבשר טרי והמצונן, וכן הירידה בכמות הבשר המיובא הקפוא, הם ככל הנראה תוצאה של שתי הרפורמות שמשרד החקלאות ומשרד הבריאות קידמו. האחת, פתיחת ייבוא בשר טרי ומצונן בכמויות גדולות מחו"ל אל ישראל, כדוגמת: פולין ואירלנד. הרפורמה השנייה היא הארכת תוקף חיי המדף המקסימאליים של בשר טרי מצונן שנשמר בוואקום, מ- 45 ימים ל- 85 יום. בכך נפתחה ההזדמנות עבור מדינות, כדוגמת: ארה"ב, ברזיל, ארגנטינה ואוסטרליה לייצא בשר טרי מצונן אל ישראל, אשר עד אז התאפשר רק באמצעות הובלה אווירית יקרה.

במקביל, משרד החקלאות ממשיך לתמוך במגדלי הבקר בישראל. לנוכח הייבוא של בשר טרי ומצונן, שגורמת לירידה במחירי עגלי הפרות בישראל, בכוונת המשרד להמשיך ולהגדיל את מספר המכסות הפטורות ממכס ליבוא בשר בקר טרי בהתאם להסכם המתווה. ההנחה היא כי גם צעד זה יביא לעלייה בצריכת הבשר הטרי מכלל הבשר המיובא ולירידה במחיר הבשר עבור הצרכנים.

במשרד החקלאות מדגישים לצרכנים: כאשר מדובר בבשר, אל תאכלו כל מה שמוכרים לכם בחנויות. יש להקפיד ולקנות בשר רק במקומות מורשים, בעלי רישיון עסק הנמצאים תחת פיקוח. יש להקפיד על רכישת מוצר באריזה מקורית, כאשר היא סגורה, נקייה ונושאת תווית ובה גם תאריך ייצור ותאריך פג תוקף. בישראל, ישנם בתי עסק המוכרים בשר קפוא שהופשר ומציגים אותו כבשר טרי – זו עבירה על החוק. בשר "מופשר"- איכותו ירודה מבשר טרי. בנוסף, יש בתי עסק שמתגאים ב"בשר מיושן". בפועל, כל סוגי הבשר חייבים בתהליך יישון (למעט בשר טחון או נתחים שמנים במיוחד), אחרת הבשר לא יהיה אכיל. על כן "בשר מיושן" אינו סיבה לשלם עליה יותר.

משרד החקלאות מספק טיפים וכללי אצבע שיסייעו לצרכנים לוודא שהם רוכשים ואוכלים בשר בקר טרי:

  • בשר בקר טרי הינו אדום למראה אך חסר ברק (הברק הינו בד"כ סימן לתוספים כימיים שהוספו לבשר).
  • נתח בשר בקר טרי משובח הינו בעל מראה משוייש (דומה למראה השיש).
  • חשוב מאוד לשמור על שרשרת הקירור של הבשר. בשר טרי חייב להיות מוחזקים בטמפרטורת המקרר (4 מעלות). חשוב מאוד לא לתת לבשר להתחמם. לכן מומלץ לקנות אותם בסוף הקנייה, להגיע לבית ללא עיכובים ולאחסן אותו במקרר בהקדם האפשרי.
  • יש לבדוק את טמפרטורת המקרר הביתי מידי פעם, בתאי הצינון הטמפרטורה צריכה להיות פחות מ- 4 מעלות ובתאי הקפאה 18- מעלות.
  • אסור להקפיא מוצרים שהופשרו קודם לכן.

קיימים 4 כללי ברזל בהכנת המזון הביתי והם: ניקיון, הפרדה, בישול וצינון.

ניקיון: יש לנקות היטב את משטחי חיתוך הבשר, סכינים, וכלים אחרים שבאו במגע עם מוצרים שאינם מבושלים. כמו כן, חייבים לשטוף את הידיים בתדירות גבוהה במהלך הכנתם. לצורך הניקיון נשתמש בהרבה מים זורמים וסבון.

הפרדה: כלל חשוב מאוד הוא להפריד בין מוצרים גולמיים שלא עברו עדיין בישול למוצרים מוכנים למאכל כמו סלטים שנאכלים ללא טיפול נוסף או מוצרים מבושלים אחרי בישולם. ההפרדה יכולה להיות הפרדת פיזית, כלומר לחיתוך עופות ובשר נשתמש במשטח חיתוך אחד ולשם חיתוך ירקות נשתמש במשטח נוסף או לחלופין הפרדה של המוצרים יכולה להיות במועדים שונים כלומר קודם מכינים את כל הסלטים ומוצרים מוכנים לאכילה אחרים ורק אחרי זה נתחיל בהכנת בשרים גולמיים.

בישול: בשלב זה משמידים חיידקים שיכולים להימצא בבשר. חייבים לבדוק שבסוף הבישול הבשרים יהיו מבושלים היטב ללא חלק נא.

צינון: אסור להשאיר מוצרים, מבושלים או ללא בישול בטווח טמפרטורות שבין 4 ל-65 מעלות, יותר משעתיים, מכיוון שבטווח זה החיידקים מתרבים במהירות יחסית גבוהה. אחרי בישולם יש לצרוך את המוצרים או לאחסנם במקרר.