הדפס עמוד זה

החברה לפיתוח הגליל: שיא עונת קטיף הליצ'י בגליל העליון

09 אוג 2018 המחברת/ת:
זני הליצי מהגליל זני הליצי מהגליל

בעיצומה של עונת גידול הליצ'י ברחבי הגליל העליון, עמלים על מלאכת קטיף ומיון הפרי הטרופי, שבזכות מחקר שקודם במו"פ צפון של החברה לפיתוח הגליל- עונתו הוארכה בחודש ימים!

רוב גידול הליצ'י במדינת ישראל מתרכז בגליל העליון כאשר באזור זה מגדלים ליצ'י בשטח של 170 דונם המניבים כ-200 טון ליצ'י בשנה. כלל יבול הליצ'י במדינת ישראל עומד על כ- 320 טון בשנה, כשרוב היבול מיוצא לאירופה, והמגדלים מדווחים על עלייה בביקוש לפרי גם בשווקים הישראלים. הזנים אותם מגדלים בגליל מאוריצ'יוס ופלורידאני הנחשבים לאיכותיים, מתוקים ומניבי יבול גדול יחסית.


במו"פ (מחקר ופיתוח) צפון ובחברה לפיתוח הגליל הקדימו את עונת הליצ'י בכחודש ימים וכבר בסוף חודש מאי החלו לקטוף את הליצ'י הראשונים כתוצאה ממחקר פורץ דרך שנמשך כשלוש שנים וכלל גידול וטיפוח הליצ'י תוך ניצול השפעות המים הגאותרמיים על גידולי הקיץ!
בחוות המטעים של מו"פ צפון ומועצת גליל עליון , נוהל מחקר על ידי פרופ' רפי שטרן– ממו"פ צפון והחברה לפיתוח הגליל, וממקימי המסלול לחקלאות בפקולטה למדעים במכללה האקדמית תל חי, בו בחנו את השפעת 'מי שמיר'- מים הגאותרמיים (חמים) הפורצים מהאדמה ובאמצעותם להקדים באופן משמעותי את קטיף הליצ'י- מהלך המעניק יתרון כלכלי ושיווקי לחקלאי הגליל מול מתחרים בארץ ובשווקי העולם.

מוצא עץ הליצי הינו מאזורים טרופיים, אך יחד עם זאת מגדלים אותו גם בארץ. בחברת טוף מרום גולן פיתחו מצע קרקע ייחודי המאפשר את התאמתו של הליצ'י לאקלים בישראל, דבר המשפר את הגדלת כמות היבול ושיפור איכותו. במחלקת המו"פ של טוף מרום גולן ביצעו פותח מצע קרקע המווסת את רמת הלחות וכמויות המים לעץ ומדמה אקלים טרופי עבורו.

עיקר גידול הליצ'י בגליל מתרכז בכפר גלעדי, כפר הנשיא, שניר ועמיעד כאשר שדרוג שבוצע ב 'אבוקדו גל' מאפשר טיפול בפרי ואריזתו על אף שמדובר בפרי קטן יחסית המצריך טיפול שונה מייתר הפירות בהם מטפלים במפעל. המגדלים מציינים כי עונת קטיף הליצ'י עתידה להסתיים בתוך חודש ימים. בסין קיימים מאות זני ליצ'י, בארץ מטופחים בעיקר שלושה זנים- המאוריצ'יוס, ההונג-לונג ופלורידאני.

פריטים קשורים