הדפס עמוד זה

החקלאים לראש הממשלה: "הפשיעה החקלאית – מדובר במלחמה יומיומית"

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן שלחו מכתב לראש הממשלה , בנימין נתניהו שמהותו תכנית התאחדות חקלאי ישראל למיגור הטרור החקלאי.

במכתב ציינו: "הפשיעה החקלאית והגניבות החקלאיות מכות בחקלאים יום ביומו.  מדובר במלחמה יומיומית של החקלאים בגניבות, בפריצות, במעשי אלימות ושלא נדבר על הפרוטקשיין. בחודשים האחרונים, המצב החמיר ואנו עדים לעוד ועוד מקרים קשים בהם החקלאים מתמודדים, דבר אשר מכביד נפשית וכלכלית על מצבם. התאחדות חקלאי ישראל רואה בחומרה את המצב.

לצערנו הרב, הממשלה לא מפעילה את כובד משקלה במיגור הפשיעה החקלאית ובמיגור  הטרור החקלאי. זאת לצד חוסר אכיפה וענישה משמעותית מצד הרשויות ובתי המשפט. במקביל, החקלאים הינם חסרי אונים גם מבחינה ביטוחית. שכן קיים מספר מועט של חברות ביטוח שמוכנות לבטח את נושא הפשיעה החקלאית ואלו שמוכנות לבטח, מציעות ביטוחים שאינם כדאיים – כמו החל מהכבש ה- 19 יהיה ביטוח ועוד. ארה"ב כיום תומכת בביטוחים חקלאיים, אצלנו זה רק בשליש". 

במכתב מדגישים ראשי החקלאים: "לצערנו הרב הטרור החקלאי הפך להיות טרור ממשי ואנו רואים בחומרה את המצב. נבקש להיפגש איתך בהקדם בנושא בכדי למצוא פתרון משמעותי עבור המצב הזה". 

במכתב מציינים ראשי ההתאחדות כי לאחר דיונים מקצועיים רבים הן בהנהגת החקלאים והן עם חקלאים אשר נפגעו, החלטנו להציע למדינה פתרון למיגור הפשיעה החקלאית, בין השאר:

  • הגברת הפעילות של יחידות מג"ב– שוטרים ומתנדבים. 
  • הגדלה משמעותית של האיסוף המודיעיני– מדובר בכנופיות מאורגנות ולא בטרור יחידני. כך שידוע כי באמצעות מודיעין נכון, יהיה ניתן להגיע לתוצאות משמעותיות.
  • ביטוחים לחקלאים– הקצאה של כ- 50-60 מיליון ש"ל בשנה בגין ביטוחים לקנט כנגד פשיעה חקלאית. שכן חברות הביטוח אינן מוכנות לבטח.
  • השקעה חד פעמית בסך 30 מיליון ₪ בטכנולוגיות שמעבירות תמונות מהשטח 24 שעות ביממה

במכתב מציינים ראשי ההתאחדות את נתוני דו"ח מבקר המדינה הנוגע לפשיעה החקלאית: "כ- 85% משטח מדינת ישראל מוגדר כמרחב כפרי.

בין השנים 2011-2015 - נפתחו כ- 5200 תיקים של פשיעה חקלאית. רוב המקרים אינם מדווחים כלל בשל העובדה שהחקלאים מודעים לכך שהרשויות לא פותרות את הנושא ומעדיפים שלא "לבזבז" את זמנם להתלונן מבלי לקבל מענה.  רק כ- 4.5% מהתיקים הגיעו לבית משפט. זאת לצד נתון כי 90% מהתיקים נגנזים. עפ"י הדו"ח  הסיכויים שעבריין ייתפס נמוכים מ- 10%"

פריטים קשורים