איגוד הדייגים בישראל: ביטול מס היבוא הוא החלטה שרירותית ומונופול על שוק הדגים

דגים דגים

איגוד הדייגים בישראל אמר בתגובה על ביטול המכס על ייבוא דגים כי "החלטת שר האוצר, אביגדור ליברמן, לבטל את המס על יבוא דגים טריים וקפואים ומעובדים, היא החלטה שרירותית, פופוליסטית, והינה המשך למדיניות חיסול ענף הדיג במדינה".

האיגוד ציין בהודעתו כי "ההחלטה היא פוליטית ואלקטורלית גרידא, היות והעיתוי שלה נפל בשיא מערכת הבחירות וחודש לפני יום הבחירות, ומטרתה לזכות בקולות ולהרוויח נקודות פוליטיות על חשבון אלפי משפחות של דייגים".

דובר איגוד הדייגים, סמי אל-עלי, אמר; "מצב הדיג הימי וחקלאות המים בארץ מחפיר וקטסטרופלי, בהשוואה לענף יבוא הדגים השולט בשוק ובבעלות מספר מצומצם של יבואנים ורשתות מזון, שכן דיג הים מהווה רק כ-2% משוק הדגים בארץ, בעוד שחקלאות מים )חוות דגים( מהווה כ-20%, ומנגד יבוא הדגים מהווה יותר מ-75% משוק הדגים. עובדה זו מעניקה ליבואנים את החופש לשלוט במחירים בשוק, וגורמת למחירים מופקעים, שכן מחירי הדגים בישראל גבוהים ב-24% בהשוואה למחירים במדינות ה- ”OECD

אל-עלי הסביר כי פטור יבואנים ממיסים אינו בהכרח הפחתה במחירי הדגים. "בטווח הארוך נעמוד בפני השלכות רציניות שמשפיעות על שוק הדגים, במיוחד כאשר יחוסלו הדיג וחקלאות המים לחלוטין באמצעות מדיניות זו. לא תהיה אלטרנטיבה או מתחרה ליבואנים ורשתות המזון, והם המרווחים היחידים, אשר ישלטו במחירים ויעלו אותם כאוות נפשם, ויעשו מונופול על שוק הדגים".

אל-עלי הוסיף כי במקום לספק תמיכה ותקציבים לקבוצה מוחלשת, מקופחת וענייה, ולהכין תוכנית לפיתוח תחום הדיג הימי, הממשלה מגישה תמריצים ומתנות יתר ופטורים ממס לקבוצה קטנה של יבואנים עשירים ובעלי עוצמה כלכלית. כל זה קורה לאור ההגבלות המוטלות על ענף הדיג הימי המקומי, ובמיוחד האיסור על דיג לתקופה של חודשיים ללא מתן פיצויים לדייגים, למרות ששוללים מהם זכות בסיסית וזורקים אותם לתהום האבטלה והעוני ומונעים מהם לחיות בכבוד.

האיגוד טוען שנים כי חיסול ענף הדיג הימי היא מדיניות עליה החליט משרד החקלאות. ה-״רפורמה״ שעברה ב2016 בניגוד גמור לדעה המקצועית של המשרד בעצמו(כפי שנחשף בוועדת הכלכלה) הייתה אוסף של הגבלות בלבד, ללא סעיף אחד של תקציב או צעד אחד בכוון של פתוח, הכשרה, ציוד מתקדם או טכנולוגיות דיג. על כן אין זה פלא כי השלל שהיה יציב בין 1990 ל2016 ועמד על כ 2500 טון בשנה ירד כמעט בחמישים אחוז.

מגדלי הדגים מקבלים מ- 2020-2024 תקציב תמיכות מעבר לתקציב השוטף בסך של 35 מיליון שקל בשנה או 140 מיליון בסך הכל. כעת נוספו להם כ-100 מיליון שקל פיצויים בנוסף, ובסך הכל יקבלו מגדלי הדגים קרוב לרבע מיליארד שקלים ממשלמי המיסים. בזמן הזה המשרד שיודע לדאוג כל כך יפה למגדלים, לא טרח לשבת עם דייגי הדיג הימי, וכמובן שלא העביר להם פרוטה אחת שחוקה למרות שהורדת המכסים פוגעת בהם באותה מידה בדיוק.
זו מדיניות. זו החלטה שאינה מבוססת על שיקולים מקצועיים או סביבתיים, אלא על שיקולים זרים לחלוטין.
יהיה טוב אם מדינת ישראל ומשרד החקלאות ידאגו לאזרחי המדינה שיקבלו דגים טריים וטובים מהים שלנו, כפי שקורה אצל השכנות שלנו ובכל מדינה שוכנת חוף בעולם, ולא לדגים קפואים שנידוגו או גודלו בתנאים נוראיים במדינות עולם שלישי.

חשוב לציין כי הממוצע השנתי של כמויות הדגים המיובאים בין השנים 2015-2021 מסתכם בכ-100,000 טון, והן מגיעות לארץ ממדינות שונות בעולם, לרבות; סין, נורבגיה, וייטנאם, טורקיה, קפריסין, ארגנטינה, דנמרק, דרום אפריקה ומצרים.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.