הדפס עמוד זה

⁨שר החקלאות והשרה לענייני שינויי האקלים והסביבה של איחוד האמירויות הערביות חתמו הבוקר על מזכר הבנות לשיתוף פעולה חקלאי יוצא דופן בין המדינות⁩

חתימת הסכם חקלאות עם איחוד האמירויות חתימת הסכם חקלאות עם איחוד האמירויות צילום: משרד החקלאות

הבוקר (ד', 16.3) חתם שר החקלאות, עודד פורר, עם מקבילתו האמירתית,     על מזכר הבנות לשיתוף פעולה חקלאי היסטורי בין המדינות.

לראשונה יוקמו צוותי עבודה משותפים, שישלבו גורמים מהסקטור הפרטי בישראל ובאיחוד, ובפרט מתעשיית האגרו-טק, לטובת שמירה על ביטחון המזון בישראל, ולמיצוי פוטנציאל ענף החקלאות המקומי על רקע השפעות שינויי האקלים.

שר החקלאות, עודד פורר: "החקלאות הישראלית לאורך שנותיה הייתה תמיד פורצת דרך, ובאמצעות השקעות עתק בחדשנות ומו"פ, אנו מחזירים אותה להיות כזו גם היום. מזכר ההבנות יוצא הדופן עליו חתמתי מדגיש את שיתוף הפעולה בין המדינות, בשביל לשמור על חקלאות מקיימת, ולהמשיך לדאוג לביטחון המזון הישראלי, בייחוד לנוכח השפעות ההתחממות הגלובאלית שמראה את אותותיה".

כשנתיים וחצי לאחר כינון הסכמי אברהם ההיסטוריים, שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר, והשרה לענייני שינויי האקלים והסביבה של איחוד האמירויות הערביות, מרים אלמהירי, חתמו הבוקר (ד'), על מזכר הבנות לשיתוף פעולה חקלאי יוצא דופן בין המדינות. במסגרת ההסכם, לראשונה יוקמו צוותי מומחים שיסייעו בקידום סחר בידע, טכנולוגיה ותוצרת חקלאית, על מנת להבטיח ייצור מזון טרי וביטחון מזון, על רקע משבר האקלים הגלובאלי, עבור אזרחי שתי המדינות.

באמצעות ההסכם החדש, יורחב שיתוף הפעולה החקלאי הקיים של ישראל עם איחוד האמירויות, בפרט בכל הקשור למסחור ידע והטמעה של טכנולוגיה חקלאית מתקדמת מישראל באיחוד, מה שצפוי לחזק משמעותית את תעשיית האגרו-טק הישראלי. כחלק מההסכם, יוקמו לראשונה קבוצות עבודה ישראליות-אמירתיות אשר יקדמו פרויקטים משותפים, תוך שילוב חברות פרטיות וגופים בסקטור הפרטי, הן בישראל והן באיחוד האמירויות. בין הנושאים שיועלו: המשך יציבות ייצור המזון בשתי המדינות, על רקע שינויי האקלים, שמירה על ביטחון המזון, פיתוח וחדשנות טכנולוגית-חקלאית.

כיום, מדינת ישראל נחשבת לחממת אגרו-טק, בה מפותחים כמה מהפתרונות החדשניים ביותר לגידול מזון במציאות של שינויי האקלים. במסגרת המדיניות שמוביל שר החקלאות, עודד פורר וכן מנכ"לית המשרד, נעמה קאופמן-פס, מאז כניסתם לתפקיד, ישנו דגש מיוחד על קידום הייצוא הישראלי בתחומי החקלאות, ועל תוצרת איכותית שמגודלת בארץ, לצד ייצוא של ידע ויכולות טכנולוגיות מתקדמות שמפותחות כאן. זאת, ככלי להתמודדות עם משבר האקלים הגלובאלי, ולקידום ביטחון מזון וחקלאות בת קיימא.

יתר על כן, למדינת ישראל ניסיון עשיר בביסוס חקלאות באזורים צחיחים וצחיחים למחצה; היא נמצאת במקום הראשון בעולם בנושא השבת המים ושימושיה לחקלאות, ונחשבת כמפתחת בעלת שם עולמי לפתרונות המשלבים מי קולחים בחקלאות אינטנסיבית. באמצעות ההסכם, תוכל ישראל תוכל לתמוך במאמצי בת בריתה לקידום הספקת מזון טרי סדירה -ביטחון מזון, ולסייע בביסוס חקלאות מקומית המותאמת לתנאי מזג האוויר הייחודים שם.

מזכר ההבנות מתייחס גם להגנת הצומח, ולהכרה הדדית בתקנות ובסטנדרטים שיאפשרו מחד, ייבוא וייצוא של תוצרת חקלאית טרייה באופן סדיר, ומאידך, יבטיחו עמידה בהיבטים סניטריים ופיטו-סניטריים. זאת, כדי למנוע ייבוא וייצוא של נגעים, מזיקים ומחלות, שעלולים לפגוע בחקלאות המקומית בטווח הקצר והארוך.

פריטים קשורים