ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה: לפני שהממשלה מעניקה מתנות לירדן - חובה לקיים דו שימוש בקרקע קודם כל בערבה!

23 נוב 2021 המחברת/ת:
גגות החממות בערבה. למה לא לנצל את אנרגית השמש. גגות החממות בערבה. למה לא לנצל את אנרגית השמש. צילומים - מועצה אזורית הערבה התיכונה

בשבוע שעבר נודע במפתיע, כי ממשלת ישראל קיימה מגעים חשאיים עם ממלכת ירדן וחתמה על הסכם להקמת חווה סולארית ענקית, לייצור חשמל במדבר הירדני באמצעות חברה אמירתית. את החשמל מהחווה תרכוש ישראל מהירדנים. מדובר על שדה סולארי שיוכל לייצר כ-1.2 ג'יגה-וואט. 'מתנה' נוספת של ממשלת ישראל לירדן, הקמת מתקן התפלת מים ייעודי עבור ירדן על חוף הים התיכון. מחווה נוספת עליו התחייבה ממשלת ישראל כבר לפני מספר חודשים להעברת כמות של 50 מיליון קוב מים לירדן, זאת בנוסף ל- 100 מיליון קוב מים, המועברים כבר שנים לירדן. 

מאיר צור, ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה אומר: "לא יתכן כי ממשלת ישראל תעביר שלל מתנות לממלכת ירדן בהסכם חסר תקדים בגודלו, להקמת תחנת כוח סולארית ענקית במדבר הירדני, כאשר טרם עשתה שימוש מלא בקרקע בערבה, המשוועת להקמת מיזמים סולארים, המתאימים למזג האוויר השמשי הקיים בערבה לאורך כל השנה. אני בעד הסכמים לשיתוף פעולה עם ירדן, שלעיתים מתבצע הלכה למעשה גם בשטח, כמו למשל שיתוף הפעולה בין חקלאי הערבה וחקלאי ירדן בהדברת זבוב הפירות, אך מן הראוי היה, שישראל תממש קודם כל את היכולות שיש לערבה להציע, מבחינת שטחים ושעות שמש ואור, לפני שתפנה לייצור חשמל סולארי בירדן. צעד חשוב דווקא כעת, בשעת משבר כלכלי בענף החקלאות בערבההמשווע לפרנסה, לטובת חיזוק ההתיישבות בגבול ירדן, לטובת בטחונה וחסונה של מדינת ישראל".

"המשבר בחקלאות הינו תוצאה של הזנחה והתעמרות של שנים, בחקלאי ישראל ובאזור הנגב. המחדל הוא באי העדפת הערבה כאזור המתאים ביותר לטובת פרויקטים סולאריים לייצור אנרגיה ירוקה לטובת תושבי ישראל. אנו ממתינים כבר שנים להקמת קו מתח גבוה ובניית מיזמי אנרגיה סולארית והמדינה מקרטעת באישורי ההקמה כבר שנים ועתה נראה כי כאשר רוצים-הדבר אפשרי, אך דרוש שינוי בגישה של ממשלת ישראל. אם ראש הממשלה מעוניין לקדם פעולה לשמירה על הסביבה ולהיות חלק מהמאבק במשבר האקלים, ראוי היה שיעביר משאבים לטובת פרויקטים לייצור אנרגיה ירוקה, בשטחים פתוחים, ראשית לאזור הערבה התיכונה" מציין צור ומוסיף: "ישראל זקוקה לחשמל מאנרגיה מתחדשת ולנו בערבה יש את השטחים הנדרשים, אלפי דונמים להתקנה סולארית לדו שימוש בקרקע, בשיטת אגרו וולטאי בשטחי החקלאות ומשטחים סולאריים בשטחים הפתוחים, עם שמש כל השנה".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.