הדפס עמוד זה

שיווק דיגיטלי של תוצרת טרייה? ממש לא מופרך!

20 מאי 2019 המחברת/ת:

העתיד כמעט כאן: משרד החקלאות, משרד האוצר ורשות החדשנות יתמכו בהקמת זירות מסחר דיגיטלית לשיווק תוצרת חקלאית טרייה.

מרווחי השיווק גבוהים ומשפעים על יוקר המחייה? בעולם הטכנולוגי של המאה ה-21, הדיגיטל יכול לסייע לפתרון הבעיה. משרד החקלאות, משרד האוצר ורשות החדשנות מציגים: שיווק תוצרת חקלאית טרייה בזירת מסחר דיגיטלית ומודרנית - הבטחת איכות, צמצום מרווחי שיווק, הורדת יוקר המחייה, טריות, חיזוק הקשר בין איכות למחיר, עידוד חקלאים ועסקים קטנים ושקיפות לציבור.

החקלאות הישראלית מצטרפת למאה ה-21 ולזירות המסחר הדיגיטליות לממכר תוצרת טרייה: משרד החקלאות, משרד האוצר ורשות החדשנות יתמכו בהיקף של 20 מיליון ש"ח בזירות שיאפשרו שיווק ישיר מהחקלאי לעסקים תוך צמצום חוליות בשרשרת השיווק וההספקה, וזאת במטרה לצמצם את מרווחי השיווק. מטרת הטכנולוגיות שתפותחנה היא לספק מידע עדכני על המסחר בתוצרת חקלאית טרייה לספקים ולכלל הציבור. יתר על כן, הזירות הדיגיטליות תאפשרנה לעסקים קטנים לקחת חלק מרכזי יותר במסחר המקומי. לצד אלו, כמובן שהזירה הדיגיטלית תשפיע גם עלינו, הצרכנים: זירות המסחר תסייענה בהורדת יוקר המחייה על ידי קיצור שרשרת ההספקה וצמצום מרווח השיווק בין הגורמים, וכן לשקיפות מחירים החל מהצעת המחיר על ידי החקלאי ועד לרכישתה של הסחורה בנקודות המכר הקמעוניות.

מטרת התכנית החדשה היא לבדוק את השפעת התשתית  המודרנית והדינמית של הפעילות העסקית-מסחרית בתוצרת חקלאית טרייה ולבחון את האפשרות לייעול משמעותי של שיווק התוצרת החקלאית הטרייה במדינה.

בשנים האחרונות, רשתות השיווק הכפילו את חלקן במכירות הקמעוניות והן מרכזות כ-65% מהשוק, בעוד שכוחם של השווקים וירקנים השכונתיים הלך והצטמצם. במסגרת הזירה הדיגיטלית, ישפרו החקלאים את יכולת השיווק שלהם, תוך חיזוק מעמדם בשרשרת ההספקה. כמו-כן, ייווצרו תנאי מסחר הוגנים יותר עבור אלו שכוח המיקוח שלהם היה מועט עד כה, ואלו יגבירו את התחרות בשוק על ידי גישה קלה וישירה לשווקים. כמו כן, גם לחקלאים תהיה שליטה גבוהה יותר בכל הנוגע למועד קבלת התשלום וקיצור זמניו.

לצד יתרונות מרובים אלו, להקמת זירות המסחר למכירת תוצרת טרייה גם יתרונות אקולוגיים, חברתיים וכלכליים. הזירות תאפשרנה תכנון וולונטרי של הייצור באמצעות צמצום ייצור עודף והתאמה אופטימלית בין הביקוש להיצע – דבר שיביא להפחתה משמעותית בתוצרת עודפת. מבחינה כלכלית, הקמת הזירות תוביל לצמצום הריכוזיות בשוק; שקיפות מחירים; חיזוק מעמד המגדל והצרכן וכן זמינות נתוני אמת על המסחר המקומי לצורכי מחקר ופיתוח על ידי משרדי הממשלה.

אז איך זה יתבצע?

זירות סחר אלה תאפשרנה מכירה של החקלאי לקונים קמעוניים או מוסדיים. המכירה תתבצע בזירות מקוונות - אתרי מכירות ייעודיים הפונים לקהל לקוחות העוסק במכירה קמעונית או לקוחות מוסדיים (כגון: מלונות, מסעדות, קייטרינג). בזירה יתאפשר למוכר להציע את תוצרתו בציון איכותה, מועד הספקתה והמחיר המבוקש על ידו . המחירים המבוקשים והמוצעים יהיו גלויים רק לפעילים בזירה ומחיר סגירת העסקה הכולל יהיה שקוף לציבור, מבלי לחשוף נתונים פרטניים. באופן זה, יוכלו ציבור העוסקים בענף וכלל הצרכנים לדעת את המחירים הסיטוניים בפועל ולקבל מידע על מרווחי השיווק במשק.

בימים אלו, השלב הראשוני של הזירות הדיגיטליות יוצא לדרך! רשות החדשנות ומשרד החקלאות פרסמו קול קורא לתמיכה בחברות שידגימו זירות מסחר דיגיטליות לתוצרת חקלאית טרייה, ואת פעילותה של הזירה ושרשראות ההספקה, ההפצה והשיווק של התוצרת החקלאית הטרייה שתיסחר בה. המעוניינות להקים את זירות המסחר הדיגיטליות. לפרטים המלאים להגשת הצעות לקול הקורא , לחץ כאן!

פריטים קשורים