הדפס עמוד זה

קיווי ישראלי כל השנה

19 אוק 2022 המחברת/ת:
מטעי קיווי בגליל מטעי קיווי בגליל צילום- יערה ויקסלבאום-שטהל

שיווק הקיווי לאורך כל השנה יחל מסחרית בשנה הבאה; וייתן מענה לעלייה הגבוהה ביבול 9,000 טון 20% יותר משנה שעברה.

לאחר חמש שנים- הצלחה למחקר במעבדת 'חדשנות בפוסט-הרבסט' במכון המחקר מיגל, של 'החברה לפיתוח הגליל', להארכת איסום הקיווי kiwwi לאורך 10 חודשים (!) בקירור מבוקר, במטרה לשווקו לאורך השנה. כיום מקובל לאחסן את פרי הקיווי רק 6-7 חודשים מקסימום, ולאחר מכן מייבאים פרי, כולל מניו-זילנד.

איתמר לופו מנהל מעבדת "חדשנות בפוסט-הרבסט" במכון המחקר מיגל אומר: "שיווק הקיווי באופן מסחרי לאורך כל השנה, יחל בשנה הבאה, על בסיסי הטכנולוגיות ששווקו במעבדה. אנו כבר מתחילים בתכנון השיווק בשיתוף פעולה מסחרי עם בית הקירור "בראשית" בגולן, ובית הקירור "רפ-קור" בראש פינה. יש לציין כי המחקר ופיתוח הטכנולוגיה נעשו לטובת הצרכן הישראלי שיוכל לרכוש פרי מקומי משובח באיכות גבוהה ומחירים שפויים כל השנה. המחקר הינו חלק מהתפתחות תחומי הפודטק והאגרוטק באזור הגליל, למציאת פתרונות במחקרים יישומיים המתבצעים במיגל, לחיסכון במזון, והארכת חיי מדף של פירות וירקות ועוד".

המחקר מומן על ידי שולחן מגדלי הקיווי במועצת הצמחים ונערך בשיתוף פעולה עם מנהלת השולחן, אורנה סנדל ועם מגדלי הפרי שי גולני יו"ר שולחן הקיווי, עמית כהן ממטע קיבוץ מלכיה ורוני ליטבק ומתי דינור ממטע קיבוץ עמיר.

ד"ר דני גמרסני חוקר בכיר במעבדת 'חדשנות בפוסט-הרבסט', מכון המחקר מיגל, אומר כי בשנים האחרונות נערכו באזור הצפון, נטיעות רבות של מעל 500 דונם מטעי קיווי, הצפויים להגדיל משמעותית את סך היבול. לכן, להארכת משך האחסון של פרי הקיווי הישראלי חשיבות רבה:

* ויסות כמויות הפרי הישראלי שצפויות לגדול משמעותית במהלך רוב השנה

* שיווק פרי ישראלי איכותי שייתן תמורה לחקלאים והצרכנים הישראלים

* צמצום היבוא וכחלק מכך- הפחתת הזיהום הסביבתי וההתחממות הגלובלית 

   שנגרמים עקב הובלת הפרי ממרחקים גדולים (פליטת פחמן דו-חמצני).

ד"ר גמרסני: "במחקר מצאנו שלדחיית קטיף הפרי יתרונות רבים: טעם טוב יותר, התרככות תקינה וכושר השתמרות טוב יותר באחסון. כלומר, ראוי להמתין עם קטיף הפרי עד שיגיע למצב כשמדדי ההבשלה כוללים תכולת הסוכר של לפחות 7%, חומר יבש כ-16% ותכולת החומצה נמוכה מכ-2%" אומר ד"ר גמרסני ומוסיף: "במספר מחקרים וניסויים שנערכו במעבדה לאורך שנות המחקר, במטרה להאריך את זמינות הפרי, נבחנו מספר מועדי קטיף וטיפולים שונים, החל במטע, לעיכוב הבשלת הפרי. בעונה זו הצלחנו להאריך את משך אחסון פירות הקיווי מזן 'היווארד'למשך 10 חודשים(!) תוך שמירה על איכותם, מוצקותם וטעמם ושיעורי הפרי הסחיר היו גבוהים מאוד. עם קטיף הקיווי של הזן הבכיר 'ברונו' שהחל בסוף חודש ספטמבר, מתאפשרת כעת זמינות של פירות קיווי ישראלי לאורך כל השנה".

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל אומר כי למרות הטמפרטורות הגבוהות בקיץ האחרון, יבול הקיווי עלה השנה ויעמוד על כ-9,000 טון, עלייה של כ-20% משנה שעברה, אז עמד היבול על כ- 7,500 טון.כיום עומד היקף המטעים על כ-3,000 דונם בעיקר בגליל העליון, גליל המערבי ורמת הגולן. הקטיף מתחיל בסוף ספטמבר ונמשך עד סוף נובמבר. הפרי מיועד בעיקר לשוק המקומי והודות למחקר ופיתוח במכון המחקר מיגל להארכת חיי מדף ארוכים במיוחד, בקירור מבוקר, יתאפשר שיווק הפרי לאורך רוב חדשי השנה תוך שמירה על איכותו, מרקמו וטעמו.

שי גולני יו"ר שולחן הקיווי במועצת הצמחים אומר: "פרי הקיווי הישראלי מובחר, יפה וטעים במיוחד, בעל המרקם העדין והציבור ייהנה משפע קיווי טעים ובריא, בישראל צורכים בממוצע בשנה כ-6,000 טון קיווי, כאשר שיא צריכת הפרי הינה בעיקר בחודשי החורף. בחודשי הקיץ המאוחרים, לצרכי השלמה בביקוש, מתקיים כיום ייבוא של כ-1,000 טון קיווי. מחיר ממוצע של קילו קיווי לצרכן הינו כ-14 שקלים והמחיר לחקלאי עבור קילו קיווי הינו כ-6 שקלים".

בפרי אחד של קיווי כ-100 מ"ג ויטמין C! הכמות המומלצת לאדם לצריכה ביום, הגדולה פי שלוש בוויטמין C, מאשר בתפוז. בשל העלייה במודעות הבינלאומית, לתכונותיו הבריאותיות, עולה הביקוש לפרי,בעיקר לקראת עונת החורף ובתקופה זו, בה מומלץ לחזק את המערכת החיסונית.

הקיווי פרי ממשפחת האקטינידיים ומקורו בדרום סין. ניו זילנד הייתה הראשונה שנטעה את הקיווי לגידול מסחריוהעניקה את שמו הבינלאומי, של שם הציפור קיווי, הנפוצה בניו זילנד.

הפרי דל שומן (46 קלוריות לפרי ממוצע), עשיר בסיבים תזונתיים, כולל הקליפה, יעיל בהפחתת הסיכונים לסרטן, סוכרת ומחלות לב וראייה, מסייע למערכת העיכול, מוריד לחץ דם, מונע אסטמה, וכאמור עשיר בויטמיןC . הקיווי קיבל דירוג גבוה ממנהל המזון והתרופות האמריקני (F.D.A), שהמליץ על הפרי, כמקור חשוב של ויטמינים, אשלגן ומינרלים. בארגון מגדלי הפירות ממליצים לקנות את הקיווי כשהוא קשה ולרכך בטמפרטורת החדר, כמו כן, בקיווי אנזים מיוחד המסייע בריכוך בשר, מומלץ לשפשף את נתח הבשר בקיווי חצוי ולהשהות שעתיים במקרר לריכוך.

קיווי כל השנה מעבדת חדשנות בפוסט הארבסט מיגל

פריטים קשורים