הדפס עמוד זה

לראשונה: ישראל מייצאת אבוקדו ליפן

12 אפר 2022 המחברת/ת:
‎⁨יצוא אבוקדו ליפן ‎⁨יצוא אבוקדו ליפן משרד החקלאות ופיתוח הכפר⁩

לראשונה אחרי 70 שנות יחסים, מכולה מלאה באבוקדו ישראלי מזן האס נחתה השבוע ביפן. המהלך חסר התקדים צפוי לפתוח דלתות לשווקים גדולים נוספים בעולם

שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר: "פתחנו שוק חדש לייצוא תוצרת חקלאית ולראשונה נייצא אבוקדו ליפן. מדובר במהלך חסר תקדים בשיתוף אחת הכלכלות המובילות בעולם, המביא גאווה לישראל ויכול להביא לפתיחת הייצוא לשווקים אחרים כמו ארצות הברית וסין. נמשיך לייצא את התוצרת הישראלית המשובחת לכל מקום בעולם"

המוני הסועדים ברחבי טוקיו בוודאי יתפלאו לגלות שבסושי שהזמינו, החל מהשבוע, יתכן שימצאו גם את מרכיב הפלא – האבוקדו הישראלי. אחרי 70 שנה של יחסים דיפלומטיים בין ישראל ליפן וציפייה גבוהה שנרשמה בשבועות האחרונים, השבוע הגיעה ליפן מכולת האבוקדו הראשונה מישראל המכילה את זן ההאס הנפוץ בארץ. בחודשים הקרובים משרד החקלאות יעבוד בתיאום עם הרשויות היפניות על מנת לייעל את תהליך הייצוא ולאפשר ל-125 מיליון אזרחי יפן ליהנות מתוצרת חקלאית ישראלית משובחת.

פתיחת הייבוא ליפן, הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם, טומנת בחובה פוטנציאל כלכלי עצום לשתי המדינות והזדמנות לשתף פעולה בתחומים נוספים. מעבר לכך, יפן נחשבת לאחת המדינות המחמירות ביותר בעולם מבחינת דרישות ייצוא, ולכן דריסת רגל בשוק זה יכולה לפתוח את הדלתות לייצוא לשווקים גדולים אחרים כמו ארצות הברית וסין, להן דרישות דומות לאלו של יפן.

התהליך בין שתי המדינות החל עוד בשנת 2015, כאשר יפן יזמה ופנתה לישראל במטרה לבחון את ייבוא האבוקדו מזן ההאס, שכן עד אז ייבוא אבוקדו ליפן היה אסור. באותה שנה גם הגיעה משלחת יפנית לישראל על מנת להכיר את ענף האבוקדו בארץ ולבחון את התנאים להסכם ייצוא. לאחר דיונים רבים בשיתוף נציגי משרד החקלאות ומשא ומתן שנמשך כמה שנים, בשנת 2020 יפן אישרה את ייצוא האבוקדו ונחתם ההסכם בין הצדדים.

אתגר שעמד בדרכו של האבוקדו הישראלי ליפן, עסק ביכולת להשאיר את הפרי טרי לאורך המשלוח הימי הארוך, שלוקח בדרך כלל כחודשיים. במשרד החקלאות עסקו בשבועות האחרונים בניסוי הדמיית משלוח ימי בתנאים אלו, שעבר בהצלחה ונתן תקווה שהייצוא ישים מבחינה מסחרית.

בישראל וביפן נרשמת התלהבות גדולה מהמהלך וישנה ציפייה לפירות הבשלים שיצמיח הסכם חשוב זה. פירות האבוקדו, שנקטפו מהמטע בישראל ונשלחו במכולה ליפן באמצע חודש פברואר, הגיעו כאמור השבוע בהצלחה ליעדם.

פריטים קשורים