הדפס עמוד זה

לקראת חג הפסח: משרד הבריאות נעתר לבקשת משרד החקלאות להארכת חיי מדף של הביצים המיובאות

22 מרס 2022 המחברת/ת:

לאור המצב באירופה ועצירת הייבוא מאוקראינה יעודכן אורך חיי המדף של ביצים מיובאות כדי למנוע מחסור בפסח ולאפשר ליבואנים לייבא מוקדם יותר

נכון להיום, ניתן לשווק ביצים מיובאות 21 ימים מיום ההטלה בארץ המוצא ולאחר מכן מותרות הביצים לשימוש הצרכן עוד 30 יום, תוך שמירה על תנאי קירור (במקרר הביתי). משרד החקלאות ופיתוח הכפר, לקראת חג הפסח הקרב, פנה למשרד הבריאות בבקשה להאריך את תקופת השיווק לביצים מיובאות לעד 28 ימים מיום ההטלה ולקצר את התקופה בה ניתן לצרוך אותן על ידי הצרכן ל-18 ימים. העדכון שנערך באישור שירות המזון במשרד הבריאות,  נובע מזמני ההובלה הממושכים ליבוא ממדינות אירופה בתקופה זו ולאור עצירת הייבוא מאוקראינה.

שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר: "מהלך זה כמו גם המהלכים הנוספים שעשינו במשרד נועדו לדאוג שיהיו לצרכנים מספיק ביצים בחג הפסח. הארכה זו תאפשר ליבואנים להיערך טוב יותר מבחינת מלאי הביצים שיוכלו לייבא מראש, ותאפשר להם לתכנן את היבוא בהתאם. אני מודה למשרד הבריאות שנעתר לפנייתנו".

מנתוני משרד החקלאות ופיתוח הכפר עולה כי הישראלי צורך מדי שנה בממוצע כ- 240 ביצים, ובחודש כ-20 ביצים בממוצע. לעומת זאת, לקראת חג הפסח, עולה צריכתו בכ-10%, לכ-22 ביצים בחודש. לאור הצריכה המוגברת בתקופה ועצירת הייבוא מאוקראינה, הגדיל משרד החקלאות את מכסות היבוא לכמיליארד ביצים.

חשוב לציין כי מדינת ישראל מייבאת ביצים לשיווק ולתעשייה מארבע מדינות שונות, רק אחת מהן היא אוקראינה שהצטרפה לפני כשנתיים (השלוש הנוספות הן ספרד, איטליה ופורטוגל). אוקראינה אמנם מהווה מקור יבוא חשוב לישראל  (כ-30%), אך בשנים האחרונות התגבר היבוא מספרד, ובשנת 2021 הובאו לישראל כ-61 מיליון ביצים מספרד המהוות כ-35% מסך הביצים המיובאות.

בנוסף, וכדי להגדיל את זמינות הביצים לייבוא, הנחה שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר, את השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות על בחינה מזורזת של  פתיחת מדינות נוספות כפולין ובולגריה, ליבוא ביצים לישראל.

פריטים קשורים