הדפס עמוד זה

מה הקשר בין מנת KFC באוסטרליה ובין הנזקים למגדלי הירקות בישראל?

18 יול 2022 המחברת/ת:
בצורות באוסטרליה בצורות באוסטרליה

בשלוש השנים האחרונות קנט פיצתה את מגדלי הירקות בכ-220 מיליון ש"ח

מי שעדיין היה זקוק להוכחה כלשהי על השפעות משבר האקלים על הגידולים השונים ועל חוסר הוודאות עימה נאלצים מגדלי הירקות להתמודד קיבל אותה דווקא מאוסטרליה, ודווקא ממה שנראה בהתחלה כבדיחה. אבל מדובר בעניין רציני העומד להשפיע על החקלאות בכל העולם, וגם בישראל. על פי דיווחים מהתקופה האחרונה, אוסטרליה מתמודדת עם מחסור חמור בחסה. מחסור הנובע משיטפונות כבדים שפגעו באזורי הגידול של החסה, בחוף המזרחי של המדינה. מחסור זה הנובע מתופעת קיצון, יחד עם משבר האספקה העולמי, הביאו לזינוק חד במחירי החסה במרכולים באוסטרליה ולכך שרשת KFC החלה להשתמש בכרוב, במקום בחסה, במנות שלה.

גם מגדלי הירקות בישראל נאלצו להתמודד בשנה החולפת עם נזקים יוצאי דופן. החורף האחרון התאפיין, בעיקר, בטמפרטורות נמוכות יחסית לממוצע הרב שנתי. בחודש דצמבר התרחשו שני אירועי סערה משמעותיים שכללו רוחות חזקות שנשבו בכל רחבי הארץ. ינואר 2022 היה הקר ביותר מאז 2008 והממוצע החודשי היה נמוך מהממוצע הרב-שנתי. מאמצע ינואר היינו עדים לרצף הימים הקרים הארוך ביותר שנמדד מאז שנות ה-90. גל הקור, הטמפרטורות הנמוכות והקרה שהתרחשה במספר לילות, גרמו לתופעות של "שריפת" הגידולים, פגעו  ברקמת  הצמח ובמקרים רבים גרמו למותו. בנוסף אופיין החורף בגשמים מרובים מלווים בברד כבד שפגע קשות בגידולי הירקות. הגידולים העיקריים שנפגעו היו תפוחי אדמה, פלפל ועגבניות.

בתקופה זו מעריכי קנט טיפלו בלמעלה מ-4,200 דיווחי נזקים שהתקבלו מהמגדלים. משך הטיפול הממוצע בתביעה לנזק עמד על כ- 9 ימים בלבד מעת השלמת הליכי הערכת הנזקים. עבור נזקי חורף אלו יפוצו המגדלים בלמעלה מ-41 מיליון ש"ח. הנזקים נמשכו גם בעונת המעבר כאשר בחודש מאי התרחשו אירועי סערה בגליל העליון עם רוחות שהגיעו ל 140 קמ"ש שהסבו נזקים כבדים לגידולי תעשייה, מטעים ועוד.  נזקי השנה האחרונה מצטרפים לנזקים הגדולים  שספגו המגדלים בשנים האחרונות. בשלוש העונות האחרונות בלבד קנט פיצתה את מגדלי הירקות בכ-220 מיליון ₪ בגין נזקי מזג האוויר. מתוכם כ-200 מיליון ₪ שולמו למבוטחים בביטוח המורחב.

בימים אלה מחדשת קנט את ביטוח הירקות לעונת 2022-2023. מועצת הצמחים - ענף הירקות, רכשה גם השנה ביטוח בסיסי לנזקי טבע ואסונות טבע לכל מגדלי הירקות, כאשר קנט מאפשרת למגדלים לרכוש ישירות בחברה ביטוחים מורחבים לנזקי טבע ואסונות טבע הנותנים כיסוי ביטוחי גבוה יותר בעת נזק בהשתתפות עצמית נמוכה יותר.  המועצה משתתפת בדמי הביטוח של המגדלים המבוטחים.

במסגרת חידוש הביטוח עודכנו, בין השאר, מספר זנים, מועדי שתילה או הזריעה, ימי גידול ומשך ימי הביטוח. כמו כן הוכנסו שינויים בביטוח הגידולים השונים.

ביטוח בתי צמיחה

בקנט מזכירים כי הביטוח לגידולי הירקות אינו כולל את ביטוח בתי הצמיחה ובתי הרשת, אותו מאפשרת החברה לרכוש בנפרד. עלות הביטוח נמוכה יחסית וקנט מציעה אותו כעת בתנאים משופרים ובהנחות למצטרפים חדשים. הביטוח מהווה השלמה לביטוח הגידולים, ונותן מענה ביטוחי מקיף, שקט נפשי ורשת ביטחון כלכלית מלאה.  יצויין כי בשש העונות האחרונות פיצתה קנט את מגדלי בתי הצמיחה המבוטחים בכ-14.5 מיליון ש"ח, כתוצאה מאירועים נקודתיים, עוצמתיים מאוד ובלתי צפויים שהסבו נזק לבתי הרשת, החממות והמנהרות. במרבית המקרים הנזקים נגרמו כתוצאה מרוחות חזקות, סערה וברד שגרמו לנזקים עצומים לחממות ולגידולים עצמם. נזקים אלו מכוסים במסגרת הביטוח. מגדלים שהשכילו לבטח את בתי הצמיחה פוצו.  ובכך מנעו  נזקים כלכלים כבדים. בקנט מציינים כי במקרה של נזק לגידול המבוטח בביטוח נזקי טבע הנגרם עקב התמוטטות מבנה שאינו מבוטח, גדלה גם ההשתתפות העצמית לגידול.

פריטים קשורים