הדפס עמוד זה

משבר האקלים פוגע קשות במגדלי הפירות: בשלוש השנים האחרונות שילמה קנט למגדלים כ-200 מיליון ש"ח – מרביתם במסגרת הביטוח המורחב

11 ינו 2023 המחברת/ת:
נזקי סערה בגבעת יואב נזקי סערה בגבעת יואב צילום: אמיר בורוביץ

בשנתיים האחרונות נאלצו מגדלי הפירות להתמודד עם שתי תופעות הפוכות: חום ומחסור במנות קור בחורף 2021 לעומת גל קור קיצוני בחורף 2022

השנתיים האחרונות הדגישו ביתר שאת את הקשיים איתם נאלצים מגדלי הפירות להתמודד ואת השלכות משבר האקלים. בשנת 2021 נאלצו מגדלי הפירות להתמודד עם חורף חם במיוחד ומחסור במנות קור שגרמו לחוסר חנטה של פירות הקיץ השונים. חורף 2022 היה הפוך. החורף הקר מהרגיל וגלי הקור להם היינו עדים בינואר ובמרץ גרמו לנזקים נרחבים לגידולי הפירות השונים. בהמשך, בחודש מאי האחרון, חווינו אירוע נזק משמעותי כאשר את צפון הארץ פקדו רוחות חזקות ומשבים שהגיעו למהירות של למעלה מ-140 קמ"ש בחלק מהאזורים. הסערה גרמה פגעה באלפי דונמים של גידולים ובכלל זה לנשר רב מאוד של פרי ולשבירה ועקירה של עצים.

גם הקיץ החולף היה קיצוני. על פי נתוני השירות המטאורולוגי, קיץ 2022 היה אחד החמים שידעה ישראל. ברצף ימים חמים במהלך אוגוסט, נגרם נזק משמעותי לגידולים שונים, ובכלל זה לגידולי פירות שונים. עיקר הנזק נגרם לגידולים בצפון הארץ ובמיוחד בגליל העליון ודרום רמת הגולן. הבעיה הגדולה היא שאירועים קיצוניים אלו כבר לא נחשבים לחריגים. על פי נתוני השירות המטאורולוגי, שמונה מהקיצים החמים ביותר שידעה ישראל (מאז החלו המדידות) אירעו בעשור וחצי האחרונים.

על פי נתוני קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, בשלוש השנים האחרונות פיצתה החברה את מגדלי הפירות בכ-200 מיליון שקלים. מתוכם  כ-184 מיליון ש"ח שולמו למגדלים שרכשו ביטוח מורחב. הביטוח המורחב, אותו ניתן לרכוש ישירות בקנט, מעניק למגדלים הגנה מיטבית בעת נזק, בהשתתפות עצמית נמוכה וברמות יבול וסכומי פיצוי המתאימים צרכים של כל מגדל.

כמדי שנה, גם השנה מועצת הצמחים רוכשת ביטוח בסיסי לעונת 2023. חשוב להדגיש כי הביטוח הבסיסי אינו כולל את  כל גידולי הפירות ובכלל זה אגוז מלך, אגס, אוכמניות, אוסנה, אנונה, אפרסק, בבקו, בוטנה, גויאבה, חבוש, חוחובה, לונגן, נקטרינה, משמש, מקדמיה, ספוטה, פטל, פיג'ואה, צבר, קרמבולה, רימון, שזיף (יפני ואירופי), שיזף, שסק, תאנה ותות עץ. על מנת שגידולים אלו יהיו מבוטחים, על המגדל לרכוש עבורם ביטוח מורחב ישירות בקנט.

במסגרת חידוש הביטוח עודכנו חלק מהזנים, תקופת הביטוח, מועדי סיום קטיף  והיבולים. במסגרת ביטוח נזקי טבע, הנותן כיסוי כנגד פגעי מזג אוויר הגורמים לנזק כמותי ואיכותי בפרי, ניתן יהיה לבטח כל חלקה על פי היבול הצפוי בה ולבחור בסכום הפיצוי כך שישקף את יכול הייצור של כל מגדל.  ביטוח אסונות טבע למטעים מניבים, הנותן כיסוי ביטוחי לנזקים אקלימיים שאינם מכוסים בביטוח נזקי טבע ולמחלות לפרי, יכלול סיכון לנגעי הסגר ומיועד למקרה בו השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות יוציאו צו לביעור נגע ההסגר.  במסגרת הביטוח ניתן יהיה להגדיל את היבול המבוטח על פי ממוצע השיווק בארבע השנים האחרונות.

יצויין כי הביטוח הבסיסי של המועצה אינו כולל ביטוח למטעים שאינם מניבים. ביטוח עבורם ניתן לרכוש ישירות בקנט. בקנט מדגישים כי מומלץ לבטח מטעים לא מניבים בסמוך לנטיעה בכדי לקבל כיסוי מלא למטע.

פריטים קשורים