משרד החינוך ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר מקדמים תכנית ללימודי חקלאות מעשית

31 אוג 2022 המחברת/ת:
ילד בשדה חמניות ילד בשדה חמניות

משרד החינוך ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר החליטו לקדם תכנית לימודים ייחודית בבתי ספר על יסודיים, המשלבת חקלאות מעשית עם לימודי בגרות מלאה. מדובר בתכנית ייחודית לחיזוק החינוך החקלאי, להעמקת תחושת השייכות והחיבור לארץ ולאדמה, שהחלה לפעול ב-12 כיתות בלבד ברחבי הארץ. התכנית התרחבה בהדרגה, כך שמספר הכיתות שלמדו את התכנית בשנת הלימודים האחרונה כבר הכפיל את עצמו, והתכנית צפויה להמשיך גם בשנת הלימודים הנוכחית (תשפ"ג) וגם בשנות הלימודים הבאות (תשפ"ד – תשפ"ה).

מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר: "מערכת החינוך מחנכת את תלמידיה לאהבת הארץ ואהבת המולדת, במגוון דרכים: טיולים בשבילי הארץ, סיפורי ההיסטוריה, סיפורי גבורה ומורשת, טקסי זיכרון ועוד.  התכנית החדשה מאפשרת לתלמידים לחוות את אהבת הארץ מהמקום העמוק והשורשי של חיבור לאדמה .תלמידים רבים החיים בסביבה עירונית יוכלו לחוות את התהליך של טיפוח תנובת האדמה ולראות את פרי עמלם. החיבור הזה מעמיק את תחושת השייכות שלהם, מחזק את הערך העצמי שלהם ומאפשר טיפוח מיומנויות של נחישות , התמדה , סבלנות ומעצים  את המוטיבציה שלהם לצד חיבור לתכנים העשירים של עולם החקלאות״.

מנכ"לית משרד החקלאות ופיתוח הכפר, נעמה קאופמן-פס: ״חשיבות דור ההמשך של החקלאות הישראלית היא אבן דרך בסיסית בקידומה של חקלאות ישראל . כל מי שחקלאות ישראל חשובה לו מבין שלצד השקעות בחדשנות עלינו להשקיע בהון האנושי, שכן אין חקלאות ללא דור המשך. התכנית המשותפת עם משרד החינוך נועדה לחשוף צעירים לחקלאות ולחבר אותם לתחום כבר מהתיכון. התוכנית מייצרת רצף תמיכה של משרד החקלאות בחקלאים צעירים וחדשים, מתנועות הנוער, דרך התיכון ועד ארגוני מתנדבים ותמיכה בחקלאים חדשים. כך נוכל לעודד כניסת דור צעיר ורענן לתחום שיובילו להמשך שגשוגה של החקלאות הישראלית״.

במסגרת התכנית הייחודית, התלמידים לומדים לבגרות מלאה בשילוב עם עבודה חקלאית בשדה, המאפשרת לתלמידים התנסות מעשית בעבודה חקלאית בשדות, לצד חקלאים מנוסים מהם. מדי יום, התלמידים משכימים קום ויוצאים לשדות החל משעות הבוקר המוקדמות ועד לשעות הצהריים המאוחרות ועוסקים בגידול, טיפוח והזנת גידולי השדה (חיטה, אגוזי אדמה, אפונה, תירס, כותנה וכו'), ובטיפול בבקר וצאן, כחלק אינטגרלי מתכנית הלימודים.

לצד הלימודים המעשיים בשטח, התלמידים לומדים על העקרונות המדעיים בחקלאות, על תהליכי הייצור וטכנולוגיות הייצור, על פיתוח טכנולוגיות ייצור חדשניות, על האתגרים הסביבתיים, המדעיים האנושיים והטכנולוגיים בעבודה החקלאית, ועל דרכי הפתרון והתמודדות עם האתגרים המורכבים הללו. השילוב בין לימודים עיוניים להתנסות מעשית מלאה בשטח, משכללת את המיומנויות של משמעת עצמית, מחויבות ויכולת עבודה בצוות ולכן יש לה תרומה רבה לצמצום הנשירה ולהתמדה במסגרת החינוכית.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.