הדפס עמוד זה

ההתחממות הגלובלית: בקנ"ט מדווחים על ירידה של 40 אחוז בתוצרת הפירות והירקות בישראל

שמוליק תורג'מן שמוליק תורג'מן צילום קנט

אחת ההתמודדויות המאתגרות שחווה העולם בשנים האחרונות הוא בנושא שינויי האקלים. דבר שמוביל ללא מעט אסונות, שריפות, הצפות ומזג אוויר קיצוני, שלמעשה משפיע על כל אחד ואחת מאיתנו ביום-יום וכמובן פי כמה וכמה על החקלאי הישראלי. 

ועידת ישראל לחקלאות ה-13, שתיערך בין ה-4-5.1 במעלה החמישה, תעסוק במגוון נושאים שמשפיעים ישירות על הענף, ואחד מהם הוא כמובן ההתחממות הגלובלית והשפעותיה על הקרקע, המשקים ובסופו של דבר גם התוצרת של החקלאי במדינת ישראל. סוגייה זו תהיה אחת המרכזיות בוועידה ועליה ידונו שרים, חברי כנסת, ראשי הארגונים החקלאיים והחקלאים עצמם - תחת הכותרת: "להכניס ודאות לעולם של אי ודאות".

לדברי שמוליק תורג'מן, מנכ"ל הקרן לנזקי טבע: "החקלאות, בשונה מבני אדם, יכולת התאמה יותר איטית. כשיש שינוי במזג האוויר - היא מתקשה להתאים את עצמה למצב. אם זה בזנים או באזורי גידול. המציאות הזו צפויה להוביל לתקופה של מחזור במזון".

תורג'מן אומר כי "זה בעיקר מרוץ מול הטכנולוגיות שיעזרו לפתור את הבעיה. האזורים הראשונים שיסבלו, לצערנו, אלו הם אזורים עניים על הגלובוס. במדינות חזקות המחזור יורגש פחות".

על-פי נתוני הקרן לנזקי טבע, עולה כי במהלך השנה האחרונה נרשמה פגיעה קשה בייבולים של הפירות והירקות במדינת ישראל, בעיקר בענבים, אבוקדו, מנגו ובננות. מדובר בירידה של כ-40 אחוז בתוצרת לעומת השנה שעברה. הירידה המשמעותית ביבול נובעת מהעדר מנות קור - דבר שמוביל לירידה ניכרת בכמות היבול ובאיכותו. לאור הירידה בכמויות נרשמת עליית מחירים משמעותית בשווקים. "ככל שיש ירידה בתוצרת, זה גורר אחריו עלייה במחירים", מסביר תורג'מן. "התנודות הללו כמובן לא טובות לאזרחים".

תורג'מן מסכם: "זו סיטואציה מאוד מורכבת, אבל החקלאי יהיה צריך לדעת שהמדינה תתמוך בו. אם לפני כמה שנים היית יכול לסמוך על מדינות אחרות שיעזרו לך, היום כולם יודעים שכל מדינה קודם כל חושבת ותדאג לעצמה".

כאמור סוגיית האקלים וההתמודדות של החקלאים תהיה במרכז ועידת ישראל לחקלאות - האירוע החקלאי המרכזי של ישראל שיתקיים ב-4-5.1 שתעסוק בין הייתר גם בהשלכות ההתחממות על ביטחון המזון של מדינת ישראל, פשיעה חקלאית, ייבוא, ייצוא וחשיבות סימון תוצרת חקלאית.

פריטים קשורים